Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
att visa hunden godiset är att muta den! valp eller inte. visst får man ge hunden lite ledtrådar om man inte har lust att köra ren shaping, men jag anser inte att det är lämpligt att ge denna ledtråd som en muta.
nä, en liten nennehund utan morr funkar inte.
Så därför tror jag att det är viktigt att skilja på dessa två saker: Dels det inlärda tricket loss (som inte har något med ledarskap att göra) och dels att du som den ranghöge får ta saker ifrån den andre.
Men för mig är inte loss och att jag ska kunna ta saker från hundarna riktigt samma sak. Loss lär jag in som ett kommando. Säger jag loss ska hunden släppa när som helst, var som helst, vad som helst. Även på avstånd. Men jag ska alltid kunna ta saker från mina hundar, även innan de kan kommandot loss. Det är en fråga om ledarskap.
Visst brukar man köra en kombination av de två sakerna när hunden har något man inte vill att den skall ha.
Men problemet uppstår den dagen hunden inte tillåter dig att ta benet. Har man då bara övat in tricket loss så är risken att hunden inte tycker att det du har att ge honom som belöning överstiger det han biter på nu. Då är det bara för att man är högre i rang som hunden finner sig i att du tar benet.
Så därför tror jag att det är viktigt att skilja på dessa två saker: Dels det inlärda tricket loss (som inte har något med ledarskap att göra) och dels att du som den ranghöge får ta saker ifrån den andre.
Vad jag försöker få fram är att bara för att hunden lyssnar till ordet loss så betyder det inte att han ser dig som mer ranghög.
Mvh
Tora
hej hej
Behöver tips angående våran rottweiler valp på 4 snart 5 månader gammal...
Han biter efter oss om vi skall ta något från hans mun som han inte får ha typ han både morrar o vill bita, någon som har tips hur vi skall gå till väga för att få honom att sluta med detta? han blir väldigt ilsken så det är ingenlek från hans sida...
vi har haft rottweiler tidigare så jag VET hur dem raserna är men nu behöver vi massor med tips som kan hjälpa oss för alla hundar är inte detsamma som andra.. mvh Busters matte