Rundcorall - hjälp önskas!

S

sweet_extraa

Nu är det så att efter mycket funderingar har jag och sambon till slut bestämt att vi skall bygga en rundcorall. Suttit och funderat lite på material både till underlaget och "väggarna". Skulle gärna se bilder hur ni löst allt samt. vad ni har gjort dem av.
Jätte tacksam!

Sv: Rundcorall - hjälp önskas!

ska du ha rundcorall också.
mkt det, ridhus, paddock o rundcorall.
du kan ju starta ridskola snart :D
kan ju dra med den mörka me bläs så han får röra sig lite :angel:

ja, nu blir det en rundcorall bortanför Sinos hage =) Kan vara trevligt och ha. Jupp, den skulle verkligen behöva röra sig.. vore ju inte fel det inte.

Jätte stirrig idag.

det finns alltså inga på buke som har en rundcorall dom skulle kunna dela med sig lite erfarenhet ifrån?

Först behöver du fixa till en plan, vågrät yta 15-18 meter i dia.
Stolpar sätter du av tryckimpregnerat, rejält stolpvirke, minst 10 cm i dia. Nere vid marken skall staketet vara tätt c:a en halv meter upp ( om en häst skulle halka så ska den inte fara ut med benen, skaderisk ) I botten sand, c:a 20 cm tjockt. Sen bygger du igen staketet mellan stolparna med bräder,upp till minst 2 m , helst lite högre ( ingen häst ska ens komma på tanken att försöka hoppa ut om den blir pressad). Helst ska inhägnaden vara så tät att hästen inte kan se ut, men det kan man ordna med pressenning upptill om man vill spara virke. Nu har du en roundpen som är värd namnet o där du kan träna hästar på ett säkert o bra sätt. Det finns de som bygger av stolpar o vita stängselband, lågbudgetversionen, men de är värdelösa!

KANON!
Tack.. blir nog lite utav nästa helgs projekt skulle jag kunna tänka mig :D Kanon bra, tusen tack :D

Var det menat som ett skämt eller allvar?

Jag vet att det inte är särskilt väluppfostrat men jag svarar med en motfråga: Den hobby som du anger i din profil, är det menat som skämt eller allvar?

Du behöver iofs inte besvära dig med att svara.

Senast ändrad:

Rundcorallen som finns där jag jobbat tycker jag är jättebra!
Den håller ca 16 m i diameter. Stolpen är grova tefefonstolpar, nertill sitter en tjock gummimatta runt hela förutom i grinden. Där är det öppet ca 1 m. Anledningen till öppningen är att man ska kunna ta sig ut lätt om något skulle hända. Han som äger gården skulle jobba en hingst där. Han hann bara släppa den innan den vände om och attackerade. Mannen föll omkull och hingsten fortsatte slå när han låg. Han hade inte en chans att ta sig ut då det inte fanns någon öppning nertill, att öppna grinden fanns inte på världskartan just då... Mannen fick tillbringa en tid på sjukhus efter detta. Jag anser faktiskt att det är viktigare med människans säkerhet än att en häst ev. skulle trilla ut med benen.

Höjden på gummimattan skulle jag nog uppskatta tiil 1 m. Därefter är det GROVA brädor upptill med en glipa på ca 30 cm mellan. Allt som allt är den drygt 2 m hög.

Rundcorallen här var gjord i impregnerade staketstolpar som stack upp ca 2 m ur marken, 18 m i diameter o med 4 cm breda elband runt. Ca 1 dm mellan banden. Längst ner satte jag en rad breda brädor för att inte jorden skulle tryckas ut.

Jag skulle inte vilja ha en corall med elband! Känns osäkert att arbeta unghästar/kaxiga/stökiga hästar där :crazy: Möjligtvis min väluppfostrade och väl ledarträningsarbetade ridhäst, inte andra...

Ja, jag la fram din idée för sambon igår och det verkar som det är ungefär den vi kör på =)

det där med gummi matta lät bra.. men ligger den emot hårt?

Jag skulle inte vilja ha en corall med elband! Känns osäkert att arbeta unghästar/kaxiga/stökiga hästar där :crazy: Möjligtvis min väluppfostrade och väl ledarträningsarbetade ridhäst, inte andra...

Nej, det är inte den bästa lösningen men billig o snabbt byggd. Nu är den nerplockad i väntan på bygge av en rejälare helt i trä så... men det var bara ett tips på snabbt o enkelt bygge;)

Håller med dej till hundra procent. Det är upplagt för riktigt elände om hästen kommer på att den inte längre vill vara med, och med elband så kan den se ut, o det är ju inte meningen. Så elband är ett dåligt surrogat för en roundpen, men har man inte hållit på med detta så kan det ju förefalla som ett alternativ, det blir ju billigt o enkelt, men det blir ju bara en longerhage o en sån behöver man ju inte. O väluppfostrade o arbetade hästar har ju passerat roundpen-stadiet så de har egentligen inget där att göra !

O väluppfostrade o arbetade hästar har ju passerat roundpen-stadiet så de har egentligen inget där att göra !

Håller helt med, jag bara gav ett exempel på när jag skulle kunna tycka att det kanske är ok med band, just pga att de redan är "färdiga" i corallen då och inte testar gränser som unghästar/kaxiga rackare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat