Rutiner vid ridolycka

skuggi

Trådstartare
Försökte söka men jag är för dålig på det där som det verkar...

På förekommen anledning letade jag efter någon sorts "allmänna råd vid ridolycka" men hittar inget? Sökt på SOS och Vårdguiden.

Jag skulle vilja hitta en bra site eller något dokument som man kan sprida i stallet och bland hästfolk, så att man vet vad man bör göra vid en hästrelaterad olycka. Jag har för mig att jag läst saker här som att man ska säga vissa saker till SOS, man ska kräva ditt och datt. Men var står det någonstans?

Vår medryttare trillade av i dag och slog sig illa, blev uppmanad av SOS att åka till akuten själv trots svåra smärtor i ländryggen. Det tog typ 30 min att få henne ur bilen vid akuten eftersom de skulle stabilisera henne.
"Jaha, nu har hon ju skramlat runt i baksätet på två olika bilar på guppiga grusvägar, så det som ev behövde stabiliseras är nog helt ur läge nu skulle jag gissa..." är min tanke :nailbiting:

Om hon får permanenta skador blir jag TOKIG på den SOS-operatör som tog emot samtalet...
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Om någon klagar över smärta i rygg/nacke skulle jag inte röra personen oavsett om det är hästrelaterat eller inte.
På ridskolan där jag gick som barn fick vi även lära oss att aldrig öppna säkerhetsvästen på en person som klagar på smärta!
Att SOS säger åt er att åka in själv låter ju lite skumt!
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Ja, hade jag varit med så hade jag tvingat ut en ambulans, aldrig att hon hade fått skutta upp och knalla runt som det blev nu. Men jag fick höra först efteråt :(
Så nu tänkte jag att det kan vara på sin plats att uppdatera alla i stallet(och alla man känner) om hur man ska göra vid olycka, och gärna då något officiellt dokument, inte bara lite egen info som man skrivit ihop typ.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Det är en mycket bra idé tycker jag!
På ridskolan fick vi lära oss HLR och hur man ska reagera när någon hamnar i chock osv. Mycket bra tycker jag!
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Jättebra dokument! Det ska absolut länkas till :)

Men jag saknar fortfarande det här "andra" jag hört om. Typ att "alla ridolyckor är alltid prio 1, oavsett hur ryttaren mår" osv, är det bara påhitt?
Vem vet sånt? SOS?
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

En ridolycka är i allmänhet en fallolycka och skall därför alltid bedömmas som en "prio 1 utryckning". Har jobbat med räddningstjänst i över femton år och är förvånad över att SOS uppmanade er att åka in till akuten själva. Är rätt intresserad av bandupptagningen på det SOS-samtalet. Det finns skäl att anmäla om det visar sig att SOS handlat fel och det bör i så fal anmälas så det uppmärksammas (de har skyldighet att dokumentera alla tillbud/felaktiga åtgärder). Jag har aldrig haft problem med SOS i de fall när jag larmat men det kan bero på den kommunikation jag haft med SOS där det nog klart och tydigt framgått hur allvarligt det varit. Som räddningsledare får man ju ett visst sätt att kommunicera vilket gör att SOS-personalen handlar och lyder istället för att ifrågasätta.

Annars rent konkret så håller jag med om att man vid en hästolycka skall undvika att flytta personen och aldrig skall ta av eller knäppa upp ridvästen eller ta av hjälmen innan ambulanspersonalen anländer. Oftast handlar det om att stabilera upp läget och hålla personen varm (filtar, jackor, hästtäcken). Mycket handlar om att "hålla handen" och hela tiden kommunicera med den skadade. Är den skadade medvetslös är det värre. Det handlar det mycket om HLR. En sak som är mycket bra men inte ofta nämns är syrgas. Det lugnar och syresätter men fungerar även smärtlindrande vilket inte många vet om. Och i och med det förebygger man chock. Det är lite "prehospital sjukvård" helt enkelt.

Var på en fälttävlan där ryttaren fick hästen öer sig. Sjukvårdspersonalen kom springande utan syrgas och bår och hade lämnat bilen på parkeringen. De hade lite svårt att svara på vissa frågor efter det den skadade förts till sjukhuset. Problemet är väl ofta att oerfaren ambulanspersonal ofta inte är vana att leda en insats vid en olycka. Det är ofta någon annan (räddningsledaren) som gör det åt dem. Allt från att vinka fram ambulansen och visa var de skall parkera till vilken utrutning de skall ha med sig. Vid en ridtävling har tävlingsledaren ett stort ansvar för att sjukvården sköts rätt. Vid olyckor på galoppen och vid motortävlingar skall alltid ambulansen ut direkt.

Men tävlingsledningen vid exempelvis en fälttävlan arrangerar kanske bara två tävlingar om året. Tävlingsledningen vid nämnda tävling hade beordrat ambulansen att inte rycka ut förrän det befanns nödvändigt för att inte skrämma upp och göra publik, anhöriga och egen personal oroliga. Ett fruktansvärt felaktigt beslut som kunde fått konskevenser då det tog fem minuter längre att få ambulansen på plats med utrustning bredvid den skadade. Än värre var att SOSAB fattade beslutet att låta ambulansen invänta en annan ambulans för att ta den skadade in till akuten. Där gick ytterligare femton minuter som kunde varit livsavgörande. Hästolyckor är prio 1, så är det bara...
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Jag blev också förvånad, har jobbat inom sjukvården och kan tillräckligt för att bli alldeles svettig när jag hör om folk som trillat illa och sen bara haltar hem och lägger sig typ :eek:

Hade jag varit på plats hade jag absolut krävt ut ambulans, men om man inte är så sjukvårdskunnig(och inte IRL sett folk som blivit förlamade av skitsaker) så är man kanske för "mesig" om SOS är tveksam till att skicka ut en bil.
En hel del hästfolk "kan själv" också, och vägrar låta sig tas om hand på ett säkert sätt efter en olycka.

Jag ska absolut prata med flickans föräldrar och höra om vi inte borde granska det där.

Men du som verkar insatt då, finns det någonstans dokumenterat "för allmänheten" vad man bör förvänta sig för prio hos SOS för liknande olyckor, någon beskrivning på hur man kan "gradera" sin olycka för SOS så att de enkelt kan förstå hur allvarlig respektive situation är?
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Jag har också hört att ridolyckor alltid ska klassas som "prio 1".

När jag dock åkte av för några år sedan, utan hjälm eller säkerhetsväst, så fick jag ut ambulans (förbipasserande hundägare ringde då jag inte var vid fullt medvetande) MEN jag fick ca 60-70m till ambulansen. Detta hände på en äng så det var absolut inte svårframkomligt för ambulansen, men dom stannade vid vägkanten..
Sen blev det ingen krage, inte fastspänd på båren, hoppa upp på röntgenbritsen själv...jah.. felen blev många.
Ska väl tillägga då att när doktorn väl kom in x-antal timmar efter röntgen så konstaterade han att "jadu, du har visst brutit lite delar i ryggen du" Dvs. krossat flertalet diskar/en kota, samt frakturer i två kotor, samt komprimering av kotor.
Någon undersökning efter eventuella skallskador gjordes inte, och då hade jag som sagt ramlat av utan hjälm. I efterhand så kommer jag inte ihåg ca en månad innan olyckan och flera månader efter, dom är som bortblåsta. Har även konstant värk i länden samt nedsatt balans..

Ramlar jag av på liknande sätt igen så är chansen stor att jag blir förlamad från midjan och ner.

Hurra..:meh:
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Men gud! :eek:

Kan rapportera att min lilla medryttare i alla fall är jämförelsevis hel, hemma igen och inget allvarligt skadat :banana:
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Men gud! :eek:

Kan rapportera att min lilla medryttare i alla fall är jämförelsevis hel, hemma igen och inget allvarligt skadat :banana:

Vad skönt att allt ha gått bra!

Enda gången jag har ringt ut till en avramling så var det inte ens någon diskussion, jag talade om att en person hade ramlat av hästen och låg på backen och hade ont. Varpå den på SOS direkt svarade att hen skickade två ambulanser eftersom de alltid skulle vara två vid fallolyckor. Sen pratade hon med mig i telefon hela tiden tills ambulanserna kom och den som hade ramlat av blev stabiliserad efter alla konstens regler, trots att denne började protestera vilt och inte alls ville åka till sjukhuset. ;) Nu var det bra ändå att hen kom iväg eftersom det var förslitningar på ledband och annat men tack och lov inga skelettskador.
Vi var två personer utöver den som hade ramlat och den andra hade lite sjukvårdsutbildning så den pratade med den som hade ramlat av medans jag pratade med SOS, fixade in hästen i stallet, vinkade in ambulanserna mm.
De var oxå väldigt noga med att vi skulle försöka hålla den som hade ramlat av varm men absolut inte flytta på hen. Och som sagt, det var strax utanför stallet så vi bäddade in hen i filtar och hästtäcken. ;)
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Jag blev också förvånad, har jobbat inom sjukvården och kan tillräckligt för att bli alldeles svettig när jag hör om folk som trillat illa och sen bara haltar hem och lägger sig typ :eek:

Hade jag varit på plats hade jag absolut krävt ut ambulans, men om man inte är så sjukvårdskunnig(och inte IRL sett folk som blivit förlamade av skitsaker) så är man kanske för "mesig" om SOS är tveksam till att skicka ut en bil.
En hel del hästfolk "kan själv" också, och vägrar låta sig tas om hand på ett säkert sätt efter en olycka.

Jag ska absolut prata med flickans föräldrar och höra om vi inte borde granska det där.

Men du som verkar insatt då, finns det någonstans dokumenterat "för allmänheten" vad man bör förvänta sig för prio hos SOS för liknande olyckor, någon beskrivning på hur man kan "gradera" sin olycka för SOS så att de enkelt kan förstå hur allvarlig respektive situation är?

Det är Socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet så det är inte speciellt svårt att anmäla fallet för granskning. Det finns ju bandinspelning från larmet...

Tror inte att det finns något skrivet eller dokumenterat direkt. Det handlar om att kunna läsa mellan raderna samt ha erfarenhet och kunskap. Men säger man fallolycka säger det nog mer än rid eller hästolycka.

Sen får man nog ha i bakhuvudet idag att SOS sedan många år tillbaka inte är en samhällsfunktion utan ett bolag med vinstintresse. Med andra ord skall ekonomi gå före behov. Och det är det uppdraget som politikerna har gett SOS. Skulle alla gånger anmäla händelsen för granskning...
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Ok, synd att det inte finns bättre dokumenterat så att man enkelt kan sprida livsviktig kunskap bland folk :(
Får knåpa ihop något själv kanske :D

Ja, jag ska prata med henne om vad som hände och vad som sas, sedan får vi se om det här kanske borde granskas. Det verkar ju som att det är väldigt olika, ibland får folk ut dubbla bilar, ibland kommer ingen alls trots att man faktiskt håller på att dö...
Det är självklart så att det inte alltid finns bilar att tillgå, men då är det ju bättre att operatören säger typ: "jag har ingen bil just nu, jag ska försöka hjälpa er att lösa det här på bästa möjliga sätt, så kommer en bil så snart det är möjligt, men det kan dröja".
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

En anledning till att det är viktigt att sådant här anmäls och granskas är att det skall finnas tillräckliga resurser. Det får aldrig hända att det inte finns någon ambulans tillgänglig.

Men genom att SOS förmår olycksoffren att ta sig till akuten själva så sparar man in utryckningar och därmed ambulansresurser. Med hjälp av statistiken kan man sen visa på att förra året hade man inte mer än ett visst antal utryckningar. Man kan då säga att man behöver inte fler ambulanser.

Någon samlad statistik över hur många som blir inkörda till akuten av anhöriga, arbetskamrater mfl. efter ex. fallolyckor finns inte. Det är ekonomin som styr. Men givetvis finns det ingen politiker som öppet vågar säga att SOSAB har ett uppdrag i att hålla antalet ambulansutryckningar så lågt som möjligt.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Vad olika det kan vara.
Jag har varit med om att de kommit med både ambulans och även med helikopter. Stabilisering av nacke har alltid skett
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

KL

När jag föll av rätt ordentligt för 2 år sedan (1 Maj) på en tävling så var det inget snack om att jag borde åka in till sjukhus. Jag red med hatt, tävlade i western, hästen blev rädd för en påse och stack iväg i sidled vilt bockandes så jag hade inte en chans... Landade hårt på huvud, nacke, axel och höft. (Blåmärkena gick inte av för hackor!) Då jag var rädd att hästen skulle dra till skogs så satte jag mig upp. Någon sprang fram och sa att de jobbade inom vården, klämde lite på axeln och sa att allt var helt. Själv kunde jag knappt se, det flimrade och jag såg dubbelt en god stund. När jag väl kom upp så kunde jag inte använda min ena arm och det gjorde ont att röra sig. Sedan var det inget mer med det. Minns knappt hur jag fick ordning på häst (snäll sambo som hjälpte och körde!) och kom hem. Sablar vad ont jag hade, men tänkte att jag var fånig. De sa ju att inget var brutet. Huvudvärk dessutom...

Morgonen efter fick jag stiga upp tidigt för att sambon skulle kunna hjälpa mig på med kläder. Armen funkade inte. På kvällen åkte vi till akuten (vid typ 21 eller något). De tog en snabb röntgen och jodå, nyckelbenet var av. Bandage och hemgång. Jag frågade om huvudet och en ev. hjärnskakning. Nej, ingen hjärnskakning om jag inte varit avsvimmad och det sa jag att jag inte *tror* att jag var. Inte vet jag?! Jag låg på backen och kunde knappt se. Personalen var inte oroliga så jag kände mig ganska lugn.
Efter 4 månader var jag fortfarande inte bra i nyckelbenet, gjorde flertal röntgen och det visade att det inte var läkt alls egentligen. Det blev prat om operation, men först skulle en undersökning av nerverna göras då jag hade känselbortfall och tappade saker. Denna undersökning dröjde ca 7 månader och efter påtryckning fick jag gjort den och sedan ny röntgen som visade att nyckelbenet läkt. Trots det inte bra. Armen svullande till och från liksom foten på den sida där jag slog i höften. 1 år och 3 månader efter skadan fick jag komma till sjukgymnast. Ingen förbättring. Nya röntgen som visar att det finns en "benbit" som sticker rätt in i nerven och det gör vansinnigt ont om jag försöker lyfta armen för mycket. Nu väntar jag på ännu ett läkarbesök och kanske det blir operation ändå... Lite jobbigt att vakna nästan varje morgon med en arm som känns som en svullen köttklump. Brukar bättra sig efter en stund i och för sig...

Jag är inte direkt nöjd med den vård jag fått, nej. Däremot blev jag väldigt glad att en ur personalen på tävlingen ringde mig 3 dagar efter olyckan bara för att fråga hur jag hade det. Hon hade tänkt på mig och sett att jag höll min arm så konstigt. Hon blev inte förvånad när jag sa att nyckelbenet var av. Det jag undrar är varför hon inte kom fram och sa det till mig där och då? Istället fick jag höra att allt var bra...?

Ingen har sett till helheten, inte heller har de lyssnat när jag försökt berätta. Jag har talat om för min läkare exakt hur det känns i snart 2 års tid. Lyfter jag armen så känns det som en där benbiten trycker på något. Jag *känner* ju "taggen" med fingret! Inte förrän vid senaste besöket föll 10-öringen ner på honom och han verkade fatta vad jag sagt så länge...

Nåja, jag ska inte klaga. Jag kan ju rida åtminstone! =D (Förlåt för långt inlägg. Är bara såå frustrerad på sjukvården...! Och då har jag inte dragit det värsta. Min knäskada efter en fullträff av en stor häst..! :meh: )
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

När man går in på SOS Alarms sida på FB så ser man att du inte är ensam missnöjd med sjukvården tyvärr. Man måste nästan veta själv vad man ska kräva, annars kan man lätt bli avfärdad.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Tur att det gick "bra" för dig! När jag själv åkte av för ett antal år sedan (och slog i rygg, bäcken och skalle) fick jag själv ta mig in till akuten. Där möttes jag av en trött läkare, som snart skulle sluta sitt pass, och inte tog några som helst röntgenbilder på kärringen. I stället fick jag en värktablett där, recept på Tradolan och rekommendationer att "ta ledigt från jobbet en vecka" och vila mycket under den veckan.

Jag anser att ibland behandlas ryttare väldigt nonchalant, det finns liksom i botten att det är vi själva som försatt oss i en situation, där olyckan kunde hända.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 892
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 336
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 384
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp