Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mäh kom ju på nu att jag lovat bilder på hattifnattskogen och min dioscorea elephantipes!
Ska försöka komma ihåg att ta bilder i morgon :)
Min största dröm är att ha någon växt med jättestora blad sen... när jag flyttat till eget. Nu har jag bara plats för små växter. :down:
 
Hur får ni jorden att vara fuktig? Jag tycker aldrig jag lyckas hålla den jämn med vatten! Antingen får de för mkt eller så torkar de ut. Är det lite vatten men ofta som gäller?
 
Hur får ni jorden att vara fuktig? Jag tycker aldrig jag lyckas hålla den jämn med vatten! Antingen får de för mkt eller så torkar de ut. Är det lite vatten men ofta som gäller?
Ja men vilken bra fråga! Satt och funderar på samma sak eftersom min mor har varit så vänlig och köpt någon mimosa som heter sensetiva eller nåt sånt som alltid ska vara fuktig. Alltså jag kan inte med blommor som jämt ska vara fuktig men jag har hållit den i liv i två veckor nu (tre tom på måndag!) genom att vattna den lite varannan dag ungefär.
 
Hur får ni jorden att vara fuktig? Jag tycker aldrig jag lyckas hålla den jämn med vatten! Antingen får de för mkt eller så torkar de ut. Är det lite vatten men ofta som gäller?
Därför har jag mina glaskulor (som man fyller med vatten), jag skulle inte klara det annars. Knappt så jag klarar mig med dem! :rofl:
 
Såå.. jord. Jag har funderat på att köpa kokosfibrer + perlite och bland egen jord. Någon som gör det? Är det värt/funkar det? Dvs blir sådär luftigt och fint som hos alla influensers?

Jag gillar inte perlite, men använder kokosfiber+pimpsten (alt bara pimpsten om det är egna sticklingar/frön). Vanlig jord är hopplöst osmidigt i jämförelse.

Lätt att hålla luftigt, lätt att hålla lagom fuktigt. Lättare att hålla ordning på lagom mängd näring när man alltid har lite i vattnet (och gillar man inte det finns det ju långtidsverkande). Kan fota både kokosen och våra olika hydroponivarianter i helgen om någon är nyfiken.
 
Vad har ni för växter? Vilka är era favoriter och vilka har ni kvar fast ni inte gillar dom? Vad vill ni skaffa? Vilken växt har lärt er mest? Finns så mycket att prata om! :bump:
Min absoluta favorit är nog min ananas, köpte en ananas i affären och sen satte blasten i vatten tills det blev rötter och planterade, den har blivit rätt stor. Kan fixa bild när det är bättre ljus. :)

En växt jag saknar är mitt apelsinträd som hängde med sen jag var tonåring, dog tyvärr förra året vissnade ner totalt.

Jag vet jag har kvar någon ful växt jag fått av farmor och farfar, mest för att det är någon kaktusväxt och farmor lever inte längre. Har en hel del växter jag inte ens vet va de heter.
 
Hur får ni jorden att vara fuktig? Jag tycker aldrig jag lyckas hålla den jämn med vatten! Antingen får de för mkt eller så torkar de ut. Är det lite vatten men ofta som gäller?

Ett; plantera i ett substrat som är till för att hålla fukt utan att bli genomblött. (Tex ovanstående.)

Två; självvattnande kruka, kapillärmatta eller annan långtidsvattning. (Jag föredrar underbevattning, tycker det är större risk att dränka dem om man vattnar ovanifrån om de ska ha kontinuerligt med vatten.)

Tre; vill man inte ha någon bevattningslösning får man givetvis vara där varje dag och känna. Vattna bara lite åt gången, och låt substratet suga upp det ordentligt, sen kanske någon cl till om det fortfarande är torrt. Skitjobbigt om du frågar mig. :wtf:
 
Den har återhämtat sig :love: har en till på väg. Har fått avi från posten, men kan inte hämta pga hunden :( jag hoppas den klarar sig till söndag..
Visa bifogad fil 46504

Den är uthämtad nu!
20200307_113143.jpg
 
Min absoluta favorit är nog min ananas, köpte en ananas i affären och sen satte blasten i vatten tills det blev rötter och planterade, den har blivit rätt stor. Kan fixa bild när det är bättre ljus. :)

En växt jag saknar är mitt apelsinträd som hängde med sen jag var tonåring, dog tyvärr förra året vissnade ner totalt.

Jag vet jag har kvar någon ful växt jag fått av farmor och farfar, mest för att det är någon kaktusväxt och farmor lever inte längre. Har en hel del växter jag inte ens vet va de heter.
Här kommer bilden på ananasen. 😇

85F62D51-D4C3-4E0B-8F1D-2D7FED41E64C.jpeg
 
Hoppar in :) sen vi flyttade trivs mina krukväxter betydligt bättre! Intresset har därmed fått en nytändning. Dessutom har jag gått från att vilja ha typ 1-2 arter per rum till att vilja blanda hejvilt.

Köpte monstrera-stickling på fb häromveckan (min första :o ) som åkte ner i jorden idag.
Lite sticklingar från pelargon och palettblad är hyfsat nya också. Och jobbar på att få murgröna att växa upp runt fönstret.

Med tanke på trådens start borde jag nog göra nåt åt mitt penningträd också... Haft många fina tidigare men det här är katastrof.
 

Bifogade filer

  • 20200307_184420.jpg
    20200307_184420.jpg
    198,8 KB · Visningar: 32
Hoya är dom svåra? Syrran hade en för några år sen och jag tyckte den var jättefin. Nu är den borta och hon kommer såklart inte ihåg om den var besvärlig eller inte.

Haworthia, har för mej att det var nån här som hade sån? Såg i nån tråd om annorlunda växter tror jag. Jag har jagat som en idiot efter såna. Det närmsta jag har kommit är den som IKEA har i en grupp. Men det är inte riktigt den jag söker. Kommer inte ihåg resten av namnet. Men det brukar va lätt att hitta bilder på dom. Men allt jag hittar är tyvärr utländskt.
 
Hoppar in :) sen vi flyttade trivs mina krukväxter betydligt bättre! Intresset har därmed fått en nytändning. Dessutom har jag gått från att vilja ha typ 1-2 arter per rum till att vilja blanda hejvilt.

Köpte monstrera-stickling på fb häromveckan (min första :o ) som åkte ner i jorden idag.
Lite sticklingar från pelargon och palettblad är hyfsat nya också. Och jobbar på att få murgröna att växa upp runt fönstret.

Med tanke på trådens start borde jag nog göra nåt åt mitt penningträd också... Haft många fina tidigare men det här är katastrof.
Tror du ska börja om med penningbladet? Det ser ut som ett komplicerat fall :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 568
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp