Rovdjursangrepp???

Iris71

Trådstartare
Kan en örn eller en räv ta en 2-månader gammal lammunge?? Jag har svårt att tro det!

Men en bekant till mig hävdar att de har blivit av med 4 lamm på detta sätt. De har inte hittat kadavren!!

Kan verkligen en örn lyfta ett så stort djur? Och en räv? Borde inte tackan försvara sin unge? Och 4 stycken?

Nån som har erfarenhet??

Sv: Rovdjursangrepp???

Jag tyker det låter en aning konstigt! Kanske, om det var en stor örn.
Men var det en räv skulle tackan jagat iväg den, men kanske såg inte tackan eller var den inte där??

Ja, både (större) rovfåglar och rävar kan ta 8 veckors lamm utan några större problem.

Just det, och tackan har inte en chans att förhindra det. I vart fall räven biter snabbt ihjäl lammet och efter en stund kan den ostört bära bort det.

LIA

Ok, tack för svaren. Nä, det trodde jag faktiskt inte..... tråkigt!! Trodde nog att tackan skulle hinna och våga försvara sin unge..... mot en "liten" räv i alla fall!!

Vad väger ett 8-veckorslamm? Kungsörnen är kapabel att döda mycket stora djur, men är mindre kapabel att flyga iväg med dem. En kungsörnshona, som är större än hanen, lyftsläpar med nöd och näppe en hare. Den kan alltså inte lätta och flyga iväg med haren, utan måste lyfta den bit för bit. Flyger en kort sträcka innan den dimper ner i marken, tar nya flygtag och kommer en liten bit till innan den dimper ned i backen, osv. Byten som örnen flyger iväg med väger faktiskt sällan mer än 1,5 kg. Men som sagt, den är mycket kapabel att döda betydligt större djur men måste då bli kvar på plats och äta.

Själv har jag aldrig upplevt räven som ngn fara för lamm i den åldern men vi kanske har haft tur.
PL

Beror ju lite på vad man menar med tur..
Har du en rävhona med ungar i närområdet, så nyper hon gärna lamm om hon kommer åt.. :eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 956
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
3 135
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama