Sv: Rumsren

Första gången hunden gör något som i din mening är ett oönskat beteende så vet ju inte hunden att den gör "fel".
Att hunden tuggar på soffan är för den helt naturligt och absolut inte ett medvetet rackartyg.
Du måste förmedla till hunden att i min värld gäller mina regler och där får man inte tugga på soffan. Hunden kan istället få ett ben att tugga på och med positiv förstärkning kan man visa för hunden att ben är ok, soffa är inte.
 
Sv: Rumsren

Då är vi två... Bara för jag är av annan åsikt än du så betyder inte det att jag smutskastar.

Jag menade att det viktigaste är att valpen inte tar skada av den metod som man använder och jag är helt säker på att min valp inte har tagit skada.
Jag vs er uttrycket kom sig av att jag försökte svara dig och MrsScabtree samtidigt.
 
Sv: Rumsren

Du kan inte jämföra ett oönskat beteende som att bita på saker med att kissa inne som valp ...

Okej om du jämför dessa med varandra när det gäller vuxna hundar

Det finns en stor skillnad och det är faktiskt att valpar inte kan hålla sig ( som jag tidigare påpekat ) risken är stor att man fyar "fel" dvs när valpen varnat fastän man missat det som ägare ..
 
Sv: Rumsren

TS har visserligen en vuxen hund... men men det är inte det vi diskuterar.
Jag förstår din poäng precis men håller ändå inte riktigt med dig.
Hur gammal anser du att en valp är när den kan hålla sig då?
 
Sv: Rumsren

Anser och anser, det är fysiskt omöjligt för en valp att hålla sig så enkelt är det.. Måste dock kolla upp åldern när valpen utvecklar sin "blåsa"

Jo nu handlar det om en vuxen hund i detta fall men en vuxen hund som aldrig fått lära sig att behoven gör man ute, då kan man heller inte skälla på hunden eftersom det inte vet om det..

Man måste ju lära hunden vad som gäller innan man kan sätta det krav att den ska ha förstått och innan det kan man inte skälla...
 
Senast ändrad:
Sv: Rumsren

Jag stör mig lite på att du säger "skälla" eftersom jag inte anser att man gör det när man säger ett kort nej till hunden. Men men...

Men jag har hört folk säga att hunden inte kan hålla sig förren den är 6 månader gammal. Då är det ju märkligt att både du och jag har fått våra hundar rumsrena efter bara någon vecka.
 
Sv: Rumsren

Alltså rumsren för mig har inget med valpens förmåga att hålla sig...

Det är när valpen förstått att man säger till när man ska ut, men hinner vi inte snappa upp tillsägandet så kissar den inne ( olycka ) och det får jag som ägare ta på mig..

Lyfta upp valpen gå ut och berömma när den kissar ute...
 
Sv: Rumsren

Ok då förstår jag din ståndpunkt...
Rumsren kallade jag min hund när hans beteende ändrades. Dvs. från att jag fick springa ut med honm en gång i halvtimmen tills dess att han höll sig någon timme och sedan varnade för att det började bli fullt.
 
Sv: Rumsren

Första gången hunden gör något som i din mening är ett oönskat beteende så vet ju inte hunden att den gör "fel".
Att hunden tuggar på soffan är för den helt naturligt och absolut inte ett medvetet rackartyg.
Du måste förmedla till hunden att i min värld gäller mina regler och där får man inte tugga på soffan. Hunden kan istället få ett ben att tugga på och med positiv förstärkning kan man visa för hunden att ben är ok, soffa är inte.

Antar att svaret var menat till mig?
Nej, om hunden tuggar på soffan vet den inte att den gjort fel för än jag har påpekat det. Men hunden har i detta fall gjort det medvetet, det är inte synonymt med att den gjort det med flit typ "haha jävla matte där fick du".
Om en hund bestämmer sig för att tugga på soffan tuggar den på soffan. En hund tänker däremot inte " nu ska jag kissa på golvet "..utan det är snarare så att kommer det så kommer det och då är det svårt att knipa igen.
 
Sv: Rumsren

Då kanske jag förstår dig med...

Du fyade inte din hund fören efter x antal månader då du visste att han var rumsren och kunde hålla sig ?
 
Sv: Rumsren

Det jag menar var att han kunde hålla sig redan efter någon vecka...
 
Sv: Rumsren

Ja och då försöker jag förklara för min hund att när det kommer så ska man försöka hålla igen, varna matte så får man komma ut och kissa istället.
 
Sv: Rumsren

Det är fysiskt omöjligt, jag antar att han var 9 v när du påstår att hans blåsa var så pass utvecklad ...

Men du kanske hämtade din valp senare ?
 
Sv: Rumsren

Hon kom hem idag :) Hon gjorde inte ifrån sig innan och höll sig länge tills hon fick komma ut, då kissade hon och vi berömde massor.

En jätteglad, go och trevlig hund :banana:

Självklart ska man inte säga ''Fy!'' eller höja rösten till en hund som aldrig lärt sig. Jag tror inte att många hundar gör ifrån sig inne för djävulskap utan för att visa att någonting är fel.

Det är ju precis som med hästar när man tränar NH. Höja rösten ska man inte göra ofta. Jag säger dock inte att jag inte gör det, det är liksom invant. Men jag håller på att lära om :)
 
Sv: Rumsren

jag tror du behöver ta dig ett snack med en veterinär som kan berätta när valpens blåsa är tillräckligt utvecklad för att den ska kunna hålla sig. det är som att skälla på (eller ge "ett kort nej" som du så fint kallar det) ett barn som kissar i blöjan. har du tur varnar hunden nästa gång. har du otur försöker den istället dölja sina signaler.

min valp var kissade bara inne någon enstaka gång. utan att jag nejade. så det går inte fortare för att man ger hunden skäll.
 
Sv: Rumsren

Vad var det som var skillnaden när valpen inte kissade inne då? Att du visst exakt när den skulle kissa så du kunde ta ut den och låta den kissa? Vad var det som var ändrat i valpens beteende eller var det bara i ditt beteende?
Hur kan det då vara att man upplever en skillnad på ett par dagar från att valpen går och skvätter lite när som helst till att den "samlar ihop" det till 1 gång i timmen?
 
Sv: Rumsren

jag säger såhär då.. jag fyar den inte om jag själv har slarvat med att gå ut med den, för då är det ju mitt fel, men har den nyss varit ute och så pissar den inne efter en lång prommis det är mer självklart att säga ifrån, man visar att det inte är bra att den pissar inne, och så ut med den igen..
jag vet att valpar kan bli förvirrade på vad vi menar, för valparna kan ju inte vårat "människo språk".. hinner inte skriva mer nu, har en tid å passa =P
 
Sv: Rumsren

Om det är valpar vi diskuterar ( blev lite osäker på ditt svar ) så ska dom överhuvudtaget inte gå på långpromenader...

En valp kissar aldrig inne för att jävlas.
Kissar den när ni precis varit ute så är det främst för att den känt sig otrygg ute eller att det hänt för mycket som stört valpens koncentration ( krävs inte mycket )

Som skrivet, även om valpen inte varnar ( oftast gör den det ) så är det upp till oss som ägare att håll koll när valpen ska kissa så länge den inte har utvecklat sin blåsa så den kan hålla sig..
 
Sv: Rumsren

En valp som går och skvätter hela tiden skulle jag låta en veterinär undersöka, mina valpar har man i regel inte behövt springa ut med flera gånger i timmen iaf...
 
Senast ändrad:
Sv: Rumsren

nä, jag vet att valpar inte ska gå långa promenader(som en vuxen hund), men jag menade en lång valp promenad o du förstår vad jag menar.. man ser oftast hur mycke och långt varje valp kan gå..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 488
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning. Det är en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
3 650
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp