rövhattiga medföräldrar - hur blev det sen?

Jo det är först den senaste tiden som man uppmärksammat den generaliserande diskrimineringen av män vid vårdnadstvister.

Jag upplever att du har på dig väldigt täckande skygglappar. Du verkar idealisera kvinnor vid vårdnadstvister och vägrar inse att det faktiskt finns kvinnor som missbrukar sin makt som förälder.

Även pappor som är närvarande för sina barn förlorar i vårdnadstvister. Framför allt när barnen är mycket små kan det vara svårt. När barnen är äldre och kan uttrycka sin egen önskan så är det lättare.
Finns hur mycket som helst att läsa om det.

Tycker absolut inte att männen har lutat sig tillbaka och inte lyft ett finger. Däremot är det inte lätt att hävda sin rätt när dom möts av fördomar som dina.
Jag är femtio år gammal. Mäns underläge vid vårdnadstvister diskuterades i mitt flräldrahem när jag var liten. Så ny är den uppmärksamheten.

Jag kan på rak arm dra mig till minnes högst fem familjer där jag tyckt att papoan verkar ha lika god föräldrakapacitet som mamman. Det är rätt sällsynt. Och kan vara en delförklaring till det där med domstolarna.

Men läs litet på familjeliv vet jag, där kommer den sanna åsikten fram.

Alltså, jag vet inte ens hur jag ska börja kommentera det här O_o

Men jag gissar att din poäng är att kvinnor innan de skaffar barn bör ta lite ansvar och se till så att den skeva fördelningen av föräldraledighet och barnansvar jämnas ut? För männens skull.

Eller så borde det vara tvärtom. För barnens skull.

Men jag gissar att din poäng är att kvinnor innan de skaffar barn bör ta lite ansvar och se till så att den skeva fördelningen av föräldraledighet och barnansvar jämnas ut?
Kvinnor måste stå tillbaka när det gäller föräldraledigheten för barnens skull och för sin egen.
Annars så riskerar de att bli ensamma föräldrar vars barn inte har närvarande fäder.
Det handlar om ett samarbete inom familjen och inte bara om att fäder är rövhattar.
Det går att tillverka en rövhatt genom att förminska, kränka och nedvärdera någon annan.
Till slut så tror den själv på sin egen oförmåga.

Jag är femtio år gammal. Mäns underläge vid vårdnadstvister diskuterades i mitt flräldrahem när jag var liten. Så ny är den uppmärksamheten.
Så därför är det verkligen hör tid för en förändring.
Har vi verkligen inte kommit längre?
Eller har de rätt alla de där som påstår att kvinnor är bättre lämpade till att ta hand om barn?

Precis som jag skrev så är systemet sådant att för den som krånglar finns det inte så mycket att förlora medan den som försöker göra rätt kan få det väldigt problematiskt och förlora allt.
I det ena fallet, det med domstolsprotokollen, så är det boförälderns liv som jag insyn i.
Och det är ingen rolig historia om jag säger så.
Där kan man tala om att krångla men denne har ändå vårdnaden kvar.
Det blev vite vid nekat utlämnande av barnet till den andra föräldern och ändå så har den som nekade kvar vårdnaden.
Man verkar kunna krångla bra mycket i det fallet.

Åh jösses. Nu förlänger jag det spåret jag inte skulle förlänga. Men jag får déja vu.
Det handlar om ett samarbete inom familjen och inte bara om att fäder är rövhattar.
Det går att tillverka en rövhatt genom att förminska, kränka och nedvärdera någon annan.

Läste just i tidningen om reaktionen en kvinna fått i sociala medier när hon dristat sig att påpeka att det är män som står för sexbrotten:

"Sluta sära på era slappa ben, så ska ni se att vi blir färre människor som beter oss illa! Skulle ni kvinnor dessutom lära er ta hand om det ni 9 månader tidigare fick insprutat i er skulle världen vara en mycket bättre plats!"

Hur man än vänder sig så är det kvinnors fel!

Om män generellt hade sett det som ett problem att kvinnor tar ut mer föräldraledighet och att män lättare förlorar i vårdnadstvister, varför gör de då inget åt det?
Därför att barnen fortfarande mest ses som kvinnans husdjur.
Och då så står man tillbaka och tar inte det husdjuret från henne.
Och i just den känslan så blir kvinnor ensamma mammor vid en separation.

Så därför är det verkligen hör tid för en förändring.
Har vi verkligen inte kommit längre?
Eller har de rätt alla de där som påstår att kvinnor är bättre lämpade till att ta hand om barn?
Som sagt, det är synd att tråden så fort kom att handla om hur synd det är om män. Kvinnor arbetar, som @TinyWiny skrev, hellre för att ytterligare förbättra för män än för jämställdhet. Det var så galet bra formulerat!

Jo det är först den senaste tiden som man uppmärksammat den generaliserande diskrimineringen av män vid vårdnadstvister.
Njae inte riktigt så.
Redan när jag var liten så talades det om detta.
Det var för 50 år sedan då mina föräldrar separerade.

Jag kan på rak arm dra mig till minnes högst fem familjer där jag tyckt att papoan verkar ha lika god föräldrakapacitet som mamman. Det är rätt sällsynt. Och kan vara en delförklaring till det där med domstolarna.
Den kanske har varit diskuterad i ditt familjehem men det är först nu som det har uppmärksammats i bl.a. domstolar och socialen att män generellt diskrimineras i vårdnadstvister (dvs vare sig dom är en "bra" pappa eller inte utan bara baserat på att han är just man) och där man gjort mer eller mindre lyckade försök att göra något åt det.

Var bara några år sedan som tex GP hade en stor artikel om det.

Du menar att det är sällsynt med familjer där pappan är lika bra förälder som mamman?

Så allt jag har läst tidigare och allt vi diskuterade redan på gymnasiet -88 har jag bara inbillat mig? Okej. Så himla märkligt.

Nej jag har inga skygglappar men jag ser ingen anledning att sitta och försvara "stackars män" som är fullt kapabla att ta hand om sig själva. Det är så nedvärderande att jag hade blivit förbannad om jag vore man. Nu blir jag bara sur.

Det finns som jag skrev tidigare föräldrar som aldrig borde blivit föräldrar oavsett kön men att sitta och gnälla över att män förlorar vårdnaden trots att de har funnits närvarande lika mycket eller mer än mamman är bara så dumt. Då får man som man göra något åt det! Kämpa för att det ska förändras! Det var inte så att männen en dag kom på att kvinnor skulle ha rösträtt och gav kvinnorna det. Det var något kvinnor kämpade för precis som allt annat som vi ser som självklart idag.

Vad har männen gjort rent konkret? De är tyvärr inte fördomar att många män fortfarande lutar sig tillbaka och låter kvinnan ta ansvar för barn och hem men å vad jag önskar att det vore det!
Fast nu skriver jag inte om män generellt (vilket jag också påpekade att du är för generell) utan om de män som vill och är riktiga föräldrar till sina barn. De männen sitter inte bara och rullar tummarna. De arbetar för sina och sina barns rättigheter men du ser ju själv hur svårt det är här att tro att män är lika bra föräldrar som kvinnor.

Den kanske har varit diskuterad i ditt familjehem men det är först nu som det har uppmärksammats i bl.a. domstolar och socialen att män generellt diskrimineras i vårdnadstvister (dvs vare sig dom är en "bra" pappa eller inte utan bara baserat på att han är just man) och där man gjort mer eller mindre lyckade försök att göra något åt det.

Var bara några år sedan som tex GP hade en stor artikel om det.

Du menar att det är sällsynt med familjer där pappan är lika bra förälder som mamman?
Min pappa arbetade alltså med soc kring den där frågan när jag var liten. Att du upptäckt något nyligen behöver inte betyda att det är nytt.

Jag menar att det är mycket ovanligt med familjer där mannen tar lika stort omsorgsansvar som kvinnan, ja. Jag ser det nästan aldrig, men jag hör många påstå att de lever så. Men barn vänder sig hellre till husdjuret och till ingen, än till sina pappor, som KP visade en gång.

Njae inte riktigt så.
Redan när jag var liten så talades det om detta.
Det var för 50 år sedan då mina föräldrar separerade.
Jo men det är först dom senaste 10-15 åren som man systematiskt börjat kartlägga problemet och göra något åt det.
Det räcker ju inte att diskutera det det måste ju lyftas fram och behandlas i rätt instanser.

Min pappa arbetade alltså med soc kring den där frågan när jag var liten. Att du upptäckt något nyligen behöver inte betyda att det är nytt.

Jag menar att det är mycket ovanligt med familjer där mannen tar lika stort omsorgsansvar som kvinnan, ja. Jag ser det nästan aldrig, men jag hör många påstå att de lever så. Men barn vänder sig hellre till husdjuret och till ingen, än till sina pappor, som KP visade en gång.
Som sagt det skall systematiseras, bearbetas och verkställas i rätt instanser och det är ju den vägen det måste dras.
Skall se om jag kan hitta artikeln GP hade för några år sedan. Där belyses problemet klart och tydligt.

I min umgängeskrets finns det gott om alla sorter. Både de bra och mindre bra.

En genomgång av nästan 400 domar visade redan 2009 att den som "vinner" vårdnadstvisten är den som mest tagit hand om barnet. Och vem det är, vet vi ju.

Men tolkar man "män förlorar vårdnadstvister" som "män diskrimineras i vårdnadstvister" så får man ju en annan bild.

Edit: http://www.aftonbladet.se/wendela/article11678050.ab

En genomgång av nästan 400 domar visade redan 2009 att den som "vinner" vårdnadstvisten är den som mest tagit hand om barnet. Och vem det är, vet vi ju.

Men tolkar man "män förlorar vårdnadstvister" som "män diskrimineras i vårdnadstvister" så får man ju en annan bild.
Ja, min pappa lutade redan typ 1971 åt att vårdnaden nog går till den som faktiskt tagit hand om barnet, oftast.

Som sagt det skall systematiseras, bearbetas och verkställas i rätt instanser och det är ju den vägen det måste dras.
Skall se om jag kan hitta artikeln GP hade för några år sedan. Där belyses problemet klart och tydligt.

I min umgängeskrets finns det gott om alla sorter. Både de bra och mindre bra.
Och jag pekar alltså på kommunalt arbete med frågan för över 40 år sedan, med myndigheter och andra instanser involverade.

Bra och dåliga föräldrar skriver jag inte om! Jag skrev om att alls ta omsorgsansvar.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·
Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 470
Senast: Comfort
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama