Ruttet skelett, hjälp (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kikiii

Hej, jag vet inte om jag har valt rätt forum men jag behöver hjälp!

För ungefär ett år sen var jag och kollade på en häst, ja tyckte om den men den hade en skada i ögat. Vi beslöt oss för att ta den med oss hem och vi skrev kontrakt på tre månader, om det inte skulle gå att bota hästen eller om jag inte ville ha den mer.
Väl hemma tog vi ut vetrinär som sa att läget var mycket dåligt. Vi var tvungna att åka upp till Skara. Vi ringde och kollade med försäkringsbolag och hästägaren och det verkade okej. När vi väl var där sa vetrinärerna att min stackars häst troligtvis hade tumör i hela ögat.
Hon vill operera genast, men det blev problem med försäkringsbolaget. Det visade sig att hästägaren hade bytt försäkringsbolag när hästen fortfarande hade skadan på ögat och då gällde inte reglerna.

Så det var bara att köra hem med hästen och prata med hästägaren om pengar. Det krävdes nämligen 15 000 för den operationen!

Eftersom vi redan hade fastnat för hästen gjorde vi allt. Efter en vecka hade djurens vänner gett oss pengar för operationen. Så vi åkte ännu en gång upp till Skara.

två dagar senare fick ja reda på att tumören hade vuxit sig in i skelettet och ruttnat. Jag förstår inte hur en människa kan låta en så stor skada vara ända till det ruttnar i skelettet!

Men, nu till problemet. Kvinnan vägrar ge mig mina pengar tillbaka! Och det hade inte gått tre månader som vi var överens om. Vi har tagit hjälp av en man hon tydligen också lurat på pengar så nu letar kronofogden efter henne och hon har tydligen gömt sig för dom verkar inte hitta henne eller så gör dom inget åt det.

Finns det någonting jag kan göra? Ska jag ringa nån som kan hjälpa mig eller kontakta en tidning? Jag måste göra nåt för det här tänker inte jag tillåta !
Snälla hjälp mej nån!

Sv: Ruttet skelett, hjälp (långt)

Tråkigt att det gick så illa för hästen!

Har du betalt hästen och vill ha köpesumman tillbaks efter de tre månaderna, eller vilka pengar är det det handlar om?

Vem skulle stå för eventuella veterinärvårdskostnader under de tre månaderna? Vad står det i kontraktet om detta?

Du borde nog förvissat dig om att hästen hade rätt försäkring innan du hämtade den!

Immer

Vi har betalat hästen och vill ha tillbaka våra pengar.
Det står inget om vetrinärkostnaderna.

Jag vet att vi skulle grävt djupare men jag måste göra något !

Hej!

Fy vad tråkigt!

Jag tycker du ska kontakta en jurist och be om råd. Finns ju ett flertal som sysslar speciellt med "hästaffärer" - men även "vanliga" bör kunna ge dig lite kvalificerad vägledning tycker jag. Det kostar väl inget att ringa och fråga vad som är bäst att göra i alla fall.

Lycka till och håll oss uppdaterade!

Hmm den där historian känner jag igen. Tror tom jag vet vem säljaren är :crazy:

På vilket sätt får ni inte tag på henne?

Om det är den jag tror så har hon fast adress och därför har jag svårt att tro att man inte får tag på henne.

Vi har telefonummer men eftersom vi har en man som ska ta hand om det här vill inte vi göra för mycket för då kanske hon sticker iväg utomlands.
Säger Rödeby dig nåt ?

Ja då är det rätt person.

Och jag kan lova dig att hon inte försvinner.

Tycker dock inte om det där med att "ni har en man som ska ta hand om det". Oavsett vad jag tycker om personen så tycker inte jag om förklädda hot det får er att inte verka speciellt seriösa... man kan göra detta på lagligt sätt också.

Är hästen död nu? vad fick ni ge för hästen?

Ibland blir jag förbluffad över att vissa kan sälja vad som helst halta/sjuka/hästar eller hästar med lynnesfel sälje hur lätt som helst medans andra står med friska välutbildade hästar till salu till vettiga priser och får dem inte sålda...

Med dom knapphändiga uppgifterna som lämnats här och som jag uppfattar det. Så har ni köpt hästen och fått en prövo tid.
Eftersom ni köpt och betalat hästen är ju ni ägare av den och får då automatiskt ansvaret för veternärvården. Det borde även vara ni som står för försäkringen, rent juridiskt.

Så som förstår sistuationen så har ni endast rätt att häva köpet och inget annat. Då ska alltså hästen lämnas tillbaka och ni ska ha köpeskillingen tillbaka. Inget annat verkar aktuellt enligt de mycket få uppgifter som lämnats här.

Ja vad jag har hört så betalade de för operationen.

Undrar vilka kontakter man ska ha för att få ett sådant bidrag :confused:

Hästen är nu död och om vi inte hade kontaktat den här mannen så hade vi inte kommit såhär långt. Det går ju inte få tag i människan. Hon stängde till och med av telefonen när vi ville lämna tillbaka hästen för att det inte gick och rädda den.

Scilla; Vi skulle aldrig vara olagliga utan den här mannen är som en hjälpande hand i detta tumult. Om du nu känner denna människan så ska ha hon ha j*vligt klart för sig att hon inte kommer undan, för om inte kronofogden får tag i henne så kommer polisen och tar henne.

Djurens vänner hjälper alla sorters djur med alla möjliga konstiga sjukdomar så det här var inte för min häst speciellt !
Det är bara att ringa till dem och så har de möte om hur de ska göra.

(Människan lät hästen gå med ett igenkorkat öga från sommar till vinter!)

Du vill inte Pm:a vem det är...?
bor i krokarna och vill inte gå i nån liknande fälla då jag är på hästjakt..:crazy:.
verkligen jättetråkig historia...

Hej, ja vill inte ge ut den informationen än. Vill försäkra mig om att hon inte finns med i bilden. Jag hoppas du förstår, har (tack vare henne) väldigt svårt att lita på folk nu.

Godkväll fröken Magnusson.
Hästen som din pappa köpte till dig såldes till ett starkt reducerat pris pg av skadan på ögat. Journalen på behandling vid Atgkliniken i Kalmar medföljde hästen.
Hästen köptes med tre månaders öppet köp med reservation för ögat.
Då försäkringsbolaget ej finansierade operationen kontaktade jag djurens vänner och beskrev situationen för dem som då betalade operationen.
Djursjukhuset i Skara medelade att infektionen gått in i skelettet och om de beror på att ni avbröt behandlingen, eller att Atgkliniken i Kalmar missade något det kan inte jag svara på.

Vi har inte blivit kontaktade av Er, kronofogden, polisen, något ombud eller den mystiska mannen som jag tydligen också är skyldig pengar (var snäll och be honom ringa).
Men Jag är inte svår att nå och har varit i Danmark två dagar på två år så någon utomlandsflytt är det inte tal om även om det regnar mycket..

Önskar ni driva ärendet på juridisk väg vänligen kontakta ombud.

Med vänlig hälsning Lotta Hellqvist

Ps vi har flyttat vilket jag talade om att vi var på väg att göra men vi är folkbokförda på den nya adressen så svår att nå det är jag inte .Ds

Skönt när man får båda sidorna av myntet!
Undra just bara vad magnusson ska svara här nu...?:p
Inte för att det verkar finnas så mkt att orda om..

Tänk vad lite mer information om läget kan förändra en bild på ett inlägg... :D

Skulle vara intressant att få höra andra sidan på alla andra inlägg här på Buke :p

Det är klart att det alltid finns två sidor. Men då undrar jag varför Lotta Hellqvist inte öppnar sina brev som hon får från kronofogden, lr varför hon inte öppnar sin dörr när de ringer på.
Får jag då fråga Lotta varför hon hela tiden stängde av sin telefon och varför hon skickade sms där det stod att du skulle föra in pengarna på kontot? Varför var du tvungen att ljuga om du nu har så rätt om all den fakta du har lagt ut?

Ni andra får tro vad ni vill men som sagt det finns två sidor av det hela...

Jadu det kan jag inte svara på. Men om hon ville hålla sig undan så skulle hon väl knappast svara dig i denna tråden med sitt namn.

Om hon nu e folkbokförd måste man väl hitta henne på eniro.se ? Det gör man inte...

Lotta, du kan ju skicka ditt telefonnummer och adress till mig om du nu inte har nåt att dölja som du säger...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 473
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka