Sv: rottwiler

Ska man behöva be sin hund om benet verkligen???

nej du det ska bara funka o gå rakt på hunden hämta benet annars har man nog kanske inte så starkt ledarskap som man vill ha. Skulle aldrig be om nåt till mina hundar, dom ska be mig om saker jag som bestämmer.

Jag är 100% med på det. Min leonberger kommer från en tuff linje & började med ett idiotbeteende att försöka hoppa upp på ryggen & bita när man var på promenad när hon var 3 månader :eek: Jag brottade ner henne på rygg & sa klart & tydligt NEJ, ett kommano hon hade full koll på. Det tog några gånger men sen gjorde hon aldrig om det mer. Fasa om hon gjort det nu, 55 kilo tung :crazy:
Vi kan busa runt med hennes leksaker ibland, men då & då avbryter jag, säger sitt & då släpper hon saken direkt. Jag var tuff i början, men sen valptiden har det varit lugnt. Hon vet vem som bestämmer.

Likadant med vår Alaskan som var klar alfatik, om hon höll på att "döda" ett leksaksdjur fanns det inget alternativ utan att hon skulle släppa direkt om vi ville ta det. Där krävdes det mer jobb och avstyrningar så fort man såg en antydan till ovilja, men men. Vi tävlade lydnad upp till klass 2 utan minsta problem med henne, även om folk höll på att svimma när de såg en alaskan som skulle tävla.. :D
 
Sv: rottwiler

Men för mig är inte loss och att jag ska kunna ta saker från hundarna riktigt samma sak. Loss lär jag in som ett kommando. Säger jag loss ska hunden släppa när som helst, var som helst, vad som helst. Även på avstånd. Men jag ska alltid kunna ta saker från mina hundar, även innan de kan kommandot loss. Det är en fråga om ledarskap.

Jag tror, som flera andra sagt, att Buster måste gå på lite hårdare och visa att det faktiskt inte är ok att morra när matte ska ta något.
 
Sv: rottwiler

ibland är det bra att ha flera hundar! man kan lära sig otroligt mycket bara genom att titta på dem. min tik skulle aldrig be min hane om att lämna ifrån sig något. hon går bara fram och morrar och så flyttar han på sig.

Twiggy:

Visa godisen och i samma stund hunden släpper kommendera "loss" och belöna.

det där är att muta hunden. inte att belöna ett korrekt beteende.
 
Sv: rottwiler

Visa godisen och i samma stund hunden släpper kommendera "loss" och belöna.

Jag skulle säga tvärtom:

Kommendera loss, när hunden släpper ta fram och ge godis. Som Cillamuffins skrev så är ditt sätt en muta.
 
Sv: rottwiler

Frågan är vell varför hunden känner att den måste vakta på och försvara vad den har i munnen...?
Hur fungarar ledarskapet för övrigt?

Hade min hund visat minsta lilla tendens till bitande mot någon familje medlem så hade jag blivit fly förbannad! Instingtivt hade jag nog plockat grejen, trykt nerhunden på rygg och hållit i strupe tills hunden slappnat av... Biten eller inte!

Tänk igenom hur er vardag ser ut, och hur ledarskapet fungarar i övriga situvationer... Finns massor av teorier om hur man kan komma tillrätta med ledarskapsbekymmer... Läs om det, det finns massor av bra böcker... Har man ledarskaps problem brukar ju det genomsyra andra saker också... Skall man få bukt med ett betende så måste man se helheten...
 
Sv: rottwiler

Men herre jisses vem som helst vet väl att en del hundar har utpräglad vaktinstinkt och rottweiler är inget undantag, behöver ju inte vara nåt fel på hunden för det.

Sen o ta ruska hunden o ditten i datten så gör man inte en snabb korrigering sen är det klart inte långa utdragna det skapar bara en massa social osämja mellan föraren och hunden.Du kan få komma o gå en prova på kurs hur man inte gör med dominata Rottweiler hanar jag har en som långt ifrån skulle accepteras o kastas på rygg.

Man hittar en korrigering hunden tar på ett ärligt o schysst sätt utan att det blir för mycket för hunden eller för lite och den korrigeringen kör man alltid sen då vet hunden att den gjorde fel. Man kastar dom inte på rygg som små bara för man kan sen låter man bli det när den är vuxen för det pallar man inte. Då har ju hunden fått fördel i att den växt att Husse/matte måste rätta sig efter mig nu för jag har blivit stor.

Sen ta den över strupen :eek: *skakar i huvudet*
 
Senast ändrad:
Sv: rottwiler

ibland är det bra att ha flera hundar! man kan lära sig otroligt mycket bara genom att titta på dem. min tik skulle aldrig be min hane om att lämna ifrån sig något. hon går bara fram och morrar och så flyttar han på sig.
QUOTE]

Min gamletik brukar bara behöva "kasta onda ögat" på den lille så släpper han vad han nu än har i munnen omedelbart och kryper ihop. :rofl: :rofl: :rofl:

Sen går han runt i en cirkel runt tiken som nöjt knaprar på det hon har snott från honom. Han brukar också kombinera det med lite missnöjt pipande samtidigt som han tittar på mig och sen tittar på tiken. Han ser verkligen ut att tycka "gud vad livet är orättvist". De finns det som säger att hundar har ingen känsla för rättvisa men då har de inte sett min hund med den minen och hört hans pip :D.

Men hon gör detta väldigt sällan. Ibland får jag en känsla att hon bara gör så för att sätta den lille på plats när han enligt henne har varit ovanligt jobbig för oftast så brukar hon bara knapra på grejen i några minuter för att sen bara resa sig och gå därifrån.

Mvh

Tora
 
Sv: rottwiler

Men herre jisses vem som helst vet väl att en del hundar har utpräglad vaktinstinkt och rottweiler är inget undantag, behöver ju inte vara nåt fel på hunden för det.

Sen o ta ruska hunden o ditten i datten så gör man inte en snabb korrigering sen är det klart inte långa utdragna det skapar bara en massa social osämja mellan föraren och hunden.Du kan få komma o gå en prova på kurs hur man inte gör med dominata Rottweiler hanar jag har en som långt ifrån skulle accepteras o kastas på rygg.

Man hittar en korrigering hunden tar på ett ärligt o schysst sätt utan att det blir för mycket för hunden eller för lite och den korrigeringen kör man alltid sen då vet hunden att den gjorde fel. Man kastar dom inte på rygg som små bara för man kan sen låter man bli det när den är vuxen för det pallar man inte. Då har ju hunden fått fördel i att den växt att Husse/matte måste rätta sig efter mig nu för jag har blivit stor.

Sen ta den över strupen :eek: *skakar i huvudet*

Jag har en vuxen Rottis hanne hemma som jag kastat på rygg 1 gång vid ett liknande tillfälle... Jag höll även i strupen... Det gick på ren vilja och jag har inte haft några som helst bekymmer efter det! Så löste jag det i alla fall..Det var instingtivt ifrån mig.. Jag kan inte ha en 50 kg hund som är över mig eller min familj i rang eller visar någon form av agrissivitet.. Rätt eller fel, det löste mitt problem i alla fall... Hellre ta i en gång ordentligt än att låta problemet fortskrida...

och jag skrev i mitt tidigare inlägg att det är vad jag skulle ha gjort, så fungerar jag.. vad andra vill göra är upp till dem att fundera ut..

Och jag vet också att hundar har mer eller mindre utpräglade vaktinstingter. Men känner de att de behöver vakta på allt så är det ju någonting som felar...Då är det ju något som måste avdramatiseras... Och det finns vell olika sätt att göra det på som tråden beskriver..
Och vem har påstått att det är fel på hunden?
 
Sv: rottwiler

Och jag vet också att hundar har mer eller mindre utpräglade vaktinstingter. Men känner de att de behöver vakta på allt så är det ju någonting som felar...Då är det ju något som måste avdramatiseras... Och det finns vell olika sätt att göra det på som tråden beskriver..
Och vem har påstått att det är fel på hunden?

Du säger ju själv om hunden vaktar allt så är det nåt som felar.

Det behöver det inte alls vara den kan ha stor bytesmedvetenhet och då blir det lätt att dom vill vakta allt och om dom sen också har samma på mat ja då vaktardom maten också. Inget fel men en svårt hund o ha i sitt hem.
 
Sv: rottwiler

Man hittar en korrigering hunden tar på ett ärligt o schysst sätt utan att det blir för mycket för hunden eller för lite och den korrigeringen kör man alltid sen då vet hunden att den gjorde fel. Man kastar dom inte på rygg som små bara för man kan sen låter man bli det när den är vuxen för det pallar man inte. Då har ju hunden fått fördel i att den växt att Husse/matte måste rätta sig efter mig nu för jag har blivit stor.

Sen ta den över strupen *skakar i huvudet*

men jösses PIRU, du är kanske inte ett monster trots allt! det där kan jag också skriva under på :) .

min tik kastar man ingenstans. öht tar hon fysiska korrigeringar mycket dåligt. en sur blick och "uuuusch" tar mycket mer lagom.

sedan får man också vara säker på att hunden morrar av försvarslust i den meningen att "det här är mitt och du ska hålla dig undan". min låter jättemycket när man kampar med henne, men kan också morra om hon blir osäker. en korrigering i det läget hade varit förödande.
 
Sv: rottwiler

Du säger ju själv om hunden vaktar allt så är det nåt som felar.

Det behöver det inte alls vara den kan ha stor bytesmedvetenhet och då blir det lätt att dom vill vakta allt och om dom sen också har samma på mat ja då vaktardom maten också. Inget fel men en svårt hund o ha i sitt hem.

Det är ju ett problem man måste lösa... Har väldigt sällan (aldrig) träffat hundar jag anser att det är fel på, men därimot har jag träffat åtskilliga hundägare som förstärker eller skapar betende som blir ett problem...

Det kanske är det du menar att jag skulle ha gjort med våran? Vilket vi också kanske hade gjort om hunden var en annan individ.. Vad vet jag..

Jag anser att det är ok att min hund vaktar sin mat.. Det är ju hans mat och jag finner ingen tillfredsställelse i att gå och plocka ifrån han saker och ting i tid och otid heller... Men jag tar mig friheten att bestämma vad han får ha och inte.. Har han fått sin mat så är det ju hans mat.. En bra flockledare ser vell till att alla får äta..
 
Sv: rottwiler

Ska man behöva be sin hund om benet verkligen???

nej du det ska bara funka o gå rakt på hunden hämta benet annars har man nog kanske inte så starkt ledarskap som man vill ha. Skulle aldrig be om nåt till mina hundar, dom ska be mig om saker jag som bestämmer.

Klart jag kan ta benet om jag vill men för mig är det en trevlig grej att den äldre hunden kommer och ger mig det jag vill ha. Det gäller inte bara ben. Han hämtar allt jag ber om.
 
Sv: rottwiler

ibland är det bra att ha flera hundar! man kan lära sig otroligt mycket bara genom att titta på dem. min tik skulle aldrig be min hane om att lämna ifrån sig något. hon går bara fram och morrar och så flyttar han på sig.

Twiggy:



det där är att muta hunden. inte att belöna ett korrekt beteende.

Nej det är att lära en valp vad kommandot LOSS betyder!
Jag skulle aldrig vifta med en köttbulle framför näsan på min vuxna hund som kan sitt kommando för att få den att släppa. Skulle heller inte göra det när valpen morrar. Vad jag menar är att det är ett sätt att vid sifdan av problemet lära in kommandot loss!
 
Sv: rottwiler

att visa hunden godiset är att muta den! valp eller inte. visst får man ge hunden lite ledtrådar om man inte har lust att köra ren shaping, men jag anser inte att det är lämpligt att ge denna ledtråd som en muta.
 
Sv: rottwiler

Jag skulle aldrig låta min rottis göra så. Jag hade sagt till på skarpen. När hunden blir större kanske det är något annat den morrar åt.

Jag har haft 4 tikar. De är så olika .
Första tiken va en hane i sitt sätt. Testade och håll på hela livet.
Tredje tiken var en mycket fin flicka.
Och nu har jag en tik på 9 mån.
Hon gjorde en grej när hon va ca 10 v. Hoppade upp och bet mig i hakan. Jag bet till baka.
Hon har inte ens några tankar på att göra något nu.
Skit duktig liten tjej.
Man skall ha dom så de lyssnar på flockledaren hela tiden. Man får se hård hund eller vek hund. Ta det efter hur hunden är.
 
Sv: rottwiler

Om man tittar på hur hundar i flock själv löser rangen så är det inte genom att visa köttbullar eller annat gott, för att de vill åt något..

En eteblerad ledare (alfa) går bara fram och tar det den vill åt... en etablerad ledare som sköter sitt "jobb bra" finns ju ingen anledning att ifrågasätta...
 
Sv: rottwiler

sedan får man också vara säker på att hunden morrar av försvarslust i den meningen att "det här är mitt och du ska hålla dig undan". min låter jättemycket när man kampar med henne, men kan också morra om hon blir osäker. en korrigering i det läget hade varit förödande.


Precis! Jag har också en hund som låter jättemycket när man kampar med honom (det är inte för inte som jag har en kylskåpsmagnet med en hund på där det står "jag morrar när jag är glad" ;) ). Han låter jämt! Och då måste man vet vilket morr som går att korrigera och vilket som beror på osäkerhet eller bara är rent glädjemorr.

Däremot tror jag inte att han skulle försvara något byte mot mig - vill jag ha något, så tar jag det, det är mer i lekens upphetsning som han morrar, och det accepterar jag. Men jag accepterar inte om han skulle hota mig. Precis som jag accepterar att han "lekbiter" mig när vi brottas, däremot skulle jag bli fly förbannad om han försökte bita mig annars, vilket han inte gör.

Men nu är det ju lätt för mig att vara kaxig - jag som har en 12-kilos hane...;) (även om han mentalt sett tror sig vara i 70-kilosklassen).
 
Sv: rottwiler

min hund morrar också, på et visst sätt när han busar, på ett annat sätt när han kelar osv... klart att det är viktigt att förstå skillnaden i ens hunds språk...
 
Sv: rottwiler

haha ja din låter så sött när han morrar! speciellt när han går med lilla svansen i vädret och huvudet högt och tror han är guds gåva till tikarna ;). nä, en liten nennehund utan morr funkar inte.

minina låter inte lika gulligt när hon morrar. inte ens j vågade riktigt kampa med henne. men det kan man å andra sidan förstå efter näsincidenten :p .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp