Rostråden 2009!

Sv: Rostråden 2009!

Claude Monet är en "delbardros" och tillhör målarserien (några rosor uppkallade efter målare) den blir som en mindre rabattros och alla blommor blir olika i färg och strimmighet. Personligen så tycker jag den är halvklen, inga direkt sjukdomar men det är liksom ingen fart på den. Å andra sidan va mitt ex klent redan när jag köpte den. Den luktar gott, men inte starkt

Det är en zon 3 ros, men njaa, jag skulle nog skyddat den väl i zon 3 iaf

KL

Jag drömmer om vita klätterrosor på var sin sida om ytterdörren, men vilken sort ska man välja?

Jag vill ha en frisk och lättskött ros. Den ska växa massor och ha massor med blommor.
Har sol på morgon/fm till mitt på dagen..

Tips? Bilder!!:laugh:

Puttar upp min fråga lite..
Någon som har förslag?

Och sen det här med sol.. Spelar det någon roll om rosen har 6 timmar tidigt på dagen (då solen inte är lika stark) eller om den får sina timmar senare?
Jag har som sagt morgonsol där jag vill ha de vita rosorna..

Nu behöver jag hjälp av någon roskunnig. Hazel eller andra hoppas jag kan svara och hjälpa mig.

Det är så att jag har två stora rosbuskar av gammal sort som är från min morfar. En vit och en rosaröd. Pappa har planterat dem på gården jag bor på och han har satt om dem en gång vet jag, eller delat dem eller hur det var :confused: I alla fall så håller de på att gå ut nu, själva buskarna är glesa och de få som är kvar i mitten börjar bli träiga. Men det kommer en massa nya skott långt ut i gräsmattan.

Både morfar och pappa är döda så jag har ingen nära som kan berätta hur de gjorde och vad jag nu ska göra för att få dem föryngrade. Troligtvis måste jag gräva upp dem, söka reda på bra rötter som kan sättas om. Men hur ska jag göra det? När ska det göras, tid på året? Jag vill vara säker på att jag gör rätt så att det inte blir jag som tar livet av en ros av gammal sort.

en klassiker kanske? white New dawn, har inte den personligen men de flesta brukar förr eller senare sluta med en New dawn i sin trädgård ;)

Jag märker ingen skillnad på när roserna har sin sol. Möjligen att man får tänka på vattning under torra perioder mer när rosen har eftermiddagssol

frågan är om roserna är ympade eller inte. Är dom ympade är skotten i gräsmattan inte rätt ros. Jag skulle nog försöka klippa ner rosen så att den får en chans att ta sig underifrån. Det är dock inte säkert att det funkar på en gammal buskros, här utanför hade vi en häck med buskroser (tror det va polstjärnan) som dom helt mordiskt (:mad: ) klippte ner till marknivå i höstas. Dock måste jag säga att dom tagit sig jättefint. Tror visserligen inte det blir blommor på dom i år men dom är redan ca 50cm runda små buskar :)

Vet inte om de är ympade då de är en gammal sort från min morfars gård, men jag tror inte det. Det är en buskros i alla fall.
Kanske ska prova att klippa ned dem :eek: . När kan jag göra det? Förra veckan klippte jag bort döda grenar och sånt, men den blir ju bara glesare i mitten för varje år men en massa rotskott slår upp en bit från sidorna. Inte mitt i alltså. Du tror inte att jag tar livet av hela busken om jag kapar den radikalt? Vill inte vara den i generationen som tog livet av morfarsrosen :cry:

jag vågar inte ge dig några kapningstips, vill inte heller vara ansvarig för rosdödande :crazy: men generellt så är det just kapandet som tvingar rosen att komma underifrån. Tyvärr är det ju så att är mittdelen helt död långt ner i roten så blir den ju gles i mitten hur man än gör. Det är nu man ska klippa i rosorna!

Jag trodde att man klippte rosorna tidigare på våren? Samtidigt som man klipper äppleträden typ?
Nu har de ju satt nya skott..

"När björkarna har musöron"

Fast jag såg att vaktmästarna på jobbet klippte nu, fast björkarna är helt utslagna;)

men klipper man klätterrosor eller får de vara? eller kan man putsa på dem?

man kan klippa nu med, men "när björken har musöron" är det man ska försöka följa. Rabattroser klipper man ju genom hela sommaren sen

De tre första åren har jag hört att man ska låta klätterrosen va helt (antar att putsning av döda gren är ok)

Om jag gräver upp rosorna för att föryngra dem, hur vet jag vilka delar av roten som ska bevaras. De som är stora och träiga ska väl ratas förstår jag men de får väl inte vara alltför veka och liksom nya heller? Kan jag göra det nu eller ska det vara lite längre fram när det är försommar? Om jag tar delar av roten blir det väl avsågade rötter, kan de ned i jorden direkt eller ruttnar de då?

Herregud, jag kan ingenting om det här inser jag nu :crazy: :o

Törs inte be svärfar om hjälp heller. Det är inte det att han är ovillig, för han hjälper mer en gärna till, men han har en förmåga att lisom ta livet av allt genom att bla. trampa till jorden så hårt att regnvattnet rinner av i stället för ned :(

ja det är när bladknopparna precis slår ut. Då är dom jättesmå och ser ut som musöron :idea:

tack!!!!......en maassa punkter för det var tydligen för lite tecken?

Vart har allt rostosingar tagit vägen :confused:

I helgen var jag och mamma på årets första rosshopping :D det blev tre nya rosor och lite annat till den nya rabatten.

Nostalgie (den dödde i vinter så jag köpte en ny)
Little white pet (liten vit bred kantros)
The Scotsman (alla som gillar "blå" rosor (vet att här är en del :p ) kolla den! jättefin verkar den bli)

Inga bilder än såklart men det kommer sen! är knoppar i nästan alla rosorna nu :bump: nu väntar man spänt på första blomningen

Jag brukar gräva upp mina rosor och förvara dem i kallkällaren över vintern. Igår åkte älsklingarna ner i bänken igen, en ömklig syn då jag klippt ner dem rejält. Alltid lika spännande att se om de klarar sig.

Här är en bild på förra årets blomsterprakt. Vad det är för sort har jag inte en susning om, köpt på Granngården iallafall :)

29augusti2008024.jpg

Nu har vi fått planterat i vår slänt, massa växter! Av rosor blev det Rhapsody in blue, Swany, Little White Pet, Golden Cover och Fairy Dance. Det ska bli spännande att se vad som kommer var och när:crazy:Vi hade ju hjälp med planteringen, och lapparna är inte kvar på plantorna, så det blir lite överraskning.

Nu ska jag bara vattna och sköta om dem, så blir det förhoppningsvis bra!

Ska ta bilder senare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka