A

Alpin87

Jag och en kompis ska antagligen skaffa oss en blandrastik på 2 år som annars skulle avlivas nu i veckan.

Världens goaste hund, supersnäll med barn och allting.. Men..

Hon kissar och bajsar inne. Hur vänjer man av dom det?

Hon fick tydligen en kass start. När hon kom till familjen som valp så hade de ett nyfött barn som precis dog efter ett dygn så ingen brydde sig om hunden.

Vad tror ni?
 
Sv: Rumsren

Det är bara att hantera henne som en valp ( iaf rumsrenheten ) ut ofta och beröm när hon gör behoven utomhus, gör hon inne = olycka och skall inte bestraffas alls..
 
Sv: Rumsren

Okej, men ska man belöna henne när hon gör ute också?

*dum fråga*

Men ignonera om hon gör det inne och bara ta ut henne?
 
Sv: Rumsren

Precis så.

Berömma henne när hon gör behoven utomhus, ignorera och gå ut med henne om olyckan är framme inomhus..

Det kan ta ett tag, bara att kämpa på.
 
Sv: Rumsren

min valp som är 10 veckor är rumsren, vi började med att ha speciella mattider och speciella gå ut tider, och hon fattade att skita det ska man göra ute. så det är inga problem, försök att ta tid på, "när brukar hon skita inne" gå ut dom gångerna och visa henne att sånt ska hon göra ute.. men pissandet gjorde våran valp inne ett tag för hon fattade inte riktigt att det var samma sak och så är det svårare för valpen å hålla sig lika länge som äldre hundar, så när hon fortfarande inte fattade att hon INTE får pissa inne så precis n'r vi såg att hon pissade inne så gick vi dit och sa NEJ! men aldrig slå hunden, och sen direkt efter så tog vi ut henne på en prommis och berömde henne när hon pissade ute.. och det fungerar hur bra som hellst..
 
Sv: Rumsren

Du skriver att valpar har svårare att hålla sig än vuxna, vilket är helt korrekt.. Valpar kan inte hålla inne..

Sedan i nästa mening skriver du att ni fyade valpen om den gjorde inne ?

Varför ?

Snacka om att skapa förvirring...
 
Sv: Rumsren

Det viktigaste är att du tar ut hunden direkt när den kissar. Alltså släpp allt vad du har för händerna och så ut med hunden.
Efter ett tag kommer hunden att bli lite orolig när den behöver uträtta och då gäller det att vara uppmärksam på signalerna och direkt gå ut så hunden får en chans att göra rätt.
Berömmet är det allra viktigaste. Jag nejjade också min valp och det går skilda meningar ang. om man ska det eller inte. På min hund fungerade det utmärkt.
Din hund är ju vuxen och vet förhopningsvis vad nej är så jag hade sagt nej när jag kom på hunden in action. Men aldrig något strängare straff än ett kort nej.
 
Sv: Rumsren

Men kan du ge en rimlig förklaring på vad jag också frågade Zandrix.

För en valp är det fysiskt omöjligt att hålla sig och varningarna kan ofta vara små..

Förklara för mig varför man fyar en valp som inte kan rå för att den kissar?
 
Sv: Rumsren

För att den ska förstå att det är fel att göra det inomhus.
Jag är sååå trött på den här diskussionen.
Min hund förstod snabbt att det var fel och lärde sig att varna. Då är det mitt ansvar att vara uppmärksam på varningen och låta han komma ut så han får tillfredställelsen av att göra rätt och massor av beröm.
Det är mycket märkligt att en valp inte kan hålla sig och inte förstå att den gör fel när min blev rumsren efter 2-3 veckor och har varit det sedan dess.
Valpar förstår ju snabbt att de inte ska kissa på sin liggplats. Det är bara att utöka det området.
 
Sv: Rumsren

Ta det lugnt:

Tycker inte du att det blir lite konstigt om du lär valpen att det är FEL att göra inomhus genom att fya sålänge den inte kan hålla sig..

Valpar kan ibland ge små små signaler som knappt går att märka, den veta att det är FEL FEL FEL att kissa inne men matte/husse förstår inte signalerna och tvingas göra inne igen och få mer skäll ?

Förstår du mitt virrskriveri?
 
Sv: Rumsren

Japp och jag håller med om att man aldrig får fya när valpen har varnat. Det var därför jag skrev att man måste vara väldigt uppmärksam på valpens signaler. Enzo fick gå ut när jag tyckte att han andandes tyngre.
De gånger jag fyade var när han helt obesvärat bara kissade rakt framför mig.
Jag fyade Enzo max 5 gånger och detta under de första dagarna.

Jag anser att man ska göra det så enkelt och okomplicerat som möjligt för valpen. Nej betyder fel och beröm betyder rätt. Berömmet är viktigast.
 
Sv: Rumsren

Men valpar kan ge mycket små signaler ( och ger oftast signaler ) som är otydliga och väldigt svåra att upptäcka, det du såg som en obesvärad kisspaus från valpen kanske inte var så...

Det är väl därför jag inte tycker att man ska chansa, för de flesta gånger varnar faktiskt valpen på något sätt och då blir det precis som jag skrev i föregående inlägg, förvirrat för valpen!
 
Sv: Rumsren

Ger valpen mindre tydliga signaler än att han andas tyngre så har han inte förstått att det är fel att kissa inne...
Alltså förstärker jag med ett nej just när han kissar, bär ut honom och berömmer när han avslutat sitt kissande ute.
 
Sv: Rumsren

Det blir inte alls förvirrat. Inne är fel och ute är rätt.
 
Sv: Rumsren

Om hunden varnar ( du inte märker det ) han "måste" kissa inne fast han får skäll ( och vet om det ) för att han inte kan hålla sig och när han gör det får han skäll igen, det skapar förvirring, annat kan du väl inte påstå.
 
Sv: Rumsren

Vilket sätt skulle hunden varna på som jag inte ser om jag märker på honom när hans andning blir tyngre?
Hunden varnar för att den är kissenödig eftersom den blir orolig eftersom den vet att den inte får göra inomhus. Om varningen är mindre än tyngre andning så vet inte valpen att det är fel att göra inne.

Nä nu lägger jag ner den här diskussionen eftesom den gör mig så trött. Du nejjar inte din valp men jag gör det.
Min hund har inte blivit traumatiserad och jag antar att din hund inte heller blivit det. Ingen skada skedd alltså...
 
Sv: Rumsren

Det är mycket märkligt att en valp inte kan hålla sig och inte förstå att den gör fel när min blev rumsren efter 2-3 veckor och har varit det sedan dess.
.


Det som är märkligt är ju att det går precis lika fort/fortare utan att fya valpen...Varför väljer man då att skapa det obehaget det medför med ett fyande? Den gör det ju inte med flit?

Det är en helt annan sak att fya när hunden gör ngt medvetet, tex att tugga på möbler.
 
Sv: Rumsren

Men herregud människa, du behöver inte ta det så personligt jag ville bara diskutera och få svar på mina frågor ...

Mina valpar har aldrig fyats för deras misstag ( egentligen är det ju vårat misstag som ägare ) och dom har lärt sig att säga till efter 1 vecka, olyckor kan hända ...
 
Sv: Rumsren

Men herregud människa...:smirk:
Jag tar inget personligt... Det som stör mig är att så fort man säger att man fyat valpen så blir man beskylld för att traumatisera valpen. Om går lika snabbt utan fy är det ju toppen, men jag har hört andra versioner...
Jag körde den snabba enkla vägen och det enda jag vill säga är att det inte är en dödssynd att säga nej till valpen.

Vi är av olika åsikt. Jag tror att valpen förstår och ni tror att den inte gör det. Jag respekterar er åsikt men jag tycker att TS ska veta att det finns olika uppfattning om det där.

Jag vill däremot upprepa att mitt fyande inte bestod i mer än ett kort nej och att berömmet som följer när valpen gör rätt är mycket mer betydande.
 
Sv: Rumsren

Vart har jag skrivit att du traumatiserar din valp?
Du kan ju inte beskylla mig för vad andra har sagt och heller inte göra tråden till en dig vs oss diskussion...

Det finns olika sätt att rumsrenhetsträna valpen, jag vill bara ha en helt lugn diskussion med vettiga argument..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 488
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning. Det är en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
3 650
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp