Ryckt man?

Sv: Ryckt man?

Ja, haha, nejnej jag menade inte precis att det hände vardagligen, för det gör det ju verkligen inte :p Menade snarare att om man ville dra det såpass långt, kunde man hitta på diverse anledningar. Men trasslar in sig i tyglarna, det gör det, ganska opraktiskt! :p

Haha... Tänkte väl att du överdrev! Blev lite paff först. :p

Att det kan tova lite i tyglarna håller jag med om, men jag själv brukar inte ha så stora problem med det då min häst har "snäll" man (trots att den är lång). Men boten mot det är en längstgående fläta under tiden man rider! Hästen kan ha lång man och ändå trasslar den inte. Ta daa! :idea:

Nu ska jag sluta prata om långa manar. TS ville ju ha bilder på klippta/ryckta manar. Förlåt mig, TS! :D

Så här ser Lidos man ut just för tillfället. Funderar dock på att testa göra stubb på honom. :angel:

13958564.jpg

Jag har inte klippt (eller inte klippt, jag använde trimkniv) manen för att jag tycker det är snyggare med kort man. Jag gillar båda! Däremot tycker jag det är kul med omväxling. Under vintern och våren får manen växa ut, för pållen har större nytta av den som lång på sommaren, men vid den här tiden spelar längden ingen större roll för hästens del. Enda gången jag har trasslat in mig i den långa manen har varit när jag gått för hand. Då underlättade det med kort man. :p

Men det är många nybörjare som fastnar i manarna om de är långa, tjocka och ruffsiga.
För att inte tala om hur jobbigt det är när man hoppar o tyglarna fastnar. :rofl:

Jag har alltid tyckt att det är Hur fult som helst med klippta manar, men ni i den här tråden har verkligen lyckats! :bow:

Här rycks inga manar.

En lång man kan man göra en stilig barockfläta i om man nu tvunget måste vara flätad.

kom igen nu! vill se fler manar! får väl lägga upp min pålle också, ska bara ta en bild först :angel:

Tycker det är fruktansvärt fult med ryckta manar. Speciellt på ponnies och kallblodstyper. Dessutom rycker de flesta manarna fel. En ryckt man ska följa halsens överlinje och vara lika lång HELA vägen. De flesta ryckta manar är kortare vid nacken och manken:crazy: Alla mina egna hästar har långa vackra manar.:D

Nå, en "normal" islandshästman är i mitt tycke inte speciellt "superlång". Då tänkte jag mera på långa manar i likhet med såna som på e.x. araber. (Neråt bogarna etc.)

lägg ner. Varför försöka göra det till ett problem? Har du hört talas om någon sådan olycka förr?

http://www.pixbox.se/pic_show_id14532384.html

Äntligen har jag lärt mej hur man lägger in bilder....
Ja här vill jag höja ett "varningens finger"... ;) Såhär "fin" blir manen efter nån månads användning av såndär sax som gör att manen ser ryckt ut. Blir jättefint dom första gångerna, men sen blir det mer o mer stubb ...
Fast ganska söt ä han ändå :love:

Jag undrar bara varför ni rycker manen? :confused:
Är det inte snyggare att låta den växa ut? :d

Håller med det som sagts om att det är tusen gånger smidigare med en ryckt man när man ska knoppa eller fläta inför tävling en ett megalångt rufs som många får, oavsett hur välskött manen är.

Dessutom får min New Forest världens fluffigaste afro om man inte gör något åt manen. 1 dm tjock man som står rätt upp när det blåser och far åt alla håll :p Nu när han är nyryckt ser han faktiskt ut att ha en ägare ;)

Haha, måste bara berätta att inför en tävling hade vi väldigt bråttom innan vi skulle starta i dressyren (pga oförutsedda händelser efter vägen), så jag hann inte med någon flätning (han hade samma fluff till man då). Jag vill inte ens veta vad domarna tänkte, haha :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 499
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈