rövhattiga medföräldrar - hur blev det sen?

Det kan absolut vara viktigt men kanske inget man basunerar ut på nätet... wise by experience.
Det håller jag med om.
Så därför så kan det ju inte göra så mycket om vi som är intresserade diskuterar fenomenet som sådant?
Eller?
Det är nog inte så att någon anser sig direkt bortskuffad.

Jag fick barn som student. Tog inte särskilt mycket ledigt utan var tillbaka i skolan när dottern var en vecka gammal. Terminen var slut när dottern var en knapp månad och jag och pappan var hemma tillsammans i 1,5 månad. Sen jobbade jag på mitt extrajobb innan skolan startade igen när dottern var drygt tre månader.
Totalt sett på drygt fem år har jag tagit ut ca 50 dagar. Jag överlät alla mina föräldradagar till pappan som var hemma tills dottern började på dagis.

Jag fick också barn som student, men fick vackert ta ledigt... Det klart att det finns män som tar all ledighet, det har ingen emotsagt, men generellt sett verkar det som att männen oftare än kvinnorna har jobb de inte kan lämna.

Nej det är ett samhälls-strukturellt problem som angår oss alla.
Oavsett vilket kön vi har.
Vi måste alla, även om vi är kvinnor, motarbeta de faktorer som skapar rövhattiga föräldrar oavsett vilket kön dessa rövhattar har.
Vi kan inte avsäga oss det ansvaret med motiveringen att vi är kvinnor.

Så är det absolut!

Jag fick också barn som student, men fick vackert ta ledigt... Det klart att det finns män som tar all ledighet, det har ingen emotsagt, men generellt sett verkar det som att männen oftare än kvinnorna har jobb de inte kan lämna.

Fick och fick, det är ju i de flesta fall valfritt att skaffa barn med en partner som är på samma linje som man själv är. Vi hade pratat igenom saken och var överens om hur upplägget skulle se ut. Att många inte gör det är givetvis ett problem men det är ett problem för såväl kvinnor som män.

Fick och fick, det är ju i de flesta fall valfritt att skaffa barn med en partner som är på samma linje som man själv är. Vi hade pratat igenom saken och var överens om hur upplägget skulle se ut. Att många inte gör det är givetvis ett problem men det är ett problem för såväl kvinnor som män.

När du skriver sådär undrar jag om du alls läst tråden och förstått problemet.

När du skriver sådär undrar jag om du alls läst tråden och förstått problemet.

Mitt svar var enbart riktat mot ditt inlägg att du minsann vackert fick ta ledigt trots att du studerade när du fick barn. Det tolkade jag nämligen som att det inte var ett helt eget val.

Oavsett så anser jag att brist på kommunikation ofta tycks vara ett problem i barnalstrande-frågor. Jag hade till exempel inte valt att skaffa barn med en man som vägrat ta ut föräldraledighet. Jag hade heller inte valt att bo ihop med någon som inte tagit ansvar för hemmet. Nu kan man visserligen vara 100 procent överens i förväg men att det förändras efterhand men nog tror jag att många inte diskuterar saker öht i förväg.

Mitt svar var enbart riktat mot ditt inlägg att du minsann vackert fick ta ledigt trots att du studerade när du fick barn. Det tolkade jag nämligen som att det inte var ett helt eget val.

Oavsett så anser jag att brist på kommunikation ofta tycks vara ett problem i barnalstrande-frågor. Jag hade till exempel inte valt att skaffa barn med en man som vägrat ta ut föräldraledighet. Jag hade heller inte valt att bo ihop med någon som inte tagit ansvar för hemmet. Nu kan man visserligen vara 100 procent överens i förväg men att det förändras efterhand men nog tror jag att många inte diskuterar saker öht i förväg.

Nej det var inget eget val. Tråden handlar ju om föräldrar som inte tar ansvar...

Det blir väldigt lätt skuldbeläggande när man låter allt att framstå som egna val. Visst, det är lätt att säga i efterhand. Inte lika lätt där och då.

Nej det var inget eget val. Tråden handlar ju om föräldrar som inte tar ansvar...

Det blir väldigt lätt skuldbeläggande när man låter allt att framstå som egna val. Visst, det är lätt att säga i efterhand. Inte lika lätt där och då.

Som jag skrev, saker kan absolut förändras. Men nog kan det inte vara ett okänt "fenomen" att många inte kommunicerar om saker i förväg utan saker "bara blir si eller så"?

Nej, men jag tror inte det är av avgörande betydelse i diskussionen fäder som inte tar sitt ansvar.

Jag är ganska övertygad om att om blivande föräldrar i förväg diskuterade igenom saken så skulle det absolut minska andelen som delar upp föräldraledigheten slentrianmässigt. Det bygger givetvis också på att de kvinnor som vill jobba tidigare än genomsnittet är tydliga med det och de män som vill vara hemma mer än genomsnittet är tydliga med det. Jag tror nämligen att det ofta blir den fördelning som det blir av en "slump". Eller mer exakt, för att det är normen.

Jag är ganska övertygad om att om blivande föräldrar i förväg diskuterade igenom saken så skulle det absolut minska andelen som delar upp föräldraledigheten slentrianmässigt. Det bygger givetvis också på att de kvinnor som vill jobba tidigare än genomsnittet är tydliga med det och de män som vill vara hemma mer än genomsnittet är tydliga med det. Jag tror nämligen att det ofta blir den fördelning som det blir av en "slump". Eller mer exakt, för att det är normen.
Och när du skriver det på ett starkt kvinnodominerat forum, i en tråd där det efterfrågas "hur det gick sen" för kvinnor som tampats med hopplösa så kallade pappor, så berättar du helt enkelt att om de kvinnorna bara hade tagit ansvar för att ta upp en massa diskussioner på det rätta sättet medan tid var, så hade de aldrig hamnat i de där jobbiga lägena.

Det är alltid kvinnornas fel, alltid.

Och när du skriver det på ett starkt kvinnodominerat forum, i en tråd där det efterfrågas "hur det gick sen" för kvinnor som tampats med hopplösa så kallade pappor, så berättar du helt enkelt att om de kvinnorna bara hade tagit ansvar för att ta upp en massa diskussioner på det rätta sättet medan tid var, så hade de aldrig hamnat i de där jobbiga lägena.

Det är alltid kvinnornas fel, alltid.

Tack.

Är det kanske så att det hela bara handlar om din (och kanske andras) egen nyfikenhet?
Den tror jag faktiskt inte att vi behöver ta hänsyn till.
Men det där är väl ändå otrevligt skrivet! Det är väl inget konstigt att @ameo som TS vill att tråden ska handla om det hon skapade den för? Varför ska du ifrågasätta hennes syfte? Det finns sjuttielva olika anledningar till att man kan vara intresserad av ursprungsfrågan utan att det ska vara någon nyfikenhet i det.

När de inser att de vinner på det.
Det är svårt att motivera någon att kämpa för något som de tror att de förlorar på.

Och innan dess? Ska de då ivrigt påhejade av vissa kvinnor få tycka att det är kvinnans ansvar om de blir bra föräldrar eller inte? Jag önskar så att alla kvinnor kunde sluta skuldbelägga andra kvinnor. Det gör männen i så stor utsträckning ändå så de behöver inte mer vatten på sin kvarn genom att vissa kvinnor håller med dem.

Skrota patriarket en gång för alla och sluta mesa med alla män som tycker så synd om sig själva för att kvinnan gör si eller så. Sluta ge män ansvarsfrihet bara för att de är män. Ställ samma krav oavsett kön. Kräv av män att de tar sitt ansvar som vuxna människor gör istället för att klema med dem som om alla kvinnor vore ansvariga för deras väl och ve och för vad de gör och inte gör.

Men det där är väl ändå otrevligt skrivet! Det är väl inget konstigt att @ameo som TS vill att tråden ska handla om det hon skapade den för?
Och som vanligt så äger inte trådskaparen tråden.
Utan den har rätt att utvecklas som den vill.
Att TS är nyfiken är inte ett tillräckligt starkt skäl för att ta hänsyn till ämnet.
Det var som ett svar på anmodan att hålla sig till ämnet.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·
Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 470
Senast: Comfort
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama