Rostråden 2009!

Sv: Rostråden 2009!

Jag brukar gräva upp mina rosor och förvara dem i kallkällaren över vintern. Igår åkte älsklingarna ner i bänken igen, en ömklig syn då jag klippt ner dem rejält. Alltid lika spännande att se om de klarar sig.

Här är en bild på förra årets blomsterprakt. Vad det är för sort har jag inte en susning om, köpt på Granngården iallafall :)

29augusti2008024.jpg

Jag skulle gissa på att det är en Leonardo da vinci du har, den säljs ganska mycket i plantskolor och liknande just nu. Himla fin ros du har iaf :laugh:

kl - var tvungen att leta upp den här tråden och visa mina härliga honungsrosor. På morgonen är det ett otroligt surrande i dem - av humlor! Bildkvaliteten är sådär, mobilkameran...
På framsidan av huset
Pergolaifullblom.jpg

merrosor.jpg

På baksidan
Massarosor.jpg

Vi kompletterade vår rosenparterr med 4 Ghislaine de Feligond i helgen. Och stäppsalvior. Än så länge ser det fjuttigt ut. :o

I fjor köpte jag G d F och Cornelia på Flora Linnéa, efter inrådan av dam där. Tycker dock inte de passar så jättebra ihop, Cornelia var för rosa - ville ha mer rosa/aprikos.

Så här bör Cornelia se ut, men min är mer rosa än så: länk

Så här ser Ghislaine de feligond ut:
ghislainedefeligonde300.jpg

Den var jättefin. Den i länken var för rosa för min smak också.

Jag har planterat att antal rosor i vår, vad det blir av det får vi se nästa sommar;) Tre sorters marktäckande samt Rhapsody in Blue (tack vare den här tråden) Det är en stor slänt som vi anlagt, och vad svårt det är att välja! Sen när jag väl bestämt mig fanns ju inte alla sorterna att få tag på, så jag är lite osäker på vilka sorter jag faktiskt fått! Men den blå samt Little White Pet vet jag i alla fall;) Resten får jag se när de blommar, hade fyra fem olika alternativ.

Rosor är härliga! Och just nu blommar de överallt. Ingen mer som har härliga bilder?!

Vår kommer från nån plantskola i Ängelholm. Går det inte att beställa någonstans? Ska bli spännande att se hur den blir!

Nu blommar klätterrosen hos mig. Vet dock inte vad det är för sorter. Lägger in bild på dom. :)

Den på framsidan.

Den på baksidan.

Ne det är svårt med alla rosor. :) Funderar på om jag ska göra en liten rosrabatt nånstans på gräsmattan eller längs med grusgången. Får se vad som händer. Nyss köpt huset så. :)

lite knapplån;)

I min nyplanterade slänt börjar rosorna få knoppar! Ska bli spännande att se vad det blir- Återkommer med bilder.

Tycker rådjur om rosknoppar? Vi satte svärfars upptagna honungsrosor i skogskanten, de kom fint och blev gröna, fick knoppar, men sist jag var nere och tittade var där bara stjälkar:confused: Är det rådjuren, eller nåt annat djur?

*KL*
Puffar upp denna tråd. Hur går det för era rosor? Här i sthlm måste vädret ha varit ovanligt gynnsamt för rosorna är ovanligt friska och fina i år.
Har det blivit några nyinköp? Här har det röjts på diverse ställen och sen har jag shoppat loss: Aicha, Aksel Olsen, Henri Martin, Hybrida, Ritausma, Winchester Cathedral, The Pilgrim, Rhapsody in blue samt (min favorit just nu) en liten Raubritter med blommor som små bollar har flyttat in.

Ok, får väl visa mina, även om de inte kommit så långt ännu. Gjorde ju en rejäl plantering i en slänt i våras, och så här ser det ut nu

P1000621.jpg

Brudspirea och gul fairy
P1000620.jpg

Little white pet med Rhapsody in Blue bakom mot stenen
P1000619.jpg

P1000618.jpg

P1000617.jpg

Så blå tycker jag dock inte de är
P1000616.jpg

P1000615.jpg

Kommer mer

Är detta en Swany? Rosa knoppar, blomman är fylld och vit
P1000613.jpg

P1000614.jpg

P1000612.jpg

Pioner framför de vita rosorna
P1000611.jpg

Och gul fairy
P1000610.jpg

P1000609.jpg

Jag ville haft någon sort istället för den jag tror är Swany som gick mer åt orange hållet, men det fick de tydligen inte tag på så många. Har valt marktäckande, som jag hoppas så småningom ska täcka upp en del av jorden. Ännu är det en del ogräsrensande...

Nice! Min Rhapsody in blue har också slagit ut nu och jag kan hålla med om att den är mer lila än blå. Men den blir lite lavendelgrå när den nästan har blommat över (såg en överblommad i går på en plantskola). Jag har också min mot en stenmur, färgen gör sig väldigt bra ihop med stenen.

Har fotat lite idag, här kommer mina favoriter:

New Dawn
sommar2009218.jpg

Raubritter
sommar2009214.jpg

Rhapsody in blue
sommar2009215.jpg

Fina! Gillar Raubrittern, fast rosa rosor inte är mina favoriter. Blev lite besviken när jag fick två vita sorter, ville haft lite mer färg. Men jag kan ju sätta fler:idea:

Och du är en mycket bättre fotograf än vad jag är...Får kanske ta till stora artilleriet (systemkameran) när jag ska fota rosorna;)

Tack tack :) Kan hålla med om att rosa ibland kan kännas lite väl insmickrande och förutsägbart. Har tex en coral dawn (som new dawn men starkare rosa) som känns ganska ospännande men den växer och trivs som bara den så det kompenserar lite för tråkigheten.

Vi har ett par stora fina midsommarrosor i trädgården.

Igår köpte vi en buskros som jag just nu inte minns namnet på. Ska kolla upp det.

Vi har även en honungsros som vi köpte förre året.

Jag har aldrig varit någon rosfantast, men börjar gilla dem mer och mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka