Rostråden 2009!

Sv: Rostråden 2009!

*Kl*

Den här rosen blev den enda som blommade vackert i gerns trädgård i år. Vet ni vad den heter och hur den ska skötas? Rosen var bedårande och vi vill ju se fler blommor på plantan nästa år. :)

DSC00613.jpg

Vet man inget om rosen är det enklaste att bara i stärsta allmänhet vara snäll mot den.

Dvs ge rosgödsel, hålla rent från ogräs och kanske hjälpa den lite över vintern?

kl - som nybliven ros"ägare" är jag väldigt förtjust i min plantering, nu blommar de mera, var så goda!
Foto0239.jpg

Swany
Foto0240.jpg

Yellow the fairy
Foto0241.jpg

Och så den blå skönheten, som det blev tack vare den här tråden!
Foto0243.jpg

Foto0244.jpg

här kommer en drös med fler bilder

Claude Monet-vacker som få :love:

Oranges & Lemons-otroligt snygg, lite senare än dom andra. Taggig som :devil:

De här två var ju bara för läckra! :love:

Våra rosor är samlade runt altanen. Söderläge, så de har sol i stort sett hela dagen. Vet inte vad det är för sorter, mamma och pappa som satt dem. :)

altanen.jpg

Var tvungen att leta upp den här tråden för att visa hur mina nya rosor vuxit! Det här är mina Rhapsody in Blue, som jag valde tack vare den här tråden!

Slutet av juli
Foto0242.jpg

Nu
Foto0296.jpg

Foto0297.jpg

Men ni rosexperter, vad gör jag i höst? Bara låter dem vara? Täcker när det börjar bli frost? Är ju nybörjare på rosor, så alla tips mottages tacksamt;)

klipp inte i dom nu, vet inte hur högt upp du bor men jag brukar bara kupa lite extra jord runt dom. Rhapsodyn är ju rätt härdig ändå. Dom har verkligen blivit superfina! ska försöka slänga upp lite nya jag med.. när jag oooorkar :p

KL

Puttar upp med en liten fråga..

Är det någon som vet om man fortfarande kan beställa för höstleverans på Flora Linnea nu? Går det att plantera så här sent?
Annars, när kan man beställa som tidigast inför våren?

Jag har hittat 24 rosor som jag vill komplettera min rabatt med :love:

Bland andra:
Rodhatte
Cardinal de Richelieu
Rumba
dainty maid

Det ska bli en blandrabatt i tre rader. 2 rader ca meterhöga rosbuskar och marktäckande i framkant. Allt i varierande färg och form :laugh:

Om alla dom finns på rosenposten istället hade jag beställt därifrån. Då lär du spara en hel den pengar! där kan man också begära att få dom när dom anser det bra att plantera rosorna (man skriver vilken svensk zon man bor i bara) (vi fick dom i slutet av mars :eek:) men det funkade!

tilläggas bör kanske att jag kommer beställa mina rosor nu för att va säker på att få "mina" sorter. Sen kommer dom där tycker dom ska kunna planteras :D

Jag vill ha en gård! (Hej, jag kanske kan fråga hyresvärden om jag får göra rosrabatt av den vanvårdade rabatten utanför entrén? Allt för att tillfredsställa behovet ju...)

Har iaf packat ner rosen och alla andra balkongväxter i deras frigolitvinterboning. Ska nu bara komma ihåg att lätta upp isoleringen i tid så rosen inte skjuter knopp redan i februari igen.

Tack för tipset!
Jag är bara så sjukt dålig på danska! Fattar inte riktigt vad det står...:p

ett annat ställe att kolla är koggens rosor www.koggensrosor.se, de är lite billigare.
Du kan sätta rosor så länge det går att gräva i marken! I värsta fall kan man jordslå dem (googla).

Nu är det så långt innan rosorna blommar igen, om man inte befinner sig på Gotland, där en god vän nu i veckan skickade bildbevis på att rosorna fortfarande blommar!

Men jag drömmer om mina rosor och hoppas att de överlever vintern och har ännu fler knoppar nästa sommar och tröstar mig med några av alla bilderna jag tog i somras:

Min Peaceros som var väldigt gul i somras av någon anledning, någon som har någon teori?
29967684.jpg
[/url][/IMG]

Rose de Recht:
29967685.jpg
[/url][/IMG]

New Dawn i dagg:
29967583.jpg
[/url][/IMG]

Och min rabatts absoluta favorit Aimable-Amie!
29967682.jpg
[/url][/IMG]

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka