Sv: rottwiler

absolut! folk som inte känner min hund tror att hon menar allvar. det är inte ett "knorrmorr" precis, utan ett hest morr långt nere från strupen. det som skiljer sig är kroppspråket.
 
Sv: rottwiler

Appropå morr och kamp.. Minns när vi skulle mentalbeskriva våran, och han ryckte kamptrasan från testledaren, erövrade bytet och sprang runt med sin triumf.. Sista momentet när jag skulle kampa under skott är den sista gången jag kampat med min hund... :smirk: Jag stuttsade bland stubbar och rötter på rumpan efter min hund.. Jätte kul, roade många åskådare den gången:smirk: ..

nä sånt hålls jag inte med längre..det gör ont att släpas efter på backen..:smirk:
 
Sv: rottwiler

att visa hunden godiset är att muta den! valp eller inte. visst får man ge hunden lite ledtrådar om man inte har lust att köra ren shaping, men jag anser inte att det är lämpligt att ge denna ledtråd som en muta.

Hur gör du om du vill atta hunden själv skall komma på rätt beteende.
Står du bara framför hunden utan något hunden vill ha och hoppas att den självmant testar sig fram till rätt bteende?
För mig är kommandot loss som vilket annat kommando som helst. Skall jag lära en valp sitt eller ligg så sätter jag mig gärna framför valpen med godis i handen och då valpen utför rätt beteende kommer kommando samt belöning. Så har jag alltid lärt mina små och ser inte alls vad som skulle vara fel i det?

Förklara gärna hud du vill lära in kommandot. Nu menar jag alltså INTE hur göra då valpen redan morran utan rent hur lära valpen att ge över saker/plocka upp saker och ge till dig?
 
Sv: rottwiler

*knapplån*

Jag är ingen expert på hundar men jag själv skiljer på själva kommandot loss (som är ett inlärt trick precis som sitt) och att kunna ta något från min hund utan att den ens protesterar det minsta.

Det pratas så mycket om att man skall vara ledare hit och dit (vilket inte är fel) men för att lära hunden ett trick behöver man inte vara ledare utan det räcker med att hunden får en belöning.

Om man däremot måste ta något från hunden som den knaprar på (tex en mobilladdare :D) och den börjar morra och ha sig (inte lek morr utan låt bli min leksak morr) så har man hamnat i en situation där ens ledarskap testas. Att då säga loss och hunden släpper har då inget med ledarskapet att göra då loss är ett inlärt beteende. Men om jag däremot går fram till hunden och bara tar saken ifrån hunden utan en massa tjafs från hunden då är det fråga om att man står över hunden i rang.

I båda fallen vill inte hunden släppa leksaken men ena gången gör den det för att den har lärt sig loss = belöning. Andra gången så lämnar den ifrån sig leksaken för att jag vill ha den = jag står högre i rang.

Observera att detta är egna tankar kring detta och inget som jag utger för att vara sanningar.

Mvh

Tora
 
Sv: rottwiler

Självklart är det som du säger att loss är ett inlärt kommando. Men jag för min del förstår inte varför dte skulle vara negativt att lära valpen kommandot loss och sedan använda det i situationer som kan uppstå?

Precis som jag använder mig av sitt eller ligg på mina hundar om det skulle komma en annan hund farandes så är det smidigt att kunna använda kommandot loss för att få saker hunden har.

För mig känns det väldigt naturligt att kommendera loss samtidigt som jag tar saker av mina hundar oavsett om det gäller apportbocken eller ett märgben.
Jag tycker inte det handlar om att jag minskar i rang på något sätt för att jag ger kommando i samband med att jag tar prylen.

Visst skall man se på hur hundar agerar emot varandra i flock osv men någonstans måste man ju ändå inse att vi är inga hundar. Hundar ber inte andra hundar att gå ett lydnadsprogram med inlärda moment och hundar kommenderar heller inte varandra loss för att få saker.
Å andra sidan så går mina hundar inte fram till varandra för att byta ben.
Tvärtom så kan den yngre (lägre i rang) vakta sin mat och sina ben mot den äldre hunden, något som accepteras direkt!
Mot mig däremot får det aldrig vaktas någonstans.
 
Sv: rottwiler

om vi ser till inlärningsbiten bara; jag klickertränar mina hundar. ibland kör jag ren shaping (det borde funka bra på inlärning av loss) men ofta använder jag mig av ledtrådar/formar miljön så att hunden med större sannolikhet utför det jag vill att den ska göra.

innan jag börjar ger jag ett startkommando (=börja presentera) och när jag slutar ger jag ett slutkommando. godiset ligger i min ficka utom synhåll för hunden. de kanske kan få en godis som extra beröm (vilket vid inlärningen i praktiken blir väldigt ofta), men då vill det till att de anstränger sig.

godisfixering kan vara svårt att bli av med. dessutom vill jag att mina hundar lyder MIG, inte att de försöker lista ut den lättaste vägen till en bit mat.
 
Sv: rottwiler

Visst brukar man köra en kombination av de två sakerna när hunden har något man inte vill att den skall ha.

Men problemet uppstår den dagen hunden inte tillåter dig att ta benet. Har man då bara övat in tricket loss så är risken att hunden inte tycker att det du har att ge honom som belöning överstiger det han biter på nu. Då är det bara för att man är högre i rang som hunden finner sig i att du tar benet.

Så därför tror jag att det är viktigt att skilja på dessa två saker: Dels det inlärda tricket loss (som inte har något med ledarskap att göra) och dels att du som den ranghöge får ta saker ifrån den andre.

Vad jag försöker få fram är att bara för att hunden lyssnar till ordet loss så betyder det inte att han ser dig som mer ranghög.

Mvh

Tora
 
Sv: rottwiler

Jag bara undrar en sak hur såg hunden ut som väger 68 kg de är inte normal vikt.:bump: :bump: :bump:
 
Sv: rottwiler

Så därför tror jag att det är viktigt att skilja på dessa två saker: Dels det inlärda tricket loss (som inte har något med ledarskap att göra) och dels att du som den ranghöge får ta saker ifrån den andre.

Precis vad jag också skrev förut...

Men för mig är inte loss och att jag ska kunna ta saker från hundarna riktigt samma sak. Loss lär jag in som ett kommando. Säger jag loss ska hunden släppa när som helst, var som helst, vad som helst. Även på avstånd. Men jag ska alltid kunna ta saker från mina hundar, även innan de kan kommandot loss. Det är en fråga om ledarskap.
 
Sv: rottwiler

Visst brukar man köra en kombination av de två sakerna när hunden har något man inte vill att den skall ha.

Men problemet uppstår den dagen hunden inte tillåter dig att ta benet. Har man då bara övat in tricket loss så är risken att hunden inte tycker att det du har att ge honom som belöning överstiger det han biter på nu. Då är det bara för att man är högre i rang som hunden finner sig i att du tar benet.

Så därför tror jag att det är viktigt att skilja på dessa två saker: Dels det inlärda tricket loss (som inte har något med ledarskap att göra) och dels att du som den ranghöge får ta saker ifrån den andre.

Vad jag försöker få fram är att bara för att hunden lyssnar till ordet loss så betyder det inte att han ser dig som mer ranghög.

Mvh

Tora

Jag trro vi pratar om varandra lite...Jag menar inte att du skall ge godis varje gång hunden släpper på kommando Lika lite som du ger godis varje gång hunden sätter sig på kommando. MEN i inlärningsfasen använder jag gärna godis.

Jag förstår fortfarande inte det negativa.
Hos mig ser det ut såhär:
Äldre hunden tuggar ben. Jag säger "ge mig benet" - sitter i soffan eller står i köket har ingen betygelse. Hunden kommer fram och lämnar benet i handen på mig. Jag säger tack ocg ger en klapp på huvudet.
Yngre hunden har inte lärt sig kommandot ordentligt än. Han ligger och tuggar ben. Jag går fram tar tag i benet och säger loss samtidigt som jag tar det.
Ingen behöver få godis eller lek. Jag bara informerar om vad jag vill med ett ord.

Alla har antagligen sona sätt men för mig är det ingen ledarskapsövning att ta ben ifrån hundarna det är bara något som sker helt naturligt då det behövs.
 
Sv: rottwiler

Men det är fortfarande ett inlärt beteende. Du har tränat in det med hjälp av belöning. Du kan träna in alla de sorters möjliga och omöjliga trick du kan tänka dig men det är fortfarande inte säkert att hunden ser dig som ledare för det.

Att kunna ta ett ben från din hund utan att den säger ett pip är en rangfråga. Den lille skulle inte drömma om att ta gamletikens ben däremot så kan gamletiken ta den lilles ben utan problem.

För det mesta så fungerar det alldelles utmärkt med loss men det är när man får problem som TS har som det spelar roll. Vissa hundar är mer vaktiga än andra och då är det viktigt att man kan gå in och kunna ta ifrån hunden saker utan att behöva lära in ett trick.

Om jag förklarar det så här i stället:

Man skall inte behöva lära in ordet loss för att kunna ta saker från hunden. Det skall man kunna göra ändå genom att helt enkelt bara kunna ta det från hunden utan en massa morr och i värsta fall utfall från hundens sida.

Men sen är ju absolut inlärning av loss en helt naturlig och bra fortsättning men det skall inte behövas läras in för att hunden skall ge ifrån sig något. Gamletiken kan som sagt ta saker från lillen utan att hon har lärt honom loss.

Mvh

Tora
 
Sv: rottwiler

hej hej

Behöver tips angående våran rottweiler valp på 4 snart 5 månader gammal...

Han biter efter oss om vi skall ta något från hans mun som han inte får ha typ han både morrar o vill bita, någon som har tips hur vi skall gå till väga för att få honom att sluta med detta? han blir väldigt ilsken så det är ingenlek från hans sida...
vi har haft rottweiler tidigare så jag VET hur dem raserna är men nu behöver vi massor med tips som kan hjälpa oss för alla hundar är inte detsamma som andra.. mvh Busters matte

Hej Busters mamma!
Jag anser att vi som husse/matte behöver lära oss och studera hur hundar gör i en flock. Hur gör egentilgen mamma hund när valpen bär sig illa åt?...jo hon skäller till och hotar för att snabbt inte bry sig mer. En bra grej är att lägga hunden på rygg (det gör mamma hund när valparna är jobbiga), valpen känner sig då underkastad om man gör det på rätt sätt.

Var konsekvent (det är det bästa för din hund) och lycka till

MVH fd rottishundägare
 
Sv: rottwiler

Okej okej jag tror vi förstår varandra...men vi får väl enas om att vara oense. :)
Hoppas det löser sig med den lilla i ursprungsinlägget iallafall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp