Sv: Rundskoning
Jaghåller totalt med dig ATT det borde tillåtas, men plast är som sagt endas tillåtet MED skor, inte utan. Tåöppen räknas som sjukbeslag och oavsett hur frisk hästen är så räknas densom sjuk om den har sjukbeslag även om det bara är för att räta upp balansen på en hov.
Vem i tråden har talat om endast plast utan sko,, vem har nämt öppen tå sko???
Här har endast nämts att det är bättre för både hovbenets understöd,senapparatur och övriga extremiteter i nedre benets bakre del att sko med vanlig sko och kompletera det med sulplast (i hela sulan för optimalt understöd) för att uppnå en maximalt fungerande ringsko/äggbar effekt.
Det är det som i alla fall jag försökt föra fram och att denna typ av skoning även är
tillåten att tävla med enligt FIFO
Du envisas med att påstå att det är ett sjukbeslag och
inte tillåtet enligt FIFO
samtidigt som du tidigare skrev:
Citat vdb:
Allt som är utom "normal" skoning räknas som sjukbeslag. Och sjukbeslag är otilåtet hur frisk hästen än är...Jag har nog skott fler islänningar än vad både du och jag kan räkna till och jag kan FIPO utan och innan eftersom jag varit med på ca hundra tävlingar som både funktionär och hovslagare och känner flertalet domare. Jag är faktiskt också av SIF utbildad trec-domare som kör på samma reglemente. Slut citat:
Jag håller med om att det kan klassas som ett sjukbeslag eftersom man på detta sätt kan "helt lagligt" återskapa ett sjukbeslag som ringsko/äggbar om man är lite full i fan. Hela poängen ligger i att man inte använder sig av en fast järnspång i hovens bakre del. Hela poången är ocå att om man gör på detta sätt och inte använder sig av en fast järnspång i hovens bakre del så får hoven ett helt naturlig belastning över
hela hoven med maximal hovmekanism som följd.
Ett beslag som ger hoven ett naturligt understöd över hela hoven med bibehållen maximal hovmekanism vill jag däremot inte kalla för sjukbeslag utan snarare ett optimalt beslag. Ringsko/äggbar eller öppen tå likväl alla skor som har en järnspång över hovens bakre del (trakdelen) ska helt klart klassas som sjukbeslag eftersom en sådan sko hämmar hovmekanismen hur du än försöker lösa det med komp, sula/sjärderev,silicon.
Ja,, du har skott fler islänningar än vad jag har gjort, mina "raggsocke skoningar" kan jag räkna till, (tummetott,slickepott,långeman,gulleman å lilla vickevire) Dom finns alla på en hands fem fingrar. Trots det så verkar jag kunna FIFO utan och innan.
Pinsamt att du med den erfarenhet du själv deklarera varesig som funktionär
och hovslagare med alla dina domar kontakter tydligen inte själv kan FIFO utan och innan.
SIF utbildad trec-domare låter som en jättefin titel men om det nu är som du säger att även dom kör efter samma reglemente så får du väl läsa på där igen oxå.
Fakta är att det är tillåtet att tävla med vanlig 8 mm sko, kompleterat med sulplast för att uppnå en ringsko/äggbar effekt.