Rumsträning

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag har en liten blandraskille..tax/chihuahua som är det ENVISTASTE och tjurigaste på denna jord.
Han är 12v nu och jag fick honom när han var 8.
Visst vet jag att det tar tid att rumsreningsträna dom oså..men vilken är den bästa metoden tycker ni? Detta är min första hund och ALLA säger så himla olika verkligen och alla hundägare tycks alltid veta bäst, lite som med hästfolk också såklart.
Supersvårt.

Sv: Rumsträning

Skapa en dagsrutin. Ut på morgonen, efter mat, efter vila, efter bus. Beröm när valpen gör ifrån sig ute (går gärna till samma ställe och pinka), lyft upp och avbryt valpen när det gör ifrån sig inne och bär ut den. Lyfter du upp den slutar den automatiskt.

Sen är det bara att envisa, härda ut och inte ge upp. Inte bli arg!

Tillägg: fyra veckor är ingenting...

Min tik fick jag hem när hon var 4 månader, det tog ett halvår att få henne rumsren och 100% säker blev hon aldrig. (Då hade hon juförsig inte fått någon rumsrenhetsträning ALLS den första tiden utan fick pinka inne.)

Vad Skogstrollet sade, med tillägg: Uppehåll dig inte för länge ute. "Ute" ska associeras med "kissa och bajsa". Gå in när den gjort vad den ska, eller om den inte gjort vad den ska efter fem-tio minuter (med risk för att behöva springa ut igen kort därefter, men då gör den ju vad den ska ute = associationen förstärks).

Utöver det så är det bara tålamod och många rullar toapapper. En hund kan inte fysiskt hålla sig förrän den är ca. fem månader. Min egen hund var att betrakta som rumsren först när han var nio-tio månader.

Jag har bara hört vad skogstrollet och kimz0r skriver, och det är så jag tränar min 10v valp.
Nyfiken på vad du fått för andra tips?

Utöver det så är det bara tålamod och många rullar toapapper. En hund kan inte fysiskt hålla sig förrän den är ca. fem månader. Min egen hund var att betrakta som rumsren först när han var nio-tio månader.

Vår senaste "tjej" (collie) som nu är 1 år har faktiskt varit rumsren sedan hon var 3 månader. Jag har dock aldrig haft någon som varit så tidig förut, brukar vara 5-6 månader.

Dom tips jag fått är ungefär vad jag försöker att göra nu, första turen jag går ut på morgonen är kring 06 och jag går alltid ut med honom innan jag ska sova ..
Jättemånga har sagt att man ska typ torka upp kisset med hunden ungefär, att man ska stoppa nosen i bajset så att det blir obehagligt o grejer..b.la.
Men jag kan inte göra sånt :S
Jag vet att jag är för snäll men jag vill verkligen inte ta till sånt :S

en bekant sa också att det tog henne åtminstone 4månader att få hennes hund rumsren..så jag förväntar mig inga mirakel imorgon, men man vill ju veta liksom om det man gör är "standard" o funkar för de flesta:)

Alla de här jättemånga människorna tycker jag du ska sluta lyssna på och själv avgöra vad du tycker känns rätt för dig och din hund.

Jag menar, tänk själv. Du blir upplockad av enorma utomjordningar som tar dig till en mijö du inte känner igen. Mest får du gå och skrota lite och roa dig själv, äta och sova. Sen blir du nödig. Du letar efter något som liknar en toalett men hittar inget. Ingen förstår vad du menar när du gestikulerar och ingen förstår vad du vill. Vad gör du...?
Sätter dig någonstans så klart.

Vill du helst bli rullad i skiten så du fattar att det var fel, och kommer du då någonsin att våga skita igen överhuvudtaget?
Eller bli vänligt visad till lämplig plats att bygga en björn på?

mm Jag vet, men som sagt, jag pysslar ju inte med dom metoderna själv i alla fall.. men det är oftast när man är ny på någonting som har med djur att göra svårt att veta vad som är "rätt" och "fel" emellanåt när man ber folk om råd för alla tycker/tänker/anser olika hela tiden *
Men tipsen här är bra! och vettiga!

Kanske det ;), vi har varit jättenoga med att ta ut henne efter varje måltid, så fort hon druckit vatten, när hon sovit eller lekt.
Men hon har ända från början varit enormt duktig att hålla sig nattetid. Ovanligt stor blåsa kanske....

Alla hundar "kan" inte bli rumsrena förrän dom har växt till sig lite. Det handlar ju dels om att säga till och dels om att kunna hålla sig. Att försöka kräva rumsrenhet av en valp som är knappt tre månader verkar vansinne i mina ögon... Tänk på hur länge barn springer omkring med blöja...

Dom flesta hundar blir rumsrena om man bara fortsätter traggla ut efter varje måltid, ut så fort dom tittar på dörren, ut om dom har lekt vilt ett tag, ut direkt på morgonen och innan man går och lägger sig. Vissa har lättare att bli rumsrena, andra har svårare... så är det bara.

Jag tror en del missförstår anledningen till att jag frågade här.. alltså, jag Kräver verkligen inte att han ska bli rumsren nu nu nu utan jag ville mer veta om jag försöker träna och lära honom på "rätt sätt".. en metod som funkat för de allras flesta andra människor.
Men å andra sidan han har en blåsa som en vindruva liksom så, JAG förlåter olyckor :p men han är hyfsat duktig på dagarna, har varit dagar då han inte gjort någonting inne på hela dan men gör det på natten då man sover men det är ändå kanske bara en kissfläck, en bajs eller två..så det är oftast nr2 han gör inne på natten.
Men min pojkvän o jag har olika uppfattningar om hur detta ska gå till..
Sen det här med när han gör något han inte får; gör jag rätt om jag ger hunden en Varning innan jag liksom handlar?..min tanke till det var att han i framtiden vet vad den varningen innebär om han inte slutar..
Min pojkvän tar honom i nackskinnet på en gång oavsett vad han gör, alltid i nackskinnet utan att säga någonting och går ut med honom i hallen..

Också en sån grej jag undrade över..

Jag avbryter (lyfter bort) och säger "nej" samtidigt, på en gång, "nej" blir då mer associerat med avbrottet. Varningar är inkonsekvent - hunden lär sig bara att den kan fortsätta med det den gör tills dess att den blir bortburen, mattes varning betyder ingenting.

Okej, Nej har han ändå börjat uppfatta för nu om man säger det lite skarpt så tittar han på en och liksom lägger bak öronen o lallar iväg ungefär som "jag har inte gjort någonting, vad menar du"..:rofl:
Så tror han att han är någon slags formel1 hund för han rivstartar hela tiden och springer som en tok, tror bara inte att han vet att det inte går sådär supersnabbt haha

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka