Rutiner vid ridolycka

Sv: Rutiner vid ridolycka

Man kanske hellre ska ringa 112 och säga "Hej! Jag har fallit från 2 meters höjd i ca 40 km/h!"
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

När man går in på SOS Alarms sida på FB så ser man att du inte är ensam missnöjd med sjukvården tyvärr. Man måste nästan veta själv vad man ska kräva, annars kan man lätt bli avfärdad.

Ta bort nästan i den meningen. Jag har lärt mig den hårda vägen och med hjälp av min syster som jobbar inom sjukvården att tyvärr är det så.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

KL

för drygt ett år sen trillade jag av min häst och eftersom hästen sprang tillbaka mot stallet och alltså var tvunget att springa genom en rondell över Österleden i hbg (snäppet under motorväg tror jag den klassas som) så ringde jag själv 112 för att få ut larm om löst springande häst, samt att få hjälp med att få tag i hästen då. Det som faktiskt förvånar mig är att jag aldrig ens fick någon fråga från larmcentralen om hur det var med mig, och kan i efterhand tycka att de faktiskt borde ha frågat. Nu fick jag istället åka själv in till akuten.

I slutändan så gick allt bra ändå. Jag hade ingen skada, och hästen fångades in (på andra sidan av rondellen, ja :eek:) helt oskadd. Men fortfarande, det förvånar mig. Vad anser ni om det?
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Ja, det låter konstigt.

Jag råkade ut för en olycka i slutet av januari. Min häst blev skrämd av en timmerlastbil, backade ner i ett djupt dike, gick omkull och landade på mig.
Jag tog mig upp och insåg att jag inte var särskilt skadad (men blåmärkena blev vackra).
Ringde ändå 112 eftersom jag ville polisanmäla det hela som jag ansåg var en "smitning" eftersom chauffören åkte därifrån.
Operatören gjorde som jag bad och kopplade till polisen.
Poliserna var väldigt intresserade av hur jag hade klarat mig.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

KL
Det där att inte flytta personen är väl inte så konstigt vid ridolyckor, men jag tror inte det är alls lika självklart att försöka flytta hästen i stället för den skadade när det händer olyckor på andra ställen, framför allt i boxen. Rent spontant tror jag många skulle försöka få ut en skadad på stallgången.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

KL
Det där att inte flytta personen är väl inte så konstigt vid ridolyckor, men jag tror inte det är alls lika självklart att försöka flytta hästen i stället för den skadade när det händer olyckor på andra ställen, framför allt i boxen. Rent spontant tror jag många skulle försöka få ut en skadad på stallgången.

Det där beror ju mycket på "rutin och vana". Man ifrågasätter inte flyttandet av den skadede för att boxen är hästens "hem". Men precis som du skriver så vore det effektivare, säkrare och kanske snabbare att ta bort den överhängande faran för den skadade. Tror i och för sig inte att det finns någon "regel" att luta sig mot i ett sådant fall utan det handlar mer om att göra rätt bedömning (inte om att "handla" på rutin och vana).

Som räddningsledare var det ett vanligt förekommande val man tvingades göra om man skulle flytta på den skadade på grund av andra orsaker eller risker eller om den skadade kunde ligga eller sitta kvar. Det beror på omständigheterna. I en bilolycka kan man oftast vårda den skadade i bilen fram tills dess att ambulans är på plats. Man kan sen gemensamt hjälpas åt att lyfta ut den skadade och ge vård samtidigt. Men brinner bilen så är det nog så bråttom att få ut den skadade. Då har man inte tid att tänka på saker som nackkrage, syrgas mm. Det handlar om utrustning, utbildning och erfarenhet för att man skall kunna göra rätt bedömning.

I ett stall finns kanske inga lediga boxar att ställa in hästen i om det nu ligger någon skadad i hästens bx. Då är det kanske lugnare att låte hästen vara kvar om det ä en lugn och trygg häst som känner stallpersonalen. Skulle det däremot vara en skärrad och panikslagen häst så skulle jag nog köra ut den ur boxen. Men jag skulle nog inte vilja ha en sådan häst lös i stallet. Ännu värre skulle det kanske vara om den kom ut på vägen och orsakade en trafikolycka.

- "Jodå, han räddade tjejen i stallet men hästen och två pers omkom på vägen utanför"...

Då är det rätta kanske att ta tag i kragen på den skadade och släpa ut honom/henne ut ur boxen. Det är en bedömningsak, det finns inga klara svar när det handlar om räddning vid olycka...
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Fast det hjälper inte alltid, speciellt inte om man talar om för läkaren att man har en sprucken blindtarm.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Fast det hjälper inte alltid, speciellt inte om man talar om för läkaren att man har en sprucken blindtarm.

Ja det är ju för jäkligt, jag har också haft mina duster med vården och har blivit mycket tuffare. Mao man får inte ge sig i första taget. Min blindtarm tog dom sekunden innan den brast tack och lov.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

KL

När jag föll av rätt ordentligt för 2 år sedan (1 Maj) på en tävling så var det inget snack om att jag borde åka in till sjukhus. Jag red med hatt, tävlade i western, hästen blev rädd för en påse och stack iväg i sidled vilt bockandes så jag hade inte en chans... Landade hårt på huvud, nacke, axel och höft. (Blåmärkena gick inte av för hackor!) Då jag var rädd att hästen skulle dra till skogs så satte jag mig upp. Någon sprang fram och sa att de jobbade inom vården, klämde lite på axeln och sa att allt var helt. Själv kunde jag knappt se, det flimrade och jag såg dubbelt en god stund. När jag väl kom upp så kunde jag inte använda min ena arm och det gjorde ont att röra sig. Sedan var det inget mer med det. Minns knappt hur jag fick ordning på häst (snäll sambo som hjälpte och körde!) och kom hem. Sablar vad ont jag hade, men tänkte att jag var fånig. De sa ju att inget var brutet. Huvudvärk dessutom...

Morgonen efter fick jag stiga upp tidigt för att sambon skulle kunna hjälpa mig på med kläder. Armen funkade inte. På kvällen åkte vi till akuten (vid typ 21 eller något). De tog en snabb röntgen och jodå, nyckelbenet var av. Bandage och hemgång. Jag frågade om huvudet och en ev. hjärnskakning. Nej, ingen hjärnskakning om jag inte varit avsvimmad och det sa jag att jag inte *tror* att jag var. Inte vet jag?! Jag låg på backen och kunde knappt se. Personalen var inte oroliga så jag kände mig ganska lugn.
Efter 4 månader var jag fortfarande inte bra i nyckelbenet, gjorde flertal röntgen och det visade att det inte var läkt alls egentligen. Det blev prat om operation, men först skulle en undersökning av nerverna göras då jag hade känselbortfall och tappade saker. Denna undersökning dröjde ca 7 månader och efter påtryckning fick jag gjort den och sedan ny röntgen som visade att nyckelbenet läkt. Trots det inte bra. Armen svullande till och från liksom foten på den sida där jag slog i höften. 1 år och 3 månader efter skadan fick jag komma till sjukgymnast. Ingen förbättring. Nya röntgen som visar att det finns en "benbit" som sticker rätt in i nerven och det gör vansinnigt ont om jag försöker lyfta armen för mycket. Nu väntar jag på ännu ett läkarbesök och kanske det blir operation ändå... Lite jobbigt att vakna nästan varje morgon med en arm som känns som en svullen köttklump. Brukar bättra sig efter en stund i och för sig...

Jag är inte direkt nöjd med den vård jag fått, nej. Däremot blev jag väldigt glad att en ur personalen på tävlingen ringde mig 3 dagar efter olyckan bara för att fråga hur jag hade det. Hon hade tänkt på mig och sett att jag höll min arm så konstigt. Hon blev inte förvånad när jag sa att nyckelbenet var av. Det jag undrar är varför hon inte kom fram och sa det till mig där och då? Istället fick jag höra att allt var bra...?

Ingen har sett till helheten, inte heller har de lyssnat när jag försökt berätta. Jag har talat om för min läkare exakt hur det känns i snart 2 års tid. Lyfter jag armen så känns det som en där benbiten trycker på något. Jag *känner* ju "taggen" med fingret! Inte förrän vid senaste besöket föll 10-öringen ner på honom och han verkade fatta vad jag sagt så länge...

Nåja, jag ska inte klaga. Jag kan ju rida åtminstone! =D (Förlåt för långt inlägg. Är bara såå frustrerad på sjukvården...! Och då har jag inte dragit det värsta. Min knäskada efter en fullträff av en stor häst..! :meh: )

Här någonstans börjar jag få förståelse för Socialstyrelsens regler om sjukvårdarna, trots att de ställer till det för tävlingsarrangörerna.

/Lady_S
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Men gud! :eek:

Kan rapportera att min lilla medryttare i alla fall är jämförelsevis hel, hemma igen och inget allvarligt skadat :banana:

Säg inte hej hopp ännu.

har varit med där ryttaren fick åka hem efter att ha fått armen röntgad o många månader senare kom man på att nacken var nästan av. Slut med ridning för resten av livet.

en annan fick åka på ett pickupflak o blev förlamad från bröstet efter fall av häst. ingen stabilisering på den tiden.

Många läkare nonchalerar än idag ridolyckor. SOS alarm gör sina egna prioriteringar efter värderingar o annat som kan te sig som "viktigare" såsom minsta lilla tanken om whiplash efter kollision i 10 km/h.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Du är inte ensam att mötas av en nonchalant läkare. För lite mer än 2 år sen vart jag stånga OCH översprungen av en tjur, inte bara 1 gång utan 2 innan jag kunde ta mig ur lösdriften och sätta mig i säkerhet. Åkte då till vårdcentralen (hade inte en enda tanke på att åka till akuten), där fick jag träffa en läkare som ville få ut mig så fort som möjligt. Han kände (läs: peta) lite på mig, säger sen att jag mest troligt hade en spricka på bröstbenet och att jag kommer ha jävligt ont ett tag fram över. Han skriver ut lite värktabletter och säger åt mig att vila 1-2 veckor. skulle jag fortfarande ha ont efter dessa så skulle jag komma tillbaka och få en sjukskrivning. Men det vara bara att åka hem.

Trött och ont som jag hade åkte jag hem och la mig. Enda sällskapet jag hade var mina katter och min hund, ingen som kollade hur det var med mig under kvällen. Dagen där på kom jag på vilken jälva tur jag hade som öht vaknade.

Samma läkare sa att min huvudväcker kom av att jag tänkte för mycket:banghead:
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

jag kan bara komma ihåg den gången när ja hade trillat av och slagit i huvudet/nacken men jag va ju pigg o glad efter det och red vidare.. men kunde inte lyfta huvudet dagen efter (fick rulla ur sängen) och nästa morgonen var det likadant + att det pirrade lite i fingrarna.. vilket kan tyda på skada så mamma ringde sjukvårdsupplysningen och dom ville ju skicka ambulans med krage och ryggbår och rubbet men jag vägrade(jag var ju frisk.. hade bara lite problem med att röra mig.. :P ) så vi fick åka in på egen risk.. och fick gå rätt in på akuten. dom frågade bara "är ni ridolyckan?" så va det bara att gå raka vägen in :P men dom röntgade inget utan bara klämde o kände vilket var lite skummt.. hade jag åkt ambulansen in hade jag nog fått gå igenom det mesta.

det sas bara vara en sträckning.. och jag har ju inte kollat upp det mera heller men har ont till o från i nacken på den sidan där sträckningen satt
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

KL

När jag var på en turridning för några år sen så ramlade jag av platt på ryggen och kunde inte röra mig alls på nån minut, kroppen lydde inte. Förlamad tänkte jag jaha. Men efter ett tag så kunde jag röra mer och mer så då fick jag ju sitta upp igen för det var ju långt hem :o. Jag fattar inte vad man tänkte med
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Säg inte sådär :eek:
Jag måste kolla med henne att de röntgade ryggen, men eftersom hon hade jätteont i ländryggen antog jag att det ingick när de säger att hon är hel.. Men det kan vara värt att dubbelkolla...
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Kl.
Låter onekligen som min olycka. Ramlade av en unghäst i torsdags förra veckan (25/4). Gjorde kullerbytta över halsen på hästen o landade troligtvis på ryggen på en grusväg där ja direkt rullade ner i ett dike. Låg där ett tag tills jag gick med på att försöka ta mig upp på grusvägen. Jag kom upp till slut o efter att de fått in hästen o börjat gå mot stallet körde ägarens gubbe upp bilen till mig där andra medryttaren bar in mig i baksätet. Åkte upp till stallet gråtandes där ägaren väntade tillsammans med han som höll hästen. Där ringde dom till sos och ja ringde till min pojkvän. Hr ingen aning om hur det samtalet var då ja endast pratade med sos i några minuter innan ambulans kom. De va super trevliga o gjorde allt dom.kunde för att stabilisera samt gav mig smärtlindring och syrgas.
Upp till sjukhuset på en gång och in till akuten där det väntade typ 5-6 läkare o sköterskor. Alla var trevliga och gjorde allt inom konstens alla regler. Sedan bar det av upp till röntgen där vi fick komma in direkt. Visade sig att det var en kota som var bruten på ena sidan och fraktur på andra sidan. Efter det åkte vi till US i Linköping där jag blev inlagd. Dagen efter vid elva tiden de åkte jag in på operation. Alla var trevliga och det gick bra. Nu några dagar senare har jag redan varit uppe o gått med hjälp av ett gå-bord. Var uppe igår tre gånger och idag fem gånger totalt. Har super ont nu så vet inte vart jag ska ta vägen. Därför jag är vaken och skriver här. Hade tänkt starta en ny tråd om detta men hittade den här.

Ni som varit med om samma olyckor, Hur lång tid tog eran rehabilitering och har bi några bestående men? Jag år kvar på sjukhuset än och får kanske om jag har tur åka hem i morgon men troligtvis blir det tisdag.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

När jag för ett par år sen åkte av en unghäst och blev trampad av denne över revbenen skickades det ambulans med en gång, körde hela vägen in i ridhuset och jag spändes fast på bår, prio 1 inget snack om saken.

När jag för 2år sen åkte av en annan unghäst på frusen ridbana, ensam i stallet och skadade ryggen reste jag mig själv och kom på fötter på andra försöket (gjorde ont så in i h-lvete), ringde pappa, fångade hästen och fick den i ordning på någon vänster innan vi åkte till akuten.
Väl på akuten gick jag direkt till "luckan" och blev inskickad med en gång och undersökt med röntgen och hela baletten!
Resultatet var frakturer på tre ländkotor och en jävla massa tur, jag borde inte ha kunnat resa mig själv där på ridbanan.. och hade jag ringt efter ambulans istället för pappa är jag ganska säker på att det hade kommit en omgående!
Vid båda olyckorna har jag fått höra att ridolyckor är prioriterade, och jag har blivit prioriterad på sjukhuset!
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Kl.
Låter onekligen som min olycka. Ramlade av en unghäst i torsdags förra veckan (25/4). Gjorde kullerbytta över halsen på hästen o landade troligtvis på ryggen på en grusväg där ja direkt rullade ner i ett dike. Låg där ett tag tills jag gick med på att försöka ta mig upp på grusvägen. Jag kom upp till slut o efter att de fått in hästen o börjat gå mot stallet körde ägarens gubbe upp bilen till mig där andra medryttaren bar in mig i baksätet. Åkte upp till stallet gråtandes där ägaren väntade tillsammans med han som höll hästen. Där ringde dom till sos och ja ringde till min pojkvän. Hr ingen aning om hur det samtalet var då ja endast pratade med sos i några minuter innan ambulans kom. De va super trevliga o gjorde allt dom.kunde för att stabilisera samt gav mig smärtlindring och syrgas.
Upp till sjukhuset på en gång och in till akuten där det väntade typ 5-6 läkare o sköterskor. Alla var trevliga och gjorde allt inom konstens alla regler. Sedan bar det av upp till röntgen där vi fick komma in direkt. Visade sig att det var en kota som var bruten på ena sidan och fraktur på andra sidan. Efter det åkte vi till US i Linköping där jag blev inlagd. Dagen efter vid elva tiden de åkte jag in på operation. Alla var trevliga och det gick bra. Nu några dagar senare har jag redan varit uppe o gått med hjälp av ett gå-bord. Var uppe igår tre gånger och idag fem gånger totalt. Har super ont nu så vet inte vart jag ska ta vägen. Därför jag är vaken och skriver här. Hade tänkt starta en ny tråd om detta men hittade den här.

Ni som varit med om samma olyckor, Hur lång tid tog eran rehabilitering och har bi några bestående men? Jag år kvar på sjukhuset än och får kanske om jag har tur åka hem i morgon men troligtvis blir det tisdag.

Nu blev jag inte opererad vid min olycka (läs inlägget ovan, frakturer på tre ländkotor). Jag blev kvar på sjukan över natten bara och sjukskriven i 6veckor med smärtstillande, tramadol, som jag inte tålde så jag klarade mig med alvedon max dos..
Går sedan 8år tillbaka (första ridolyckan) regelbundet till kiropraktor och det har hjälpt mig mycket på vägen! Räcker oftast med ett besök var 3e månad nu, ibland oftare.
Krya på dig! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rutiner vid ridolycka

Okej. Ja du hade en himla tur du! Ja blev inlagd på sal 13 oxå så de kändes som min tur inte vände heller :p
Ja är sjukskriven i 4 månader nu. Ska på återbesök hos sjukgymnasten o arbetsterapeuten 11 juni. Har även fått ett program jag ska följa från sjukgymnasten tills dess. Känns som övningarna är hur lätta som helst fast icke! En del klarar jag inte än. Idag så har jag även varit uppe en 20 min i sträck samt gått promenad 20 meter. Klarade även av att stå helt själv ett par gånger så känns som ja är på bättringsvägen :). Men vill fortfarande höra av andra hur det gått för de. Hur fort själva operationssåret läkte, Hur fort de var på fötter igen utan hjälpmedel och om det varit en lång eller kort rehab tid samt vad ni fått göra Inder rehab?

Utsökta lite trådkap ts men känns som jag kan få svaren här inne.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Lägger till en fråga. Hur klarade ni detta psykiskt? För mig snurrade tankarna massor i torsdags. Var helt förstörd över att jag inte skulle kunna gå på min älskade morfars begravning i fredags. Andra tanken var att jag kanske kunde bli förlamad om de va så illa. Tredje tanken va att jag inte kommer kunna hålla på med "mina" älskade hästar. Och att jag skulle få leva ett liv i smärta. I en värre smärta då för ramla av februari -12 och har fortfarande problem men där satte det sig endast i mjukdelarna. Denna skada är ju värre än förrat och då går tankarna till att jag aldrig kommer bli åtminstone nästan smärtfri :(

Tycker det år väldigt jobbigt. När ja mår bättre o gör små framsteg son förut när jag kunde stå själv blir jag helt överlycklig. Men samtidigt så får jag som nu vakna och ha så ont att jag gråter i sömnen. Då känns de som att jag aldrig kommer att bli bra :(
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Så otroligt jobbigt för dig! :( Har du någon fått någon samtalskontakt, det är ju en hel del att bearbeta?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 892
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 336
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 384
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp