Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läser o lyssnar på mina hästar o lyssnar även på expertis inom området, istället för att prova sista utvägen-metoden.
Jag har dessutom minst 20 års mer erfarenhet än somliga o tycker inte att det är OK att den har ont.
Man kan läsa statistik på ett stort antal fångsjuka hästars behandlingsresultat i en PDF-fil av Liman, gjord på material från Strömsholm o även Ove Wattles( SLU)hur man bäst behandlar fånghästar.
Läs artikeln o inslagen från GB. Där det blev rättsliga processer av likadan behandling som utav din.
Axel som skor sina hästar när de behöver dem.
Den metoden kallas för djurplågeri!
Det står tom i djurskyddslagen att ett djur som är sjukt ska behandlas av veterinär
Precis vad jag skrev i mitt triangelinlägg till moderatorn, men som denne totalt ignorerade.
Skrev att det var djurplågeri och att inlägget där det togs upp var reklam.
Men ingen reaktion.
Precis vad jag skrev i mitt triangelinlägg till moderatorn, men som denne totalt ignorerade.
Skrev att det var djurplågeri och att inlägget där det togs upp var reklam.
Men ingen reaktion.
Jag blir så trött på allt snack om vildhästmetoder hit o dit. Den dagen någon kan bevisa för mig att en vildhäst verkas eller att våra tamhästar lever under samma förutsättningar som vildhästen ska jag tro på "vildhästmetoder"
Håller delvis med dej om att det KAN vara bra med barfotaverkning enl vildhästmetoden. Dock ej för alla hästar.
Hade ute en sådan barfotaverkare till mina hästar (alla utan några problem kan tilläggas) då dessa går barfota och hovis hade skadat ryggen. På övriga hästar fungerade det tillfredsställande, men de har oxå superhovar och det ska mycket till om det skulle bli några hovproblem på dem, men på fullblodet blev det katastrof.
Hästen ifråga har väldigt små hovar mot sin kroppshydda därtill tunna sulor och en tendens att bli plattfotad. Kunde ej gå med skor då han drog av sej dessa senast inom några dagar eft skoning, inkl halva hoven. Provade olika skor och olika tå-/sidokappor osv men till slut provade vi att ha honom barfota. Det gick jättebra! Vi tog det väldigt lugnt för säkerhets skull, han ömmade lite i början, mest på grusväg , och red inte på några veckor. Men så småningom blev hovarna hårdare och vi kunde rida överallt utan bootsen utom om vi red länge på asfalt, då åkte dom på!
Hovarna blev med tiden oxå mycket finare, han höjde sej i trakterna och hade ingen antydan till plattfot längre.
Sen började han verkas enl vildhästmetoden och han fick genast problem. Blev öm när han gick på lite hårdare underlag, fick tillbaka plattfötterna, underskjutna trakter, blåmärken i sulan...
Kan nämna att förhållande hade ej ändrat sej gentemot när tidigare hovslagaren hade verkat. Han går dessutom på lösdrift på (i vinterhagen, större sommarhagar) 3 ha m varierande underlag, tillgång till stor, torr ligghall, välavvägd foderstat+ tillskott av biotin/steel joint.
Så för att summera... metoden funkar ej på alla hästar och jag skulle aldrig låta en häst gå och ha ont i flera veckor (el för den del; månader som vissa gör! ) för att man ska "ge den tid" och kroppen ska anpassa sej. Har hästen ont måste man göra något åt det NU! Hästar kan inte se framåt typ "ja, jag har ont nu, men om några månader när jag har härdats så har jag ej ont längre (kanske...)". Hästen kan bara uppleva här och nu! Det är ju jättekul att metoden funkade på din häst men tänk om den inte hade gjort det? Då hade den gått och haft ont jättelänge till ingen nytta. Om hästen hade fått välja så hade den antagl ej valt det...
Jag är varken barfotataliban el skotaliban utan jag väljer det som är bäst för min häst. Det är bra att pröva nya metoder om det kör fast sej "med dom gamla" (läs. beprövade) men det får aldrig gå ut över hästen!
Mvh/Smulan
Jag blir så trött på allt snack om vildhästmetoder hit o dit. Den dagen någon kan bevisa för mig att en vildhäst verkas eller att våra tamhästar lever under samma förutsättningar som vildhästen ska jag tro på "vildhästmetoder"
Vildhästmetoden, barfota, naturlig hovvård... du kan välja att kalla det vad du vill. Om en häst är barfota kan den iallafall forma sina egna hovar det tycker jag är ett stort plus.
Säger inte att det inte fungerar på hennes häst men jag kommer aldrig utsätta mina hästar för det där igen ( köper deras resonmang till viss del men inte till varje pris) konstigt att man bara hör talas om alla dessa fantastiska resultat men aldrig får se dem i verklighen. Säger inte att det inte hänt men min erfarenhet av hovvårdare är inget vidare inte personerna som sådana för vi (de jag träffat)har varit på samma nivå ang. hästhållning, men resultatet. Tror säkert det funkar på hästar som är yngre och varit utan skor men att dra av skorna på en äldre häst och drastisk ändra hovvinkel och ta bort hela "nageln" som de uttrycker det, det resonemanget köper jag inte.
Om en häst är barfota kan den iallafall forma sina egna hovar det tycker jag är ett stort plus.