Rotation i alla 4 hovarna

Sv: Rotation i alla 4 hovarna

Jag blir så trött på allt snack om vildhästmetoder hit o dit. Den dagen någon kan bevisa för mig att en vildhäst verkas eller att våra tamhästar lever under samma förutsättningar som vildhästen ska jag tro på "vildhästmetoder"

Varför skulle en vildhäst verkas? Tänk från andra hållet istället så finner du svaret; vi verkar våra hästar p g a att de inte tillåts röra på sig tillräckligt jämfört med vildhästar. Om du motionerar din häst tillräckligt mycket så sliter den naturligt sina hovar och konstgjort slitage i form av verkning behövs inte. Dock krävs det flera mil per dag enligt min erfarenhet för att ridning/körning ska kunna slita hornet så pass mycket så att de inte längre behöver verkas.

Ehhhhhhhhhh? ja rid du din häst flera mil varje dag så behöver du inte verka den. Jag verkar mina för att de ska ha rätt hovvinel o rätt benställning för bästa hållbarhet. Enda gången nån av mina hästar har varit halt är pga fång annars har jag på 30 år inte haft hälta. Mina går barfota o verkas av utbildad hovslagare.

Det finns en speciallist på fånghästar Strömsholmshästklinik. Kontakta dem.

Jag skrev inte att min häst är halt nu utan när hon haft fång. Hon har varit "frisk" i 1,5år nu utan vildhästmetoder.

Hur går det för er? känns som du fattat något beslut? Kan bara säga att vi prövade den sk. vildhästmetoden på vår stackars häst och i hans fall blev det inte bättre snarare sämre.

jag provade oxå denna metod på min ponny, han gick barfota i mer än 1½ år. hovarna blev väldigt fina men han ömmade mkt ibland så jag använde boots. tyvärr så lät jag honom gå oskodd för länge för i vintras så fick han fång igen(tror att det berodde på belastning och kanske cuschings) han blev så dålig att vi fick avliva honom i februari... jag ångrar att jag lät honom gå barfota så länge. om jag hade satt på honom skor i höstas så kanske han hade levt idag :cry: så jag hade inte prövat detta om jag var du...

Intressant. Hur vet du det? Har du någon information som jag kan få ta del av i ämnet?

Det handlar nog om samma information som finns ang att vildhästar formar sina hovar själv, fast nu vet jag att det finns frivillighets organisationer som åker ut och verkar vilda hästar i sina hovar, enkom därför att de ska klara livhanken. Vissa typer av vildhästar blev man tvungen att söva först, pga dess aggressivitet och verkningen var väldigt nödvändig då hovarna mest såg ut som förvridna korkar.

Vildhästmetoden, barfota, naturlig hovvård... du kan välja att kalla det vad du vill. Om en häst är barfota kan den iallafall forma sina egna hovar det tycker jag är ett stort plus.
"hej Parino! ska vi rida lite i ridhuset idag?"

"Näe, jag behöver slipa lite på innertrakten på vänster bak så jag vill träna höger öppna och vänster sluta längs gruskanten på en asfaltsväg.."

:rofl:

Vet helt eneklt inte vad jag ska göra. När hon är frisk så känns allt underbart men när hon står där med smärta i stallet så känns det skit helt enkelt. Vore underbart om medicinen mot Cushings fungerade men tror inte det. Har hört om andra hästar som trots medicinen fått fånganfall.

Det är en helt underbart snäll och trevlig häst som gör det hela så mycket svårare. Hon kommer dock aldrig kunna beta gräs i hela sitt liv och veterinären gav prognosen att hon endast kommer att kunna ridas väldigt lätt i framtiden och troligtvis kommer hon få fler fånganfall.
om prognosen fortfarande ser ut sådär skulle jag överväga att döma ut och ta bort hästen, vad är det för liv för en häst att få stå i grushage resten av livet och promeneras? :(

tufft beslut men gör det som ditt hjärta säger är rätt för hästens skull..

*peppkram*

om prognosen fortfarande ser ut sådär skulle jag överväga att döma ut och ta bort hästen, vad är det för liv för en häst att få stå i grushage resten av livet och promeneras? :(

Vänta lite nu!!!! Kan vi backa bandet och hjälpas åt???? Det måste finnas en utlösande faktor här som vi har missat. Kan det vara att det återkommer vid exakt samma tidpunkt på året och i så fall under vilken tid på året samt vad har man i denna tidpunkt för påverkningar i miljö,årstid,foder,hagvistelse,hantering,bruk,exektra som kan ge dessa rubbningar???

Tänk,,, tänk,,, tänk efter nu alla.

Ridi har du mer info att delge som du har missat att delge???

Jag får inte ihop det här,, ngt som förmodligen ansees som obetydligt men har förmodligen en stor betydels har enligt mig förbigåtts.

ibland finns det inget att göra ändå, om hästen fått fånganfall varej år, värre för vart år, två fånganfall i år, hovbensrotation på alla fyra (värre i bak), boxvila 3½ vecka med klinikbesök efter 2½! då det var mycket värre än innan, hästen kommer att få fånganfall varje år, aknske 2 om året hädanefter, och som kaka på kaka har hästen även cushings..

jag skulle sätta en deadline.. om hästen inte mår bra inom 1 månad så är det Trapalanda nästa..

varför gör man hästen "en god gärning" genom att till varje pris hålla den vid liv? är vi inte egoistiska då?

en rubbning av mag och tarmflora som orsakar en förgiftning.

I många fall tro jag det är människan själv som orsaka denna smärta på hästen:crazy:

-Fång drabbar ston efter förlossning
-Medicinskt fång
-Belastningsfång - för hård träning
-Belastningsfång - dålig hovvård, för hårt verkad

Fångforskning:

Det har framkommit att det är en viss sockerart som stimulerar bakterier och samverkar med proteiner.Detta stör tarmfloran och hästen får akut fång.

http://user.tninet.se/~seu245f/Fang.html#vo

mycket bra sida som för mig har en mycket bra punkt redan i andra kapitlet!

"4. Hästen har för liten rasthage.
En häst i full frihet rör sig ca 2 mil per dag, och mestadels genom att vandra.
Ger vi hästen en liten tråkig rasthage hjälper det inte att den går ute 16H om dygnet. Den kommer att stå still och bara vänta på nästa fodring i rena tristessen. "

bojkotta små rasthagar!

i mitt tycke ska alla privathästar på större anläggningar gå i större hagar tillsammans precis som ridskolehästar (i de flesta fall) och de privathästägare som vill ha skithage till sin häst får höjd stallhyra med 1000 kr i månaden.. då kanske fler skulle ha sina hästar i stora hagen för att "snåla"..

mycket bra sida som för mig har en mycket bra punkt redan i andra kapitlet!

"4. Hästen har för liten rasthage.
Ger vi hästen en liten tråkig rasthage hjälper det inte att den går ute 16H om dygnet. Den kommer att stå still och bara vänta på nästa fodring i rena tristessen. "

bojkotta små rasthagar!

i mitt tycke ska alla privathästar på större anläggningar gå i större hagar tillsammans precis som ridskolehästar (i de flesta fall) och de privathästägare som vill ha skithage till sin häst får höjd stallhyra med 1000 kr i månaden.. då kanske fler skulle ha sina hästar i stora hagen för att "snåla"..

ja jag håller helt med. vi har väl inte heller så stora hagar men större än vad de flesta har...

4. Hästen har för liten rasthage.

bojkotta små rasthagar!

Vad är en liten rasthage? Jag tycker mig märka att många hästar beter sig så även om hagen är stor, så vad är definitionen av en stor hage respektive liten rasthage?

När det inte finns gräs tycker jag också att de flesta hästar uppför sig så, ganska oberoende av hagstorlek. Mina vilar, går och gräver rötter, kliar sig, etc. när det inte finns hö att äta. Tror inte att de skulle uppföra sig så mycket annorlunda i en större hage...

hmm ja, det är väl det som är det svåra, men en hage på 8x8 m är definitivt en rasthage, medans en hage på 2 ha som delas på 3-4 hästar är stor hage..
en grej som definierar stor hage är terrängen, rasthagar är ofta platta utan grejer..
sedan kan man även definiera den med hjälp av markhållbarheten, om hagen blir lerig för antalet hästar som är där är den för liten, hästarna har inte tillräcklig plats att gå på, och när den blir lerig blir den ännu mindre och hästarna rör sig mindre..
det kan även bero på flockens storlek, är det bara 4 hästar kan dom lätt hålla ihop i ett gäng och allt är lugnt hela dagen.. 20 hästar delar lätt upp sig i flera gäng och gör olika saker hela tiden..

mest teorier.. men jag har ju sett själv på ridskolan i vilka hagarna hästarna bara står vid grinden hela dagen och vart dom är på olika ställen varje gång man tittar ut, samt att det råder mer aktivitet i ridskolehästarnas flockar än vad det gör där hästarna står ensamma..

Ja vi har ju hage som är stooor, och 5 hästar i hagen. Men man kan ändå se att de står och häckar, iofs inte vid fodringsplatsen eftersom vi har magnetgrindar till de olika fodringarna. Å andra sidan vakar de inte över dessa hagar heller, utan kommer strövandes när klockan är matdags för de olika hagarna. För det mesta är de senare än klockan, eller så hör de när grinden slår upp.

så resten av tiden står dom bara stilla på exakt samma ställe? någon gång busar dom väl? eller?

Inte står de still på samma ställe, men man kan ju inte anklaga dem för att röra på sig några större sträckor trots att möjligheten finns och erbjuds. Jodå de busar, men jag upplever att deras bustid oftast ligger runt vårkanten och att det inte alls sker lika ofta nu denna årstid.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka