Rundskoning

Sv: Rundskoning

Vad innebär egetnligen rundskoning? Jag menar sådan man brukar ha på islänningar (har jag hört)? Finns det anledningar tilll att man har det på andra hästar? För och nackdelar? Rör hästen sig annorlunda? Jag vill veta allt.

Kan det vara en halvrund sko du menar??? Med halvrund sko så är skons marksida inte plan som en vanlig standard sko utan halvmåneformad.

Typ ) fast vänd det 45 grader åt höger. En halvrund sko ger en snabbare överrullning och en mer fri glidfas än en vanlig plan sko.

Ett ringsko ger god stöd åt hover av sämra kvalatet.

Az

Naturligtvis så är det så, tanken med ringskon är just att den ska avlasta och ge mekaniskt stöd åt hovar med sämre kvalite eller trauma i hovens bakre del. Helt enkelt avlasta hovens sjuka område, precis som vilket sjukbeslag (eller gips på ett benbrott) som helst.

Du anser inte heller att gips är ett sjukbeslag??

Jo det var nog detta jag for efter. Vad kan vara anledningen till att sko med ringsko till Om hästen ifråga inte är sjuk? Eller om det är något annat än islänning?

Om du kan engelska har finns en bra artikle om just Ringsko (Barshoes) som händla just om din fråger "Värför anvands Ringsko och TR för vissa ras?)
I de Olympics var det fler häster som tävlad med Ringsko!
Då kan fråga sig "när är ett ringsko ett sjukbeslag och ett preventivbeslag?

http://www.hoofcare.com/archives/bar_shoe_suggestions.html

Hoppas det hjälper dig.
Az

Vänd istället på steken och ställ frågan varför behövs skon? När används den och varför väljer man den typen av sko på hästen.

De hästar jag har kommit i kontakt med som haft ringsko, de har fått skon pga te x problem i strålbenet.

Jag har inte satt reglerna i FIPO, men kan känna att beslutet om att INTE tillåta ringsko faktiskt känns helt rätt.

Att sko en häst inskränker hovens rörlighet, men det bör ju ske på ett så skonsamt sätt som möjligt där tex en normalsko erbjuder hoven en viss rörlighet.

Ringskon fixerar hoven och minskar rörligheten till noll, vilket är bra för hästar som har det behovet av den hjälpen men varför ska hästar med en normalhov utan specifika problem skos med denna typ av beslag går över min hjärna.

Why? Använder man en slägga också när man vill spika in en spik i väggen för att hänga upp en tavla?

För det första prata jag med ponnydammen, det är hennes tråd och hon söka införmation.

För det andra du vet inte vad du prata om, ett ringsko hindra inte hovmekinisim.

3rd. man anvanda fångbeslag för strålbenshalta:
Tvärtå för att underlatta överrollning med sul o huvkudda, förhöjning av träkten för att avlästa bojsen o strålben.

Yes man kan kalla allt skoning för Sjukbeslag, skoning över huvudtaget är ett nödvandig ont om man vill har hästen i bruk.

Vad islandhästföräning göre skita jag i! det är ponnydammen som vill vet värför dom har en sån inställning.

Du för läsa den artikle jag sätt utt.
Och vill du vet mer om Sjukbeslag för du låna på bibliotek:
Prof. Erik Åkerblom´s Larobok om hovbeslag
DVM Lar Erik Magnasson´s Lärobok i hovslageri
DVM Lar Erik Magnasson´s Hästens Hålbarhet.

Nog om det, när du har läs dina läxa då kan vi diskutera sjukbeslag.
Az
PS Jag bli tacksom om du sluta att ta bort mina brev.

Mycket intressant.
Egentligen var det så att jag undrade om det finns någon anledning till att sko med sådan sko även om man har fin och bra hov UTAN problem.

Min egen hovis (pratade med just) sa att det finns de som tävlar riktigt höga höjder som väljer att just inför tävling sko med ringsko för att hovarna skulle rulla över lättare/bättre (tror det var så han sa). Inget han själv brukar dock.

Kan det vara en halvrund sko du menar??? Med halvrund sko så är skons marksida inte plan som en vanlig standard sko utan halvmåneformad.

Typ ) fast vänd det 45 grader åt höger. En halvrund sko ger en snabbare överrullning och en mer fri glidfas än en vanlig plan sko.

Nja de sa faktiskt ringsko. Bara jag som är usel på ord ibland. :crazy:

En halvrund - när används en sådan? Vad kan vara fördelen med en sådan? Fånghovar tex, kan de vara hjälpta av en sådan?

Jodå jag förstår och läser engelska riktigt bra. Alltid roligt att läsa olika synpunkter och olika vinklar. Om inte annat ger de ju en helare bild av hur man KAN se på saken.

Vill man ha snabb överullning måste det väl finnas betydligt bättre skoalternativ än en ringsko?

Personligen blir jag alltid nyfiken varför man (rent krasst) väljer ett dyrare skoalternativ om det inte finns någon rimlig förklaring bakom. Senaste fallet jag funderade över detta var när jag var spekulant på en häst, som när vi kom på besök var skodd med just ringsko fram. Frågade ägaren om anledningen, men fick bara till svar "hovslagaren tycker det är bäst". När jag frågade om hästen hade något problem var svaret absolut nekande.

När jag sedan fick ut journalen var hästen nära nog utdömd för strålbenshälta ett år tidigare, och enligt journalen skulle den aldrig bli helt återställd utan vet. föreslog promenad/sällskapshäst som användningsområde. Såldes som trevlig läromästare för den som inte ville tävla.

Det lönar sig alltid att titta närmare på bakomliggande orsaker. Själv fick jag sko damen med hovbroskförening med just ringsko, vilket var betydligt dyrare än "normalskoning" och inget jag gjort bara för skoj skull...

Nja de sa faktiskt ringsko. Bara jag som är usel på ord ibland. :crazy:

En halvrund - när används en sådan? Vad kan vara fördelen med en sådan? Fånghovar tex, kan de vara hjälpta av en sådan?

En halvrund sko ger snabbare överrullning. En ringsko gör det inte.

Men vad är det för fel på dig? En kurs i hur man uppträder i ett diskussionsforum vore ju inte fel, för det är ett diskussionsforum och inte din privata chatttråd.

Till ponnydamen, jag håller med övriga skribenter och skriver att om din häst inte har några särskilda problem i stil med strålben, hovbroskförbening mm så varför sko med en sko som låser hela hoven? För det gör den enligt hovslagaren på kliniken som skodde vårt halvblod med hovbroskförbening, ungefär som att smälla ner foten i en slalomkänga precis lika rörligt.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för.

Om du kan engelska har finns en bra artikle om just Ringsko (Barshoes) som händla just om din fråger "Värför anvands Ringsko och TR för vissa ras?)
I de Olympics var det fler häster som tävlad med Ringsko!

http://www.hoofcare.com/archives/bar_shoe_suggestions.html

Hoppas det hjälper dig.
Az

Note: this article was originally published in Hoofcare & Lameness in 1995.

Jag läste bara första raden, den sa mkt.

Du för läsa den artikle jag sätt utt.
Och vill du vet mer om Sjukbeslag för du låna på bibliotek:
Prof. Erik Åkerblom´s Larobok om hovbeslag
DVM Lar Erik Magnasson´s Lärobok i hovslageri
DVM Lar Erik Magnasson´s Hästens Hålbarhet.

All den litteratur du hänvisar till och dom namn du stödjer dina fakta uppgifter på kan väl knappast anses som "aktuella" eftersom dom leder tillbaka på 1970-1980 talet.

Jag förstår inte din envishet med att vägra ta del av vad dagens forskning kommit fram till.

Du ska få ett tips,,, köp denna dvd http://www.tidningenridsport.se/BookShopArticle.aspx?m=82060&m1=82134&a=65198

En halvrund sko ger snabbare överrullning. En ringsko gör det inte.

En halvrund sko ger en snabbare överrullning,, JA.

MEN,, även rätt placerad ringsko på rätt individ kan ge en snabbare överrullning och hur kommer det sig???

Svaret är enkelt och det beror enbart på "spången" över trakterna. Meningen med den är att den ska bromsa hovens bakre del att sjunka ner i underlaget i belastningsfasen (hovens fulla genomtramp).

På hårt underlag sjunker hovens bakre del inte alls ner och på ett mjukare/djupare underlag så "häver" man hovens bakre del i genomtrampet att sjunka ner i underlaget med ca 30-60% beroende på gångart, hastighet och bruk. Oberoende om vi har en ringsko eller sk "äggbar" eller vilken typ av sko som helst som har ett mekaniskt stöd över trakterna genomgående så hämmar vi strålens naturliga arbete eftersom spången skyddar strålen och detta leder ofelbart till en sämmre naturlig hovmekanism.

Många hopphästar på högre nivå tvingas till att under tävling tävla med ringsko fram eftersom den belastning hoven utsätts för i landningen i annat fall skulle "haverera" trakterna. Mycket vanlig på hopphästar på internationell nivå är att dom tävlar och även tränar med äggbar skor bak och detta enbart för att ge ett extra support för hovens bakre del samt länd/ryggmuskelatur beroende på den onormalt ökade kraften bakhovarnas traktdel och rygg/ländmuskulatur utsätts för i själva avsprånget.

Kort sagt alla skor med mekanisk spång används för att skydda underliggande strukturer,hovens bakre senapparatur,muskler som löper in i denna senapparatur. I baland i förebyggande syfte och i bland för att ett redan tidigare uppkommet trauma inte ska stressas och skyddas.

Kort sagt det är i alla lägen ett sjukbeslag antingen i förekommande syfte eller i ett akut skede.

Jag har inte satt reglerna i FIPO, men kan känna att beslutet om att INTE tillåta ringsko faktiskt känns helt rätt.

FIPO tillåter däremot att man skor med sulplast och för dagen är det mkt vanligt att man utgår ifrån en helt vanlig sko och därefter mekanisk med hjälp av sulplasten "bygger" upp en ringsko/äggbar.

Effekten blir alltid bättre om man gör det med sulplasten för då får man ett maximalt understöd för hela sulan uck ett naturligt mottryck över hovens bakre rörliga del. Denna typ av skoning deder heller inte till att hovmekanismen hämmas utan snarare strimmuleras samtidigt som det ger ett optimalt "support" för hovbenet och främst djupa böjsenan men även den ytliga. Gaffelbandets "support" beror på tålängden i hoven.

Så Modern skoning leder till att även FIPO har godkännt ringsko, fast rätt utförd om man e lite full i fan.:devil:

Denna typ av skoning deder heller inte till att hovmekanismen hämmas utan snarare strimmuleras samtidigt som det ger ett optimalt "support" för hovbenet och främst djupa böjsenan men även den ytliga. Gaffelbandets "support" beror på tålängden i hoven.
:

Hur skulle det kunna det? Jag begriper inte hur djB+ yBs skulle supportas här?

Jag försökte få dig att förklara vad du menar? Hur påverkas ytliga, djupa böjsenan och gaffelbanden av en plastringsko?

Hade en ponny med lätt patella en gång. Denna blev helt problemfri om man bara kortade tån lite.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka