Rundskoning

P

ponnydamen

Vad innebär egetnligen rundskoning? Jag menar sådan man brukar ha på islänningar (har jag hört)? Finns det anledningar tilll att man har det på andra hästar? För och nackdelar? Rör hästen sig annorlunda? Jag vill veta allt.

Sv: Rundskoning

Vet inte om det är nåt speciellt med just islandshästar men i min värld så innebär rundskoning att hästen skos på alla fyra hovarna...

Ja man rundskor en islänning, och säkert andra med för den delen. Man skor hästen runt om på alla fyra.;)

Okej. Jag kanske är ute och far med fel ord för jag fick för mig att den jag pratade med menade en annan sorts skor än de vanliga. Något som fick hästen att rulla över lättare eller så? Eller skor man islänningar med samma sorts skor som alla hästar?

Rundskor kanske? För visst finns det olika sorts skor...

OM hästen används i tävling någon gång, då menas även lätta klasser. Man skor helt enkelt med en normalsko, därför att det inte är tillåtet med något annat. Den skos alltså med samma typ av sko som alla andra vid en normal rundskoning.

Skos hästen med specialsko, eller någon ringsko så tillåts den inte att tävla. Det är nog inte så vanligt skulle jag tro, kanske någon form av sjukbeslag.

Du mena Ring Skor som Fadaway sa.
En Ring Skor är för att stödja hälerna. En del trav häster kan har svaga träkter, då lägga man på ett Ring Skor som ger mer stöd.
Kan vara ett bra beslag för en häst med Balförskutning.
Az

Senast ändrad av en moderator:

OM hästen används i tävling någon gång, då menas även lätta klasser. Man skor helt enkelt med en normalsko, därför att det inte är tillåtet med något annat. Den skos alltså med samma typ av sko som alla andra vid en normal rundskoning.

Skos hästen med specialsko, eller någon ringsko så tillåts den inte att tävla. Det är nog inte så vanligt skulle jag tro, kanske någon form av sjukbeslag.

Jag vet inte om man kan källa ring skor för sjukbeslag.

Har aldrig hört att man få inte tävla med ring skor! nåt nytt för mig.
Az

Enligt de TR som heter FIPO inom islandshästsporten är endast normalskoning tillåtet, dvs en normal ridhästsko där samma material används runt om på alla 4 hovarna OCH skon får vara max 20 mm bred och max 10 mm tjock. Ringskor, päronsko you name it räknas som sjukbeslag.

Jo det var nog detta jag for efter. Vad kan vara anledningen till att sko med ringsko till Om hästen ifråga inte är sjuk? Eller om det är något annat än islänning?

Enligt de TR som heter FIPO inom islandshästsporten är endast normalskoning tillåtet, dvs en normal ridhästsko där samma material används runt om på alla 4 hovarna OCH skon får vara max 20 mm bred och max 10 mm tjock. Ringskor, päronsko you name it räknas som sjukbeslag.

Hur är det med hästar som inte är islänningar då? Får de tävla med ringsko enligt TR?

Jo det var nog detta jag for efter. Vad kan vara anledningen till att sko med ringsko till Om hästen ifråga inte är sjuk? Eller om det är något annat än islänning?

Om det är en islänning får du väl fråga ägaren då, det är ju uppenbart inget tävlande ekipage i varje fall. Varför man skor med dessa typer av beslag har jag i princip bara hört vid olika åkommor i hov eller ben. En gissning om det handlar om en islänning är att hästen haft hovledsinflammation som tydligen verkar vara mer vanligt än kotledsinflammation.

Ett förslag lades om att man ville ha en ändring i FIPO att skon skulle tillåtas vid tävling, dock fick det avslag med motivationen att en sjukbeslag inte hör hemma på tävling utan man ville ha fortsatt samma regler med sk normalskoning och inget annat.

Hittills har jag bara stött på ringsko på hästar om har problem. Strålben, hovbroskförbening är några exempel.

Hello, tyvär är det för många Experterna som vet inte vad dom prata om.
Jag hitta mina skol papper, jag kan inte komma ihåg allt som DVM Lar Erik Magnasson och Smedismaster Tora Svedberg lärt mig.

Ringsko beslag ofta med sular för:
Abnorma (störd) hornproduction.
Hovsprika.
Strålröta.
Platthov/Fullhov
Trånghov

Ringsko med Sidkaper för dåliga horn och ofta tappsko.

Om man kan källa alla dessa för sjukdom?
Många traver är trång.
Platthov/Fullhov är en ärvs änlägg som vi hade mycket för i tiden bland våra arbetets häster.
Az

Utan att vara hovis själv så blir jag fundersam, ringsko på på trånghov?

Varför i hela fridens dar vill man minska hovens rörlighet om den är trång? Då om någonsin krävs väl så mycket rörlighet som möjligt vilket en ringsko inte kan erbjuda.

Detta var inte vad jag fick förklarat för mig på Ultuna om ringsko och päronsko, i varje fall var dessa moment inte något som dessa skor skulle användas på av de hovslagarna.:confused:

Hello, tyvär är det för många Experterna som vet inte vad dom prata om.

Ringsko beslag ofta med sular för:
Abnorma (störd) hornproduction.
Hovsprika.
Strålröta.
Platthov/Fullhov
Trånghov
Az

Ja visst är det för många experter som inte vet vad dom pratar om..

Det du nämner här ovan är just hovsjukdomar och det är dom fallen (förutom strålröta) som sjukbeslaget ringsko är framtaget för.

Strålröta är ingen hovsjukdom utan uppkommer av bakteriell orsak, mig veterligt har hittils ingen ringsko varit bakteriedödande.

Hittills har jag bara stött på ringsko på hästar om har problem. Strålben, hovbroskförbening är några exempel.

Du har helt rätt där och ringsko är som sagt ett sjukbeslag eftersom rätt anpassat så är meningen att den ska skydda/avstressa det område i hoven som har ett akut trauma.

Trånghov räknas från det hörnstöden blir böjda.

Åtgärd:
Behändla ev. strålröta.
Verka för god genomtrampning.
Spar strålen.
Vätten + vaxbehandling.
Barfotagång.

Beslag om hästen ska i bruk:
Hovmekanismen stimuleras.
God normalskoning.
Utåtplaning av traktarmarna. (verka av insiden av traktet)
Tunn sko.
Ringsko sul och huvkudde för att ger hovmekanismen bra genomtramp.
(Päronsko berörenda på traktens styrka)

Ett ringsko ger god stöd åt hover av sämra kvalatet.

Az

Jag är väl medveten om vad en trång hov är, just därför rimmar en rundsko väldigt illa med detta problem.

En ökning av traktarmar känns mer ok, än att smälla ihop hoven i en ringsko.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka