Rundcorall - hjälp önskas!

Sv: Rundcorall - hjälp önskas!

Ja, det kan ta en ände med förskräckelse . Har sett pressade hästar som försökt forcera en riktig roundpen vägg fast den var c:a 2:30 hög o av virke.

Japp, jag har haft ett halvblod (en Cortezare) som faktiskt hoppade ut ur den corall jag beskrev. Han vände runt, tog ett par rejäla travsteg och HOPPADE ut ur en 2m hög corall. Visserligen rev han ner övre plankan men ändå! Gissa om jag stod som paralysserad och tittade på. Gårdsägaren likaså. Därefter höjdes den ännu mer och grövre plank användes.
Otroligt men sant, jag vågar inte tänka på vad som kunnat hända med en sämre bygd corall eller en med elband :eek::crazy:

Japp, jag har haft ett halvblod (en Cortezare) som faktiskt hoppade ut ur den corall jag beskrev. Han vände runt, tog ett par rejäla travsteg och HOPPADE ut ur en 2m hög corall. Visserligen rev han ner övre plankan men ändå! Gissa om jag stod som paralysserad och tittade på. Gårdsägaren likaså. Därefter höjdes den ännu mer och grövre plank användes.
Otroligt men sant, jag vågar inte tänka på vad som kunnat hända med en sämre bygd corall eller en med elband :eek::crazy:
Grattis ! Då förstår du vad jag pratar om när vi pratar roundpen. Att bygga en med vita elband är ett skämt , en atrapp!!!! O bygger man den av virke o den inte är tillräckligt hög o dom hoppar då kan dom ju bryta nacken om dom går runt när dom fastnar på översta brädan. En annan aspekt är att vem som helst inte ska ge sej på roundpen träning av en häst utan att ha utbildning, då ska man nog hålla sej till longering. Vissa hästar kan anfalla om man pressar dom o det är ju bra om man kan läsa dom innan det händer. Häst kan göra hemskt ont, ibland dödligt ont.

Senast ändrad av en moderator:

Glömde en viktig detalj i roundpen: I centrum gräver man ner en telefonstolpe så att den står stött o så att den sticker upp 2 meter över sanden. Över stolpen trär man gamla bildäck upp till huvudhöjd på hästen ( ~1,50) där man då har en bra grej att lära hästar stå uppbundna. Man binder dem i översta bildäcket, ett säkert sätt att lära hästen tålamod.

Jag vet att det inte är särskilt väluppfostrat men jag svarar med en motfråga: Den hobby som du anger i din profil, är det menat som skämt eller allvar?

Du behöver iofs inte besvära dig med att svara.

:bow::bow::bow:

:eek:Väldigt opassande, finns andra saiter för sånt, med tanke på alla barn och ungdommar som visstas här inne

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka