Rutiner vid ridolycka

Sv: Rutiner vid ridolycka

Jag har ju mina närstående att prata med vilket ja gör. Men känns jobbigt att lägga min börda på dom bör dom har ganska stora stenar på sina axlar sen tidigare. Har pratat en del med sjuksköterskorna här och det enda dom säger är att jag är duktig och kommer bli bra. De kan aldrig svara på om de verkligen tror på det de säger eller om de bara säger de för att vara snälla. Kuratorer har jag inget förtroende för då jag varit med om en del son yngre. Så jag tror det är bra att få prata med folk som genomgått samma sak som jag gör nu. Då kan man bolla lite tankar o se hur andra haft det.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Jag börjar även gråta väldigt lätt när jag ska prata om såna här jobbiga saker och det vill jag helst av allt inte görs i dagsläget då det gör alldeles för ont att gråta. Annars vet jag att det är bra att viss sina känslor. Har bara varit en jobbig sak efter den andra. I somras förra året gick min älskade katt bort oxå. Bearbetar fortfarande den smärtan. Sen att morfar har gått från bra till jätte dålig till bättre till bra till väldigt dålig igen hela tiden under de sista månaderna tills han tillslut gav upp och fick en fin död. Sen är det ju min gamla skada son aldrig vill va snäll. Och nu detta oxå. Är även mycket små saker men kan inte skrivs allt. Är bara så enormt tacksam till att min älskade pojkvän stödjer mig dygnet runt även fast han måste upp tidigt på morgonen samt att Lina föräldrar vill mig väl hela tiden. Är väldigt jobbigt att se deras sorg över det hels med. Kan inte vara lätt att sitta och titta på när ens barn har så ont att hon inte vet vart hon ska ta vägen o inte kunna görs ett skit åt saken.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Jag förstår. :( Hoppas att du hittar någon att prata med, det finns säkert någon här med erfarenheter som liknar dina som du kan bolla lite med. Det är ju en svår sits när hela ditt liv ställts på ända och du inte vet hur det kommer att bli. Jag brukar generellt sett försöka att tänka att det kommer att bli bra till slut. Det kanske inte blir som jag hade planerat från början, men så länge jag hela tiden försöker att göra det bästa av situationen kommer det att bli bra till sist. Men det gäller ju mindre saker än det du gått igenom.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Kl
Jag går från trådstartaren ämne om rutinerna, och tar istället upp ett litet genusperspektiv,
På crosstävlingar finns det oftas, alltid (??) en ambulans stationerad... Vem betalar det kalaset????
Skador inom cross tas alltid på högsta allvar. Det är även vanligt att den skadade hämtad med helikopter. Nu kanske det är en olycklig kombination med helikoper och hästar, men ni förstår nog vad jag menar.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Brukar det inte finnas ambulans med vid tex fälttävlan också?
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Lite förtydligande...

Oftast brukar det vara så att ambulansen med personal (sköterska/ambualnssjukvårdare) hyrs in från något ambulansföretag. Problemet är att då blir ofta tävlingsansvarig uppdragsgivare/styrande vilket leder till att inte alltid rätt beslut fattas vid en olycka.

Det kan till exempel vara så att man bara har tillgång till en ambulans. Men händer en olycka och ambulansen "försvinner" så kan det betyda att starttillstånd inte ges vilket leder till ett "oönskat avbrott" i vävlingen. Det har alltså hänt att man på tävling inte skickat in en skadade omgående trots exempelvis ryggskada och punkterad lunga bara för att man valt att invänta ambulansen från närliggande sjukhus just för att slipa bryta tävlingen för stunden.

Om tävlingsledningen fattar sådana beslut kan man ifrågasätta behovet av ambulans på plats. Den gör ingen större nytta om den inte kan ta den skadade omgående till akuten. De tio, tjugo minuter som man får vänta kan vara avgörandede när det handlar om akut sjukvård. Detta har man insett inom motorsporten varför det inte är ovanligt att man har helikopter tillgänglig.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Men är det tävlingsarrangören som hyr in ambulans och helikopter inom motorsporten också?
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

En anledning till att det är viktigt att sådant här anmäls och granskas är att det skall finnas tillräckliga resurser. Det får aldrig hända att det inte finns någon ambulans tillgänglig.

Men genom att SOS förmår olycksoffren att ta sig till akuten själva så sparar man in utryckningar och därmed ambulansresurser. Med hjälp av statistiken kan man sen visa på att förra året hade man inte mer än ett visst antal utryckningar. Man kan då säga att man behöver inte fler ambulanser.

Någon samlad statistik över hur många som blir inkörda till akuten av anhöriga, arbetskamrater mfl. efter ex. fallolyckor finns inte. Det är ekonomin som styr. Men givetvis finns det ingen politiker som öppet vågar säga att SOSAB har ett uppdrag i att hålla antalet ambulansutryckningar så lågt som möjligt.

Jag vill bara påpeka - SOS Alarm har inget alls att göra med mängden ambulanser som finns, inget alls. SOS Alarm har enbart uppdraget att fördela och prioritera med de resurser som finns. Mängden resurser att spela med är det landstingen som ansvarar för.
Och SOS gör ingen vinst på att inte skicka ambulanser till folk.. Det är ett bolag som delvis ägs av staten och delvis av Sveriges kommuner och landsting, alltså ej privatägt. De har ett avkastningsmål på 2%, och inkomsten görs alltså inte på något sätt genom att "vägra" folk ambulanser - Hur skulle det ens gå till?

Gällande prioriteringen av detta ärende kan jag ev uttala mig om det är felaktigt eller ej, men känner du att det inte gått rätt till så gör en anmälan så får det utredas. Ett fall och ryggsmärta hade jag personligen sett till att skicka ut ambulans till, men utan att ha tillgängliga uppgifter över vad som sades så är det ju omöjligt att bedömma om sköterskan gjorde rätt eller fel. Ibland kan det vara så att det helt enkelt inte finns tillgängliga resurser.Vilket område i sverige bor du i?

För övrigt finns inget "Ridolyckor är alltid prio 1", och du kan inte "kräva" en ambulans. Man ska så korrekt och sakligt som möjligt redogöra för händelsen och patientens nuvarande tillstånd. Ambulanserna prioriteras utifrån hjälpbehovet. :)
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Men är det tävlingsarrangören som hyr in ambulans och helikopter inom motorsporten också?

Japp, alldeles riktigt. Landstingen kan ju inte uppehålla viktiga resurser för privata ändamål. Det kan dock vara landstingets ambulanser, men extrainsatta resurser som tävlingsarrangören betalar för.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Men hur kan det fungera? Här har de dragit ned på antalet ambulanser så att de ambulanser som finns går hela tiden. Det finns alltså inga ambulanser som bara står utan personal utan alla ambulanser är bemannade hela tiden. (Källa: bygdens dagstidning så det kan ju vara helt fel.) Vid en tävling så skulle man ju isåfall behöva ta en av de ordinarie ambulanserna och då skulle ju övriga samhället bli lidande av det. Tänk om det händer en större olycka så att alla ambulanser behövs, får de då ringa in den som står på en tävling och tävlingen får tillfälligt avbrytas eller hur fungerar det? Vet du?
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Men hur kan det fungera? Här har de dragit ned på antalet ambulanser så att de ambulanser som finns går hela tiden. Det finns alltså inga ambulanser som bara står utan personal utan alla ambulanser är bemannade hela tiden. (Källa: bygdens dagstidning så det kan ju vara helt fel.) Vid en tävling så skulle man ju isåfall behöva ta en av de ordinarie ambulanserna och då skulle ju övriga samhället bli lidande av det. Tänk om det händer en större olycka så att alla ambulanser behövs, får de då ringa in den som står på en tävling och tävlingen får tillfälligt avbrytas eller hur fungerar det? Vet du?

Det borde rimligtvis finnas reservambulanser att ta ut om någon av de andra står trasiga? Jag hoppas verkligen det!

Tillåter inte resursläget att en ambulans hyrs ut till evenemang skulle jag gissa att ansvarig får vända sig till ett privat vårdbolag istället, finns ju fler än landstingen som håller ambulanser och utbildad personal, men de är bara till för åtgärd på plats i så fall.

Hurvida SOS-operatör får "låna" ambulans som står på passningsuppdrag eller ej är nog olika i olika landsting. Hos oss fick vi ta ambulansen vid prio 1-uppdrag om vi stod utan resurser.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Det verkar som att flera har haft otur med sjukvården. Måste därför få berätta om det fantastiska bemötande jag fick!

Jag åkte av hästen och bröt foten och packades in i bilen för att åka till sjukhuset. De var inte förvarnade att vi skulle komma och mamma gick in på akuten för att få hjälp att få in mig.
Vi fick då köra in via ambulansingången, där stod redan ett team och väntade. Jag gipsades, fick smärtstillande, röntgades och låg sedan på operationsbordet ca 4 timmar efter olyckan! Fantastisk personal!! :love:
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Men hur kan det fungera? Här har de dragit ned på antalet ambulanser så att de ambulanser som finns går hela tiden. Det finns alltså inga ambulanser som bara står utan personal utan alla ambulanser är bemannade hela tiden. (Källa: bygdens dagstidning så det kan ju vara helt fel.) Vid en tävling så skulle man ju isåfall behöva ta en av de ordinarie ambulanserna och då skulle ju övriga samhället bli lidande av det. Tänk om det händer en större olycka så att alla ambulanser behövs, får de då ringa in den som står på en tävling och tävlingen får tillfälligt avbrytas eller hur fungerar det? Vet du?

Som sagt så finns det alltid någon slags reservambulanser just utifall att en ambulans skulle gå sönder, och även om det skulle hända en större olycka där man måste kalla in extra förstärkning. Men sen brukar det även finnas ett visst samarbete mellan olika ambulansstationer, vi bor ganska precis mitt emellan två och rätt ofta står en ambulans på "vänt" hemma vid oss om ambulansen från den andra stationen är på utryckning långt åt andra hållet.

Vid tävling så bokar man och hyr in en ambulans som ligger utanför det ordinarie arbetsschemat, det är en av anledningarna till att man måste göra det i god tid, det kan även vara en ambulans från en annan station än den närmsta vilket inte spelar så stor roll i och med att den är på plats.

så nej befolkningen blir inte lidande pga att man har en ambulans på plats vid en tävling.
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Det borde rimligtvis finnas reservambulanser att ta ut om någon av de andra står trasiga? Jag hoppas verkligen det!

Tillåter inte resursläget att en ambulans hyrs ut till evenemang skulle jag gissa att ansvarig får vända sig till ett privat vårdbolag istället, finns ju fler än landstingen som håller ambulanser och utbildad personal, men de är bara till för åtgärd på plats i så fall.

Hurvida SOS-operatör får "låna" ambulans som står på passningsuppdrag eller ej är nog olika i olika landsting. Hos oss fick vi ta ambulansen vid prio 1-uppdrag om vi stod utan resurser.

Som sagt så finns det alltid någon slags reservambulanser just utifall att en ambulans skulle gå sönder, och även om det skulle hända en större olycka där man måste kalla in extra förstärkning. Men sen brukar det även finnas ett visst samarbete mellan olika ambulansstationer, vi bor ganska precis mitt emellan två och rätt ofta står en ambulans på "vänt" hemma vid oss om ambulansen från den andra stationen är på utryckning långt åt andra hållet.

Vid tävling så bokar man och hyr in en ambulans som ligger utanför det ordinarie arbetsschemat, det är en av anledningarna till att man måste göra det i god tid, det kan även vara en ambulans från en annan station än den närmsta vilket inte spelar så stor roll i och med att den är på plats.

så nej befolkningen blir inte lidande pga att man har en ambulans på plats vid en tävling.

Tack så mycket för svar båda två :)
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Det finns en modell man kan använda när man ska hjälpa till vid en olycksplats. Den kallas L-ABC och de olika bokstäverna står för:

L = livsfarligt läge
A = andning
B = blödning
C = chock


Modellen visar även i vilken ordning du bör hjälpa, men naturligtvis kan inte ordningen blint följas. Använd ditt eget omdöme i den aktuella situationen.

Här nedan är en överblick av L-ABC metoden:

L - överblicka > Varna > Ring 112

A - ej medvetslös > säkra andningen
A - medvetslös > fri luftväg > andas > säkra andningen > stabilt sidoläge
A - medvetslös > fri luftväg > andas ej > kolla puls > puls > andningshjälp
A - medvetslös > fri luftväg > andas ej > kolla puls > ej puls > HLR

B - stoppa blödning > skadorna i högläge

C - lägg personen ner > håll varm > inget att dricka


Hoppas det hjälper. :up:
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Halv kl

Lite mer förklaring av Let (folk glömmer lätt den biten):
Livsfarligt läge: din och andras säkerhet i första hand. Just i stall/hästsammanhang kan det vara till exempel att få bort ev. lös häst om någon ramlat av etc.

Om någon inte andas, glöm det där med kolla pulsen (tar alldeles för lång tid och det är inte säkert man hittar den eller kan kolla hur den är) starta HLR på en gång om någon inte andas för att spara viktiga sekunder. Är du ensam: larma före och tala om att du börjar HLR. Är ni flera: en påbörjar HLR, en larmar. Det är en fördel att turas om också då man måste fortsätta ända till ambulans kommer.
En väldigt värdefull grej är att veta var närmsta defibrillator finns.

Har man kört hela det där LABC utan att hitta något bör man ändå inte försöka förflytta personen eller få den att röra på sig allt för mycket då man inte har någon koll på inre skador. Håll varm, håll lugn. Hästtäcken och filtar funkar utmärkt och finns typ alltid till hands i stallmiljö. Viktigast att ha något mellan personen och marken/golvet!

Ett bra sätt att hålla någon lugn är att prata mycket med den (också bra för att kolla närminne om personen slagit huvudet och skaffa värdefull information tills ambulansen kommer) Tex. fråga efter allergier, medicinering, tidigare sjukdomar, vad personen gjort tidigare under dagen/veckan.

Känn efter i hårbotten/nacke efter blod eller andra tecken på skador. Be personen klämma åt dina händer med sina. Känn igenom kroppen efter skador eller ömma punkter.

Nu är ju ovanstående vid worst case senario, skulle personen skutta upp och gå iväg för egen maskin kan det ändå vara att påminna hen om att åka in och kolla upp det eller i alla fall ringa 1177. Se till att personen inte är ensam dom närmsta timmarna, observera om det sker någon förändring

Att skriva ut infoblad att sätta upp är toppen :) Finns det någon Röda Korsetgrupp i närheten brukar det ofta gå att boka dom för en kortare utbildning i första hjälpen, tar bara ett par timmar, kostar inte mycket och man lär sig hur mycket som helst! Kanske någon som jobbar på ambulans/akuten är villig att ställa upp och visa..?
Det allra bästa sättet att lära sig är att öva, öva, öva


Nu kan jag säkert ha upprepat en hel del av vad andra redan skrivit, ber om ursäkt för det :p
 
Senast ändrad:
Sv: Rutiner vid ridolycka

Fast man ska inte göra HLR om personen har puls, så det är viktigt att kolla pulsen och det går rätt snabbt att kolla också. Det räcker med andningshjälp om personen inte andas men har puls. Du behöver inte sätta igång ett hjärta som redan är igång. ;)
 
Sv: Rutiner vid ridolycka

Fast man ska inte göra HLR om personen har puls, så det är viktigt att kolla pulsen och det går rätt snabbt att kolla också. Det räcker med andningshjälp om personen inte andas men har puls. Du behöver inte sätta igång ett hjärta som redan är igång. ;)

Fast här måste jag säga ifrån! Man har förenklar HLR rutinerna och man ska INTE kolla puls.
En medvetslös person som inte andas ska hanteras som ett hjärtstopp och man inleder HLR. Detta för att det dels är svårt att känna puls i ett stressat läge, du blir osäker, avvaktar och dyrbar tid går förlorad. Dels för att ett andningstopp snabbt kommer leda till hjärtstopp ändå- det är bättre att påbörja hjärtkompressioner direkt.

Man ska följa ABC men med de "engelska" uttrycken:

A-airway "luftväg": Kontrollera att ryttaren kan få i sig luft, finns det grus,blod, lösa tänder i munnen?
B-Breathing "andning":Hör du andetag? Ser du andetag? Känn på bröstkorgen-det är svårt att se med mycket kläder.
C-circulation - puls? handled, hals eller ljumske. Blödning?
D-disability: Synliga frakturer, känselbortfall, smärta
E-exposure: vilken miljö man utsätts för. värm, skydda. tänk på att marken kyler fort!

Tips vid "vanlig" avtrillning:

Närma dig inte den som ramlat av från sidan, utan gå så hon kan se dig-då undviker du att hon instinktivt vrider på huvudet åt ditt håll (undviker att förvärra eventuell nackskada)

Fråga hur det är- ett svar, ett skrik = airway och breathing OK.

Vid misstanke om nackskada, försök stabilisera. Jag tycker det är lättast att lägga mig ned och liksom greppa huvudet bakifrån/uppifrån..som att man skulle läsa en bok på mage, men boken är din kompis huvud ;)

I den positionen kan man prata, lugna.
Har man ingen som kan hjälpa en att ordna med filtar, ringa ambulans så måste man såklart släppa och instruera henne att ligga still.

Och framförallt- börja om då och då i väntan på ambulansen. Läget kan förvärras, börja alltid från A, hoppa inte vidare förrän du är säker. Utan A är du död ändå,stilla inte en blödning på en person som inte andas osv..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 892
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 336
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 384
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva

Omröstningar

Tillbaka
Upp