Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit uppsagd helt och hållet från mitt jobb. Anledningen sägs vara arbetsbrist.

När coronan slog till uppstod en massa krishantering på jobbet. Alla på kontoret hade hur mycket som helst att göra för att reda i röran som uppstod. Själv satt jag och hade knappt något att göra alls.

När den mest akuta krisen lagt sig fick jag veta att jag var tvungen att jobba på huvudkontoret framöver. Det var jag tvungen att säga nej till. Jag kan inte flytta tillbaka till Stockholm och veckopendling är också uteslutet. Så jag blev uppsagd.

I förhandlingen med facket ville fackombudet få mig arbetsbefriad under uppsägningstiden. Han menade på att är det arbetsbrist så finns inget att göra, annars är det inte arbetsbrist. Tyvärr lyckades han inte. Jag måste jobba under uppsägningstiden. Denna tid blev 5 månader lång då jag jobbat mer än 6 år på företaget. Det kommer att bli de längsta 5 månaderna i mitt liv. I mitt anställningsavtal stod att jag har 3 månaders uppsägningstid, men lagen säger alltså att det ska vara 5 månader. Jag kan ju alltid hoppas på att få ett annat jobb under uppsägningstiden, så jag kan gå tidigare, men tror inte chansen är så stor.

Det här har lett till att min arbetsmotivation har sjunkit som en sten. Det känns ruttet att jobba trots att det är arbetsbrist.

För övrigt så ska det här inlägget och jag som person inte diskuteras i slutna chattforum, så som har skett. Det är så jävla lågt att göra så, och att sen dessutom hoppa in här och läsa lusen av mig. Till ingen nytta alls. Snarare tvärt om. Det är så fruktansvärt jävla elakt. Men det är väl så att har man en gång varit mobbad så blir man mobbad resten av livet. Det är bara olika personer som genomför mobbingen.

Absolut, jag läser väldigt mycket och lämnar det i tystnad trots att det kan framstå provocerande. Sätter mig på händerna ibland för att låta bli att kommentera, även när det jag skulle ha sagt är i all välmening eller något som jag tänker skulle kunna vara en idé att pröva, eftersom sannolikheten är så övervägande att det kommer att dissas.

Och när det blir för mycket - oavsett vilken skribent det gäller - så tillämpar jag mental eller teknisk ignore, helt eller periodvis, och går vidare.

Men i övrigt håller jag med @Sirap . De här netikett-frågorna "Is it kind?" "Is it necessary?" "Is it true?" är en bra förhållningsregel om man uppfyller två av tre. Och även om "snäll" oftast är bra att ha med i checklistan, så kan det ändå vara ok att få lov att framföra något som är både sant och, till sist, framstår som nödvändigt.
Fast den här användaren har ju inte bett om några råd? Det är en dagbokstråd, som de flesta andra där råd kommer utan att frågan ställts alls. Att slänga sanningar på någon som inte ber om dem är ganska taskigt, skulle det startas tråd efter tråd på forumet hade jag förstått det, men det här är typ en bloggportal, eller kanske ännu mer, precis som det heter, en dagbok.

Fast den här användaren har ju inte bett om några råd? Det är en dagbokstråd, som de flesta andra där råd kommer utan att frågan ställts alls. Att slänga sanningar på någon som inte ber om dem är ganska taskigt, skulle det startas tråd efter tråd på forumet hade jag förstått det, men det här är typ en bloggportal, eller kanske ännu mer, precis som det heter, en dagbok.

Skriver man på ett publikt forum, så får man liksom räkna med att andra har synpunkter, att andra kommer att ge respons och vill man absolut inte ha det. Om man vill ha noll feedback, noll input, noll råd, noll stöd, noll interagerande på det man skriver osv, är det nog väldigt mycket bättre att skriva av sig i en traditionell dagbok som är enbart för en själv och inte på ett publikt internetforum. Kan jag tycka.

Skriver man på ett publikt forum, så får man liksom räkna med att andra har synpunkter, att andra kommer att ge respons och vill man absolut inte ha det. Om man vill ha noll feedback, noll input, noll råd, noll stöd, noll interagerande på det man skriver osv, är det nog väldigt mycket bättre att skriva av sig i en traditionell dagbok som är enbart för en själv och inte på ett publikt internetforum. Kan jag tycka.
Jag håller med så tillvida att jag aldrig skulle göra det själv, men läser man beskrivningen av den här delen av forumet så är det ju en dagbok, och läser man inläggen så är det inga frågor eller tips om råd som efterfrågas. Jag blir oxå frustrerad över att ts inte vill/orkar/kan ta sig vidare eftersom jag är övertygad om att hon skulle kunna, men hon frågar inte efter tips, råd eller ställer frågan på ett ”publikt forum”. Många verkar fatta det och ger råd som jag tycker tas emot, medan andra ser det som att ta ber om råd men i te tar till sig råden. Hon ber inte om råd.

Jag håller med så tillvida att jag aldrig skulle göra det själv, men läser man beskrivningen av den här delen av forumet så är det ju en dagbok, och läser man inläggen så är det inga frågor eller tips om råd som efterfrågas. Jag blir oxå frustrerad över att ts inte vill/orkar/kan ta sig vidare eftersom jag är övertygad om att hon skulle kunna, men hon frågar inte efter tips, råd eller ställer frågan på ett ”publikt forum”. Många verkar fatta det och ger råd som jag tycker tas emot, medan andra ser det som att ta ber om råd men i te tar till sig råden. Hon ber inte om råd.
Trots allt så är det ett öppet forum. Även om det ligger under dagbok.
Vill man inte ha svar så har man möjlighet att låsa tråden själv.

Det är inte vårat att tycka om TS och hennes väg vidare - dels för vi inte vet vad "vidare" är för TS. Vad som är ett steg framåt beror på var man börjar och vart man är på väg. Dels för att vi helt enkelt inte är inbjudna, vilket det kan finnas väldigt många skäl till.

Om jag förlorade mitt jobb skulle jag behöva få berätta det för någon och jag skulle behöva få sörja. Detta skulle då ske i en fas där jag inte var mottaglig för goda råd. För de flesta av oss är det en process där vi processar och sörjer det som hänt först innan vi tar nya tag.

Jag umgås också mycket med människor som tänker annorlunda än "normalt". När de ska "vidare" krävs en kunskap och en inlevelseförmåga som de flesta "normala" saknar för att goda råd inte bara ska vara sten på bördan. Eftersom vi inte känner varandra IRL och nästan bara kommunicerar i skrift bör vi alltså vara försiktiga med goda råd särskilt om de inte efterfrågas - även om de ges i väl mening kan de vara kontraproduktiva.

Jag tror inte att någon tror att det är ett liv i sus och dus, utan snarare både svårt och med obefintliga marginaler. I alla fall jag provoceras inte det minsta av att staten bidrar med pengar till dem som verkligen inte klarar av att jobba.

Däremot att återkommande leverera den generella attityden "jobb är bara ett tråkigt måste", eller "jobbar man så mycket - typ heltid med pendling - så kan man lika gärna vara död" är kanske inte så konstigt att folk, inklusive jag själv, reagerar för. Som visserligen trivs med mitt jobb men som kämpat hårt för det och att även hinna saker på fritiden.

En sak om man nu råkat hamna på ett specifikt jobb där man verkligen vantrivs med sysslor och kollegor och chefer, att man vill därifrån och hitta något bättre. Men det här påstås ju gälla som en allmängiltig sanning, innan det ens finns något tilltänkt jobb? Och med begränsad erfarenhet från andra jobb.

Känner man redan att man är dåligt anställningsbar, så framstår det förhållningssättet som spiken i kistan för en arbetsgivare som sannolikt har många med aningen mer framåt eller i alla fall neutral inställning att välja på. Även om det inte skulle uttryckas så rakt på en anställningsintervju så lyser det igenom. Och det tror jag nog att man själv förstår.

Dvs kanske inte så konstigt sett att den inställningen utifrån sett ger intrycket av att hellre "ta emot statens pengar", om än begränsade, än att engagera sig och ge det bästa man kan för att också själv bidra till statens pengar. (och ja, jag hävdar att detta är en inställning som man kan välja att fortsätta med eller anstränga sig lite för att undvika ett låst tankemönster)

Nu svarade jag bara på det som @Zinfernia skrev; Jag blir förbannat provocerad av folk som faktiskt inte vill jobba men som gladeligen tar emot statens pengar, för det är exakt vad du gör.

Något annat svarade jag inte på.

@em-pirre du får ursäkta att jag inte hänger med. Knallade takt in i väggen i höstas och det märks fortfarande i bland.

Det är lättare om du skriver rakt ut vad du menar för jag har lite svårt att få ihop trådarna numera.

Trots allt så är det ett öppet forum. Även om det ligger under dagbok.
Vill man inte ha svar så har man möjlighet att låsa tråden själv.
Några klargöranden:

TS i Dagbok kan inte längre själv låsa sin tråd (så har det varit rätt länge) men TS kan rapportera lämpligen det första inlägget i tråden och be en moderator låsa tråden.

TS i Dagbok kan själv radera vilket inlägg som helst i en dagbokstråd inklusive det första som i så fall raderar hela tråden.

Jag har ibland modererat dagbokstrådar för att hjälpa till och se till att Bukefalos generella regler följs, dock har jag ibland fått en del skit för detta, vilket gjort att jag blivit mer försiktig med att hjälpa till i den här typen av trådar.

Jag har starka funderingar på att flytta dagbokstrådarna till ett vanligt forum så att de helt fungerar som andra trådar, vad gäller moderering.

Det är inte vårat att tycka om TS och hennes väg vidare - dels för vi inte vet vad "vidare" är för TS. Vad som är ett steg framåt beror på var man börjar och vart man är på väg. Dels för att vi helt enkelt inte är inbjudna, vilket det kan finnas väldigt många skäl till.

Om jag förlorade mitt jobb skulle jag behöva få berätta det för någon och jag skulle behöva få sörja. Detta skulle då ske i en fas där jag inte var mottaglig för goda råd. För de flesta av oss är det en process där vi processar och sörjer det som hänt först innan vi tar nya tag.

Jag umgås också mycket med människor som tänker annorlunda än "normalt". När de ska "vidare" krävs en kunskap och en inlevelseförmåga som de flesta "normala" saknar för att goda råd inte bara ska vara sten på bördan. Eftersom vi inte känner varandra IRL och nästan bara kommunicerar i skrift bör vi alltså vara försiktiga med goda råd särskilt om de inte efterfrågas - även om de ges i väl mening kan de vara kontraproduktiva.
Ja det var ungefär det jag menade, men du skrev det klokare :)

Några klargöranden:

TS i Dagbok kan inte längre själv låsa sin tråd (så har det varit rätt länge) men TS kan rapportera lämpligen det första inlägget i tråden och be en moderator låsa tråden.

TS i Dagbok kan själv radera vilket inlägg som helst i en dagbokstråd inklusive det första som i så fall raderar hela tråden.

Jag har ibland modererat dagbokstrådar för att hjälpa till och se till att Bukefalos generella regler följs, dock har jag ibland fått en del skit för detta, vilket gjort att jag blivit mer försiktig med att hjälpa till i den här typen av trådar.

Jag har starka funderingar på att flytta dagbokstrådarna till ett vanligt forum så att de helt fungerar som andra trådar, vad gäller moderering.
Tack för klargörande :)

Fattar ärligt talat inte vad du antyder. Menar du alltså att Gnist också läst lusen av Magiana och är med i nån grupp utöver Bukefalos? Eller vad?
Oj alltså nej va? Det enda jag menade var att @Magiana inte någonstans här i tråden skrivit att @Zinfernia har läst lusen ur henne. Inte vid namn i alla fall. Har hon gjort det så har det hänt nånstans där jag inte läser. Jag läser att hon skrev att Zinfernia berättar att det skrivits om Magiana nånstans. Sen har någon annan (?) ur den tråden(?) läst lusen ur henne (här nämndes inga namn).

Eftersom det på riktigt verkar finnas trådar på andra forum där man diskuterar buke och jag inte är med i såna, tänker jag att kanske du eller någon annan är med och vet vad som sagts, och därför tolkar helt annorlunda än jag som inte har en aning om vem som skriver var och vad. Jag vet ju bara vad som står svart på vitt i tråden och jag har inte läst det du säger.

Oj alltså nej va? Det enda jag menade var att @Magiana inte någonstans här i tråden skrivit att @Zinfernia har läst lusen ur henne. Inte vid namn i alla fall. Har hon gjort det så har det hänt nånstans där jag inte läser. Jag läser att hon skrev att Zinfernia berättar att det skrivits om Magiana nånstans. Sen har någon annan (?) ur den tråden(?) läst lusen ur henne (här nämndes inga namn).

Eftersom det på riktigt verkar finnas trådar på andra forum där man diskuterar buke och jag inte är med i såna, tänker jag att kanske du eller någon annan är med och vet vad som sagts, och därför tolkar helt annorlunda än jag som inte har en aning om vem som skriver var och vad. Jag vet ju bara vad som står svart på vitt i tråden och jag har inte läst det du säger.
Flera av oss såg @Zinfernia "uppläxande" från förra gången, så det var inte så
svårt att lista ut vem hon refererade till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 827
Senast: Gotthard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 432
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 156
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga...
2
Svar
25
· Visningar
2 817
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar