Rostråden 2009!

Sv: Rostråden 2009!

de flesta kräver 6 timmar om dagen som riktlinje, sen finns det vissa sorter som räknas som skuggtåliga, Tour de malakoff står ju tex i halvskugga. De flesta som är dock precis som malakoffen engångsblommande

jo det finns en black beauty, har nog aldrig sett den på nån plantskola. När jag tittar på bilder på den på rossök så tycker jag dock inte den är så himla mycket mörkare än vissa av Barkarules blommor.

Köp rosjord till din ros. Det är enklast för dig skulle jag tro

Jag har flyttat nu i vinter. Det ska bli väldigt kul att se vad det är för klängrosor som jag har här nu.

Jag har Flaming Cover och de är jättefina. Planterade min i maj ifjol och de blommade fint hela sommaren och in på hösten. Däremot bleknade blommorna lite under de mest soliga och varma sommardagarna.

Här en bild på min ros (här är den inte blekt):

Rosor016.jpg

Senast ändrad av en moderator:

kl

nu har min ros växt på sig riktigt bra, börjar till och med få en rosknopp :eek: :D

misstänker att jag borde kanske plantera om den snart då, eftersom att krukan den står i blir väl snart för liten..

Jag väntar med spänning på mina rosor. Har flyttat och ha en del rosor sen tidigare i rabatten - ingen aning om vad det är! Men vi har köpt lite nytt också - klätterrosor grand hotel och 5 olika sorter till rabatten. Blir en blandad rabatt :)

Men jag är helt novis på det här med rosor så jag hoppas mest på att de ska överleva :p

Men en fråga, ska man vattna mycket nu på våren eller ska man låta va? Det har inte regnat på evigheter..

Jag väntar med spänning på mina rosor. Har flyttat och ha en del rosor sen tidigare i rabatten - ingen aning om vad det är! Men vi har köpt lite nytt också - klätterrosor grand hotel och 5 olika sorter till rabatten. Blir en blandad rabatt :)

Men jag är helt novis på det här med rosor så jag hoppas mest på att de ska överleva :p

Men en fråga, ska man vattna mycket nu på våren eller ska man låta va? Det har inte regnat på evigheter..

I min rosbok står det att man ska vattna under våren eftersom den ofta är en torrperiod, då blir rosorna mer motståndskrafiga emot svampangrepp och sjukdomar.

Idag var jag på Flora Linnea och köpte följande rosor:

Queen of Sweden
Harlow Carr
Summer Song
Paul Cézanne
Moonlight

Totalt 9 st.

*kl*

Vart hittar ni rosor, har letat på nätet men inte hittat nått. Är också sugen på rosor, men bor så dumt till. Har 6 mil närmaste trädgårdsaffär.

Fin! Precis som jag vill ha! Att den bleknar gör inte så mycket, har honungsrosor klättrande på ett par ställen, och de gör ju likadant. Det är förresten en tålig ros! Rena ogräset;)

Täcker Flaming Cover marken bra? Jag kommer att sätta rätt många, så tanken är att de ska bli marktäckande.

både flora linnea och rosenposten har så att du kan beställa hem rosor, annars brukar de flesta plantskolor ha rosor, även om utbudet är ganska tråkigt då

Ajdå, varför läste jag inte ditt inlägg tidigare?! Jag har inte vattnat mina stackare alls, och denna våren som varit så torr! Å andra sidan regnar det nu..

Hoppas de klarat sig, annars blir det väl ett besök hos Flora Linnea i år också... Fick ju några nya tips i den här tråden... :love:

jag tycker rosor klarar torkan rätt bra. Men det beror hur bra jord man har, ska försöka slänga in bilder på dom sista rosorna med om jag bara hittar bilderna nånstans :angel:

I år har jag ett par olika nyheter jag ska inhandla, bland annat sofiero (OM jag hittar den) en ny nostalgie (verkar inte ha överlevt vintern :cry:) samt en klätterros.

Nu är alla rosor klippta, planterade i den nya rabatten (dom som skulle dit) och fått sin första gödning :) Roligast att se i år är nog min Etudé som jag köpte förra året. Den har överlevt vintern utan en enda skadad gren och är redan alldeles full med utslagna blad :love: tror den kan bli fantastiskt fin i år! Min enda rotäkta ros Leander som jag köpte förra året som liiiten bebis har också satt alldeles fantastiskt med fart, förra året va den för liten för att blomma. Ni i skåne borde besöka även det stället! www.roskraft.se visserligen mycket engångsblommande och ganska stökigt men att en person kan ha sådan passion för rosor är fantastiskt :love:

KL

Jag drömmer om vita klätterrosor på var sin sida om ytterdörren, men vilken sort ska man välja?

Jag vill ha en frisk och lättskött ros. Den ska växa massor och ha massor med blommor.
Har sol på morgon/fm till mitt på dagen..

Tips? Bilder!!:laugh:

här kommer en drös med fler bilder

Claude Monet-vacker som få :love:

Oranges & Lemons-otroligt snygg, lite senare än dom andra. Taggig som :devil:

Pat Austin, både färg och doft är ljuvlig. Dock klen och ganska sjuk sort

Gråsten-vit lite mot lime, får lätt svartsjukefläck

Fin! Precis som jag vill ha! Att den bleknar gör inte så mycket, har honungsrosor klättrande på ett par ställen, och de gör ju likadant. Det är förresten en tålig ros! Rena ogräset;)

Täcker Flaming Cover marken bra? Jag kommer att sätta rätt många, så tanken är att de ska bli marktäckande.

Tycker den täcker ganska bra. Mina som planterades ifjol är ca 70 cm i omkrets, däremot tycker jag att de växer något mer på höjden än vad min Pink Cover gör och även jämfört med en del andra marktäckare, vilket i mitt fall inte gör något. Mina är väl ca 70 cm höga också.

Att tänka på när den bleknar vid stark sol är att den nästan blir lite röd och vit spräcklig. Däremot tyckte jag att det bara var under en kort tid som blommorna bleknade, desto längre sommaren led desto mindre bleknade denl

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka