Rundskoning

Sv: Rundskoning

Personligen blir jag alltid nyfiken varför man (rent krasst) väljer ett dyrare skoalternativ

Kanske är det så att de helt enkelt resonerar att dyrare=kvalité. Kan det vara så att de sätter likhetstecken mellan sina egena besök i skoaffären med ett besök av hovslagaren:confused:

Liknelsen haltar . Som att jämföra en ortopedisk sko med en normalgod gymnastiksko, det är ju inte kvalité det handlar om, det är ju två helt olika skoslag.

Jag tror inte det finns någon hovslagare som slår på en ringsko "bara för att".

Jag försökte få dig att förklara vad du menar? Hur påverkas ytliga, djupa böjsenan och gaffelbanden av en plastringsko?

Det kan jag inte svara på eftersom jag aldrig har nämt "plastringsko"

Är det helt obekant för "lärare" vdb hur dom olika senorna involveras i hästens rörelse fas??? Är det oxå obekant hur hovbenets bakre del ändrar läge i den maximala belastnings fasen och hur djupa böjsenan påverkas i själva överrullningsfasen???

Missade du det blocket där man poängterade att ett optimalt understöd på hoven endast kan "uppfyllas" om belastningen tas upp över hela hoven.

Med hela hoven menas inte bara bärranden utan även dom strukturer som befinner sig innan för bärranden (hela sulan och strålen)

En heltäckande sko som endast vilar över själva bärranden kommer leda till att den kraften som i belastningsfasen kommer uppifrån genom benaxeln ner i hovbent kommer uppvisa ett "negativt" tryck mot själva sulkroppen. Risk för sulsänkning eller så kallad fullhov kan det med tiden leda till om inte hela hoven tar upp belastning.

Därav skrev jag att det är mkt bättre att inte sko med ringsko utan med en helt öppen sko och därefter fylla upp sulan med sulplast så uppnår man en opimal "modern" ringsko eller likväl äggbar med maximal naturlig hovmekanism.

Det kan jag inte svara på eftersom jag aldrig har nämt "plastringsko"

Är det helt obekant för "lärare" vdb hur dom olika senorna involveras i hästens rörelse fas??? Är det oxå obekant hur hovbenets bakre del ändrar läge i den maximala belastnings fasen och hur djupa böjsenan påverkas i själva överrullningsfasen???
.

Det var du som skrev plastringsko elelr plastad dito och ajg undrade hur det skulle påverka på en islandsbana till skillnad från en dressyrbana vilkas underlag skiljer sig markant!

Därav skrev jag att det är mkt bättre att inte sko med ringsko utan med en helt öppen sko och därefter fylla upp sulan med sulplast så uppnår man en opimal "modern" ringsko eller likväl äggbar med maximal naturlig hovmekanism.

Dessvärre får du inte tävla med ovannämnda beslag.

FIPO tillåter däremot att man skor med sulplast och för dagen är det mkt vanligt att man utgår ifrån en helt vanlig sko och därefter mekanisk med hjälp av sulplasten "bygger" upp en ringsko/äggbar.

Bäst att quota dig så du inte missuppfattar vad jag menar. Dessvärre får du inte tävla med ovanstående "beslag".

Bäst att quota dig så du inte missuppfattar vad jag menar. Dessvärre får du inte tävla med ovanstående "beslag".

Nu får du bakläxa!! Läs om reglerna, jag trodde du kunde sko islänningar.:angel:

Har vi Boj med i tråden som kan reglerna utantill och kanske kan hjälpa till att reda ut mitt påstående och vdb:s dementering.

Fasen, tänk om jag har fel nu.:crazy:

Det var du som skrev plastringsko elelr plastad dito och ajg undrade hur det skulle påverka på en islandsbana till skillnad från en dressyrbana vilkas underlag skiljer sig markant!

Det här inlägget får mig osökt att tänka på den svenska kocken i mupparna.:rofl:

Nu får du bakläxa!! Läs om reglerna, jag trodde du kunde sko islänningar.:angel:

Har vi Boj med i tråden som kan reglerna utantill och kanske kan hjälpa till att reda ut mitt påstående och vdb:s dementering.

Fasen, tänk om jag har fel nu.:crazy:

Dessvärre har du fel. Allt som är utom "normal" skoning räknas som sjukbeslag. Och sjukbeslag är otilåtet hur frisk hästen än är...Jag har nog skott fler islänningar än vad både du och jag kan räkna till och jag kan FIPO utan och innan eftersom jag varit med på ca hundra tävlingar som både funktionär och hovslagare och känner flertalet domare. Jag är faktiskt också av SIF utbildad trec-domare som kör på samma reglemente.

Jag har inte läst tråden så noga så ledsen om jag upprepar något.

En av mina förra hopphästar var skodd med ringsko o sula på fram.
Det hela började med att han fick början till kotledsinflammation eller vad man ska säga, då rådde betrinären att han skulle ha den slags skor. Sedan när han var frisk så tyckte hon att vi skulle fortsätta med ringsko o sula för att "avlasta" hans framben så mkt som möjligt så att inte kotledsinflammationen skulle komma igen.
Jag tävlade upp till 135 på honom regelbundet å den kom inte tillbaka igen, vet inte om de var ringskons hjälp eller något annat men jag var jättenöjd med de skorna, tycker helt klart att man bör få tävla med dem (vilket man ju får i hoppning).
Jag kan inga regler så jag vet bara att man får ha de i hoppning sen bryr jag mig inte så mkt var mer man får å inte får ha det ;)

Ingen aning om de här blev förståligt skrivet alls... haha..

Ringskon fixerar hoven och minskar rörligheten till noll, vilket är bra för hästar som har det behovet av den hjälpen
Den fixerar inte om man inte har kappor runt om- för att just hindra att hoven expanderar- av ngt sjukdomstillstånd.
Hästen får ett stöd o trakterna blir avlastade- oftast för tyngre hästar.
En hård sula kan oxå avlasta en del.

Alltså, nu vet jag flera som tävlat med denna typ av beslag och i final. Man har fyllt med någon slags plast och detta har accepterats på samma sätt som hel sula, samma regler gäller här om domaren vill skära upp beslaget vid kontroll så står det på ägarens bekostnad.

Senaste SM tävlade flera med denna typ av beslag i final, eftersom kontroll av varje ekipage utförs efter varje final så får man utgå ifrån att det ansågs som godkänt.

Ja du får väl läsa högre upp, eller i tidigare inlägg vad som svarats av hovslagare där. Ungefär samma svar har jag fått av klinik hovslagare när vi pratade om beslaget på kliniken.

Utdrag ur FIPO.

Om hoven har något fyllnadsmaterial med eller utan sula, är endast skor upp till 8 mm tjocklek tillåtna.
Så fort något finns inuti hoven eller mellan hoven och skon faller detta under reglerna för sulor även om ingen sula används.

Så detta bekräftar att sulplast är tillåtet, men endast tillsammans med 8mm normalsko.

Alltså, nu vet jag flera som tävlat med denna typ av beslag och i final. Man har fyllt med någon slags plast och detta har accepterats på samma sätt som hel sula, samma regler gäller här om domaren vill skära upp beslaget vid kontroll så står det på ägarens bekostnad.

Senaste SM tävlade flera med denna typ av beslag i final, eftersom kontroll av varje ekipage utförs efter varje final så får man utgå ifrån att det ansågs som godkänt.

Med tanke på vilka tränare/ryttare min förra dräng skor åt inom islanshästvärlden och skor t.o.m. flertalet sm vinnare med just öppen 8mm sko och uppbyggnad med sulplast till ringsko/äggbar så borde han ju veta vad han håller på med och att det håller sig inom regelverket FIPO.

Jag kommer ihåg för flera år sedan innan detta godkänndes att jag hade en diskuttion med dommare att detta borde godkännas eftersom man godkännde skoning med sula.

Så allt e mitt mitt fel att detta senare godkänndes.

P.S. Det tråkiga är väl om dommarna bestämmer sig för att skära upp sulplasten för kontroll,:mad: det blir svindyrt eftersom man då efter kontrollen måste hälla ny sulpast i hoven, fast det får ju ägaren/ryttaren betala.;)

Med tanke på vilka tränare/ryttare min förra dräng skor åt inom islanshästvärlden och skor t.o.m. flertalet sm vinnare med just öppen 8mm sko och uppbyggnad med sulplast till ringsko/äggbar så borde han ju veta vad han håller på med och att det håller sig inom regelverket FIPO.

Jaghåller totalt med dig ATT det borde tillåtas, men plast är som sagt endas tillåtet MED skor, inte utan. Tåöppen räknas som sjukbeslag och oavsett hur frisk hästen är så räknas densom sjuk om den har sjukbeslag även om det bara är för att räta upp balansen på en hov.

Jaghåller totalt med dig ATT det borde tillåtas, men plast är som sagt endas tillåtet MED skor, inte utan. Tåöppen räknas som sjukbeslag och oavsett hur frisk hästen är så räknas densom sjuk om den har sjukbeslag även om det bara är för att räta upp balansen på en hov.

Vem i tråden har talat om endast plast utan sko,, vem har nämt öppen tå sko???

Här har endast nämts att det är bättre för både hovbenets understöd,senapparatur och övriga extremiteter i nedre benets bakre del att sko med vanlig sko och kompletera det med sulplast (i hela sulan för optimalt understöd) för att uppnå en maximalt fungerande ringsko/äggbar effekt.

Det är det som i alla fall jag försökt föra fram och att denna typ av skoning även är tillåten att tävla med enligt FIFO

Du envisas med att påstå att det är ett sjukbeslag och inte tillåtet enligt FIFO
samtidigt som du tidigare skrev:

Citat vdb: Allt som är utom "normal" skoning räknas som sjukbeslag. Och sjukbeslag är otilåtet hur frisk hästen än är...Jag har nog skott fler islänningar än vad både du och jag kan räkna till och jag kan FIPO utan och innan eftersom jag varit med på ca hundra tävlingar som både funktionär och hovslagare och känner flertalet domare. Jag är faktiskt också av SIF utbildad trec-domare som kör på samma reglemente. Slut citat:

Jag håller med om att det kan klassas som ett sjukbeslag eftersom man på detta sätt kan "helt lagligt" återskapa ett sjukbeslag som ringsko/äggbar om man är lite full i fan. Hela poängen ligger i att man inte använder sig av en fast järnspång i hovens bakre del. Hela poången är ocå att om man gör på detta sätt och inte använder sig av en fast järnspång i hovens bakre del så får hoven ett helt naturlig belastning över hela hoven med maximal hovmekanism som följd.

Ett beslag som ger hoven ett naturligt understöd över hela hoven med bibehållen maximal hovmekanism vill jag däremot inte kalla för sjukbeslag utan snarare ett optimalt beslag. Ringsko/äggbar eller öppen tå likväl alla skor som har en järnspång över hovens bakre del (trakdelen) ska helt klart klassas som sjukbeslag eftersom en sådan sko hämmar hovmekanismen hur du än försöker lösa det med komp, sula/sjärderev,silicon.

Ja,, du har skott fler islänningar än vad jag har gjort, mina "raggsocke skoningar" kan jag räkna till, (tummetott,slickepott,långeman,gulleman å lilla vickevire) Dom finns alla på en hands fem fingrar. Trots det så verkar jag kunna FIFO utan och innan.

Pinsamt att du med den erfarenhet du själv deklarera varesig som funktionär och hovslagare med alla dina domar kontakter tydligen inte själv kan FIFO utan och innan.

SIF utbildad trec-domare låter som en jättefin titel men om det nu är som du säger att även dom kör efter samma reglemente så får du väl läsa på där igen oxå.

Fakta är att det är tillåtet att tävla med vanlig 8 mm sko, kompleterat med sulplast för att uppnå en ringsko/äggbar effekt.

Liknelsen haltar . Som att jämföra en ortopedisk sko med en normalgod gymnastiksko, det är ju inte kvalité det handlar om, det är ju två helt olika skoslag.

Jag tror inte det finns någon hovslagare som slår på en ringsko "bara för att".

Absolut gör den det. Men jag tror att det finnas människor som faktiskt gör sådana liknelser. Varför man inte väljer att engagera sig, låta sig bli upplyst eller bara köpa första bästa åsikt som kommer i ens väg har jag ingen aning om. Själv har jag ju tex ställt mig undrande.

Ang om det finns någon hovslagare som slår på "bara för att"... ja du, "någon " kom just med det påståendet och jag ställde mig frågande. Håller det inte för omöjligt att just denna "hovslagare" kanske inte är just det, hovslagare alltså. Däremot att det finns "folk" som slår på ringsko DET finns det.

Vem i tråden har talat om endast plast utan sko,, vem har nämt öppen tå sko???

Ja,, du har skott fler islänningar än vad jag har gjort, mina "raggsocke skoningar" kan jag räkna till, (tummetott,slickepott,långeman,gulleman å lilla vickevire) Dom finns alla på en hands fem fingrar. Trots det så verkar jag kunna FIFO utan och innan.

Pinsamt att du med den erfarenhet du själv deklarera varesig som funktionär och hovslagare med alla dina domar kontakter tydligen inte själv kan FIFO utan och innan.

SIF utbildad trec-domare låter som en jättefin titel men om det nu är som du säger att även dom kör efter samma reglemente så får du väl läsa på där igen oxå.

Fakta är att det är tillåtet att tävla med vanlig 8 mm sko, kompleterat med sulplast för att uppnå en ringsko/äggbar effekt.

Det heter FIPO, inte fiFo, vad det är vet jag inte. Jag förstod det som att du menade en plastad(wettec superfast) ringsko/plast? Den är inte tillåten.

En 8mm sko är naturligtvis tillåten med sula/ringsula/silikon, flytsula. Pinsamt är att du inte ens kan argumentera en eventuelltt missförstånd utan att klanka ner på andra människor.

P.S. Det tråkiga är väl om dommarna bestämmer sig för att skära upp sulplasten för kontroll,:mad: det blir svindyrt eftersom man då efter kontrollen måste hälla ny sulpast i hoven, fast det får ju ägaren/ryttaren betala.;)

Ja men det är en smäll man får ta i de fall man väljer denna typ av skoning, kan ju hända att detta upprepas också under samma tävling i de fall man tävlar olika grenar.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka