Rotation i alla 4 hovarna

Sv: Rotation i alla 4 hovarna

De springer bara om de blir skrämda eller om de har viloperioder, mina hästar iallafall. Som unghästar är det ju skillnad, men dessa går inte i små hagar någonstans vad jag har sett.

Jag föredrar hellre en mindre hage med sand, än en stor lerig, där hästarna växer fast.
Frusen knögglig lera är inte skönt för barfotahästarna.

Om man ska ha lösdrift, så ska det vara lerfritt runtikring o rent inne i ligghallen, annars ligger de ute. Tycker synd om de hästar som bara serveras ute-om det är storm måste de iallafall stå ute o äta när de är hungriga.

har aldrig sagt att lera är bra, då är hagen för liten i ekvation med markens hållbarhet, antalet hästar och storlek..

ska man hålla hästar barfota när dom får ont av underlaget? naturlig hästhållning?
aktiva hästar med skor i stor hage eller lugna hästar barfota i liten sandruta.. jag vet vad jag väljer..

hästar är tåliga djur, vet du varför de ställer in V75 när det är -20 grader? jo för att kuskarna fryser så jäkligt, hästarna går det ingen nöd på..
Äter de ute får de ändå energi som gör att dom håller sig varma, dock tycker jag att ett L-vindskydd mycket väl kan vara på sin plats vid utfodringsstället, om man inte har en bit skog att utfodra i dvs..

du får sätta stegräknare på dem! :idea: men om de ändå rör sig så rör dom på sig, när en häst strövar 16 h/dygn i vilt tillstånd så tar dom det ändå ganska lugnt, tar ett steg i taget..

jag skulle börja bli ororlig om de står på exakt samma ställe och bara tomglor i 2 timmar i sträck..

..

hästar är tåliga djur, vet du varför de ställer in V75 när det är -20 grader? jo för att kuskarna fryser så jäkligt, hästarna går det ingen nöd på..
:devil: ingen nöd.... vilken attityd. Även om hästen har en lång hals o kan värma upp luften innan den når lungorna så är det inte bra att anstränga sig så pass.Att stå ute eller motioneras lätt är en sak, men att kapplöpa under sdna förhållanden:crazy:

varför är det inte bra det då? givetvis är det dåligt om man inte värmer upp på rätt sätt eller varvar ner på rätt sätt, men om man gör allt rätt går bör det inte gå någon nöd på hästen..

dock så gör jag sdet lätt för oss båda och har skickat en fråga till frågeronden på atg.se få se vad vi får för svar :)

"hej Parino! ska vi rida lite i ridhuset idag?"

"Näe, jag behöver slipa lite på innertrakten på vänster bak så jag vill träna höger öppna och vänster sluta längs gruskanten på en asfaltsväg.."

:rofl:

Du är rolig du!

Tycker synd om de hästar som bara serveras ute-om det är storm måste de iallafall stå ute o äta när de är hungriga.

Hej, är det storm ute och man fodrar med icke "naturligt" gräs som inte sitter förankrat i marken så får dom springa utav bara den och hetsäta för att få i sig något innan allt har blåst bort.

I min värld så är en hage och daglig utevistelse en fristad och viloplats för hästen, inte en onaturligt inhängnad 2 milarunda som den ska motionera sig själv i utan det gör vi på ridpassen med främst hästens naturliga förflyttnings gångart=skritt. Sedan lägger vi in lite högre tempo genom att påskina att rovdjur är under antågande så nu gäller det att söka sig till tryggare marker och då blir det lite trav.Avslutningsvis så har rovdjuren genskjutit vår väg och är under anfall så då blir det hästens högsta naturliga flyktgångart= galopp.

Hästar som far som "copcorn" i hagarna är antingen understimulerade,överfodrade,nervösa eller befinner sig i för den individen en opassande flock avseende rangorning eller miljö.

Jag ser inget possitivt med hästar som kryper ur skinnet när dom kommer ut i sin inhägnade fristad, bara en enormt onödigt ökande skaderisk. En trygg häst är en lugn häst i min värld.

har aldrig sagt att lera är bra, då är hagen för liten i ekvation med markens hållbarhet, antalet hästar och storlek..

Hej, i så fall kan vi ju dömma ut hela Göteborg med omnejd som lämplig hagmark trots att Göteborg enligt min geografi är större än 2 ha.

Jag kan ha fel men jag tror jag sett travtävlingar och även V 75 som inte ställt sin vid -20 grader med förklaringen att hästarnas luftrör är så långa att luften värms upp på vägen ner och att kuskarna då brukar ha långkalsonger.

För att dom då kan fixa till eventuella fel själv.
förklara exakt hur dom gör det! (ingående och noggrant tack, gärna med bilder, för du verkar vara enormt kunnig om detta och lång erfarenhet av minst 25-30 barfotahästar!)

Hej, i så fall kan vi ju dömma ut hela Göteborg med omnejd som lämplig hagmark trots att Göteborg enligt min geografi är större än 2 ha.

Jag kan ha fel men jag tror jag sett travtävlingar och även V 75 som inte ställt sin vid -20 grader med förklaringen att hästarnas luftrör är så långa att luften värms upp på vägen ner och att kuskarna då brukar ha långkalsonger.
läser du inte? jag skrev markens hållbarhet också.. marken runt gbg är tydlugen dålig och behöver förstärkas på konstgjord väg, dikas ut, jämnas till, ut med vägmatta och duktigt med grus.. precis som man gör med ridbanor utmhus..

förklara exakt hur dom gör det! (ingående och noggrant tack, gärna med bilder, för du verkar vara enormt kunnig om detta och lång erfarenhet av minst 25-30 barfotahästar!)

Bra fråga, speciellt om bilderna. Det saknar jag alltid i "barfotatrådarna", bildbevis på att hovarna faktiskt är lika fina som hästägaren säger... Man blir alltid hänvisad till någon internetsida där man kan se fruktansvärt vanvårdade hovar som barfotaverkarna har fixat till. Det är jag inte intresserad av att se, vilken vettig hovslagare som helst skulle kunna göra detsamma. Nej, jag vill se normala, livslevande hästar och deras barfotaverkade hovar. Men DET är det aldrig någon som visar...

Hej, är det storm ute och man fodrar med icke "naturligt" gräs som inte sitter förankrat i marken så får dom springa utav bara den och hetsäta för att få i sig något innan allt har blåst bort.
:rofl: :rofl: Det där ser man ofta:crazy: höet blåser in till grannen istället. Men den hästen brukar få komma in o äta till slut.
I min värld så är en hage och daglig utevistelse en fristad och viloplats för hästen, inte en onaturligt inhängnad 2 milarunda som den ska motionera sig själv i utan det gör vi på ridpassen med främst hästens naturliga förflyttnings gångart=skritt. Sedan lägger vi in lite högre tempo genom att påskina att rovdjur är under antågande så nu gäller det att söka sig till tryggare marker och då blir det lite trav.Avslutningsvis så har rovdjuren genskjutit vår väg och är under anfall så då blir det hästens högsta naturliga flyktgångart= galopp.

Hästar som far som "copcorn" i hagarna är antingen understimulerade,överfodrade,nervösa eller befinner sig i för den individen en opassande flock avseende rangorning eller miljö.

Jag ser inget possitivt med hästar som kryper ur skinnet när dom kommer ut i sin inhägnade fristad, bara en enormt onödigt ökande skaderisk. En trygg häst är en lugn häst i min värld.
:bow: Lever i samma värld.
Men då heter det att det inte är "naturligt":crazy:

Bra fråga, speciellt om bilderna. Det saknar jag alltid i "barfotatrådarna", bildbevis på att hovarna faktiskt är lika fina som hästägaren säger... Man blir alltid hänvisad till någon internetsida där man kan se fruktansvärt vanvårdade hovar som barfotaverkarna har fixat till. Det är jag inte intresserad av att se, vilken vettig hovslagare som helst skulle kunna göra detsamma. Nej, jag vill se normala, livslevande hästar och deras barfotaverkade hovar. Men DET är det aldrig någon som visar...
:bow:
Visst är det konstigt när det är så fantastiskt?;)
vet att en praktiserande barfotaverkare la ut bilder här på sin häst o de var inte tjusiga.

När man läste vidare så insåg man att det brast i hela dennas hästkunskap när denna inte förstod iatt hästen var halt, när den inte ville galoppera o senare slutade att hoppa låga hinder.
De undviker helst att ta hästen till Vet- man kan undra varför

Senast ändrad:

Min pålle har hovbensrotation på bägge fram, jag kommer inte ihåg i vilken grad men ganska grav. Jag har också funderat hur jag ska göra med min lilla pojk. Saken är den attman inte kan se på honom om han är dålig. Aledningen till att jag åkte och kollade honom var att han var lite omfotad och stelbent. !0 min innan jag skulle lasta honom smet han för mig och galopperade på asfalt. Han visade ingenting och jag tyckte nästan att det var onödigt att åka in. Väl inne på djursjukhuset konsterade veterinären att han hade hovbensrotation på bägge fram och att han hade haft fång. Detta var på hösten (sep). Jag red mina hästar varje dag eller på ett eller annat sätt hanterade dem. Gissa om jag hade dåligt samvete över att inte ha sett detta men ydligen är det så att min häst inte visar smärta.

Detta är fyra år sedan. I råd med hovslagare lät jag ha gå ute i skogshagen som vanligt. Han verkades ofta och fick bara hö och mineraler att äta. jag tog detta beslutet om utevistelse eftersom att min häst inte är någon pålle som står i boxvila frivilligt. Skulle jag satt han på boxvila x-antal dagar skulle det ta livet av honom. Han stod i boxvila en vecka eller tills jag tyckte att han verkade pigg.

Idag är han en pigg häst som älskar att bli riden. jag har fått han "frisk" genom att jag hittade en hovslagare som kan sitt jobb och sen har jag utfodrat honom med mineraler som heter Steeljoint. Innan har hanvarit känslig mot grusvägar men idag märks det knappt att han är lite känslig. Han har varit oskodd hela tiden då det har känts sämre att ha honom skodd

de som vill ha skithage till sin häst får höjd stallhyra med 1000 kr i månaden.. då kanske fler skulle ha sina hästar i stora hagen för att "snåla"..
:rofl: :rofl: ;)

Tror inte att de skulle uppföra sig så mycket annorlunda i en större hage...

Det gör mina hästar:smirk:

På morgonen öppna jag stalldörren och släpper ut dem och runt hörnet ligger deras hö, när de ätit upp höet släpper jag ut dem på andra sidan vägen, full fart med en gång...så visst är det skillnad ;)

Det gör mina hästar:smirk:

På morgonen öppna jag stalldörren och släpper ut dem och runt hörnet ligger deras hö, när de ätit upp höet släpper jag ut dem på andra sidan vägen, full fart med en gång...så visst är det skillnad ;)

Hej, två frågor.

1. Leder du ut dina hästar i grimma och grimskaft??

2. Blåser det mycket hos dig??

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka