Sv: Rya till?

Jag använder kroppsspråket samtidigt som jag höjjer rösten och säger nej =)

Jag har min erfarenhet att prata med hästen gör hästen en aning säkrare med dig. känner igen din röst mm + att den känner av ditt humör och tonfall när du vill att den ska göra nått eller gjort fel.

Jag pratar hela tiden med min pålle å sjunger å ha mig..

han är en mycket fri själ som har mycket för sig å är otroligt nyfiken på å prova olika saker även de som jag absolut inte vill att han ska göra ..då säger jag bara med en riktigt bestämd röst Hörrödu! å han blir som ett ljus!! jätte kul!!
När jag berömmer han med min silkeslena röst så blir han 2m längre å högre å så stolt!!

Prata ska man göra med alla djur tycker jag!!!

är det så att min häst har "gått över gränsen", tex försöker ta sig ut ur boxen elelr försöker traska iväg vid tränsning är det oftast kroppsspråket och backa utan tryck som gäller. Inte så mkt röst alls faktiskt, om han inte är helt respektlös. Men är det ngt han har gjort tokigt och inte riktigt rår för så blir ett "nej men kiilleeen",så han tänker efter lite =)
och när jag rider själv pratar jag nästan oavbrutet med min kille, för att inte låta honom tänka på annat =) han blir så tittig när man är ute själv med honom. Och många många wailförsök i idollåtarna ahr det blivit nu på sistone =)

Jag brukar använda en bestämd röst när jag säger till min skötis.
Eller så brukar jag harkla mig ganska högt, och bestämt, så att han hör mig, men det brukar inte funka... :rofl:

Pratar väldigt mycket med min skötis, speciellt när vi är ute och går på promenad. Kan prata med honom om saker som jag vanligtvis brukar prata om med mina kompisar.
Det känns som att han förstår vad jag säger på något sätt.

Kram!

Min pojke är lite känslig, dessutom en gentleman. :love: Han står blicktilla i stallgången. Jag tror att jag brukar mumla lite medan jag borstar och så, lyfter han inte hoven på en gång när jag ska kratsa brukar jag säga nåt i stil med "eeyy..öh.." *lyfter hoven* "..tack". :D Står han och drömmer brukar jag peta lite menande på honom. Han förstår mina hintar vid det här laget. Vi är som ett gammalt par som har slutat prata och övergått mer till "hmm"anden och gester. ;)
Vid ridning får han enbart beröm, jag vill framhäva de bra sakerna, inte de dåliga. Så fort han gör något rätt får han beröm, vi gör om och gör han det bättre får han mer översvallande beröm. Jag använder ord som "Braaaa", "Duktig pojke!", "Fiiiint" eller "Bra där!" beroende på situationen.

Hur jag är i stallgången och så beror helt på vilken häst jag är med. I ridningen använder jag mig dock alltid av massor av beröm! Jag tycker att alla hästar blir lite mer motiverade av lite uppskattning. :)

det brukar räcka med en harkling eller en blick för att min häst ska upptäcka att han gjort något dumt, då brukar han alltid gnida mulen mot mig :d gosehästen
Jag pratar massor med Charlie när vi gör saker och han lyssnar verkligen, jag ytror att han skulle bli väldigt förvirrad om jag slutade med det.
Läste i en gammal bok om unghäst hantering att man inte ska prata med hästar eftersom det gör dem förvirrade men jag tror att det är tvärtom :smirk:

På stalljången är min häst inte det minsta bufflig eller så. Ibland vid kedning kan hon bli lite pigg och kan få för sig att skaka löite på h8uvudet och börja smått studsa lite. Med bestämd röst säger jag då.... Hörru.. Vet löjligt eller hur? *s*
Ett ord som följer mig. Men det fungerar. Även när man sitter på *s*

Pratar lite väl mkt med min häst när jag sitter på *s* :D
Det som hörs i ridhuset är Bra..gå på... fram... hupp, hupp... strunt i honom/henne perfekt tjejen... ja ni fattar. :D

Extra viktigt med berömmet nu eftersom jag just startat igång henne efter en ettårig vila. damen har lite humör så man får vara lite försiktigt när man sitter på *s'

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
556
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama