Rycka manen.

Kookaburra

Trådstartare
Kanske lite fånig fråga, men bara undrar om det finns knep för att få manen snygg, som en välryckt man - utan att faktiskt rycka den.

Vad är fördelarna med att rycka manen?
Hur påverkar ryckningen tillväxten?

"Klippt" man är det fulaste jag vet, men kanske det finns några frisörtips på hur hur man kan klippa, för att få den lika snygg som ryckt?

:)
Tacksam för tips.

Sv: Rycka manen.

Jag tillhör de som tycker en ryckt man är det absolut snyggaste! Och jag rycker alltid manen på hästar som tycker det är ok. Provade att rycka min 1-åring i veckan för att se vad han tyckte om det, känns inte som om man ska bråka med en häst som absolut inte vill bli ryckt. Vad hände? Han tittade på mig, började gäspa flera gånger, sedan såg det ut som om han tänkte somna! :D

Min förra kuse älskade när jag ryckte manen, han fick en helt drogad blick och njööööt!

Det näst bästa tycker jag är trimkniv. Förra kusen gick inte att rycka manen på, hans man delade sig då så det blev man åt ena hållet och päls åt andra! Han såg inte klok ut! :crazy:
Så tyvärr kunde jag inte rycka honom, han gillade det ju skarpt!

Med kniv tunnar man inte ut manen, den blir tjockare och tjockare, lite jobbigt med en "hårfager" häst! Rycker man däremot så blir inte en tunn man för tunn, i allafall inte när jag rycker. En för tjock man däremot blir lagom tjock.

kl

Någon med tips hur man tunnar ut tjock man på en häst som INTE tycker om att bli rykt?
Min häst tappar plotten helt om man ens rör hans man (fullblod och ack så känslig (= mesig??) ), tyvärr är hans man ganska tjock och funkar inte att knoppa som den är utan att han ser ut som ett fån.
Har provat en solorake (http://www.hooks.se/product.aspx?productid=720085&deptid=102&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) på honom vilket är ok, men det blir ju så jäkla spretigt i utväxten.
Enbart för längen så funkar det med trimkniv.

Jag har en sådan där trimkniv som liknar en kam, och med den kan man tunna ur manen också. Liksom kamma manen på undersidan så blir den tunnare!

Jag har en sådan där trimkniv som liknar en kam, och med den kan man tunna ur manen också. Liksom kamma manen på undersidan så blir den tunnare!

En solocomb menar du?
Är det inte ändå att man typ klipper/skär av hårståna? Fast nära roten alltså?
Då blir det nog spretigt i utväxt i alla fall. Fast kanske mindre spret om det är på undersidan av manen än ovansidan?

om hästen har för tunn man eller inte gillar att bli ryckt så klipper jag först till lagom längd, lite längre än hur jag vill att slutresultatet ska bli, sen vänder jag upp saxen så att jag håller den nästan lodrätt och så klipper jag topparna, ganska små klipp men lite varierande "djup". krävs ganska mycket klippande för att få till topparna så att de ser ryckta ut, men ingen ser att det är klippt när man väl är klar.

är manen för tjock och hästen inte vill bli ryckt så använder jag en uttunningssax först - klipper några gånger nära rötterna, kammar ur, klipper några gånger på ca 1/3 dels längd, kammar ur, klipper vid halva manlängden - osv så att man inte tunnar ur allt vid rötterna för då blir utväxten inte så rolig. sen avslutar jag med att justera längd och fixa topparna.

Någon av er som använder sig av metoden effileringssax eller solocomb som inte störs av utväxten som blir när ni ska banda eller knoppa manen?

Min häst är inte överförtjust i att jag rycker manen, och jag är inte speciellt överförtjust i att göra det heller. Har manen bandad när jag tävlar (western) och behöver verkligen tunna ut ett parti av manen för att det inte ska se helgalet ut. Provade ryktkniven jag hade liggandes i en låda sist (gud vet när jag använde den senast - 90-talet?) men det blev inget vidare resultat tyckte jag, blev lite stubb som spretade vid varje tofs. Eftersom jag har manen bandad är det ju även viktigt att del ligger ner, vore lättare om man bara skulle knoppa den, då vore det nog lite lättare att dölja...

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 650
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 262
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 554
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka