Jag piper in här med en fråga. Jag ska flytta ut till ett litet hyreshus på landet och bygga rastgård till katterna. Men jag vill ha nån form av klätterväxt och efter lite tänkande tycker jag att rosor passar på ett torp från 1800-talet.
Men jag är osäker på hur tunga rosorna blir, hur jag bör planera den delen av rastgården där rosorna ska klättra.
Min tanke idag är 4,5x4,5 tum med alloxnät (rådjursnät) som sitter fast med vinkeljärn i fasaden, men sen fäster i nästa nätsektion som står bredvid. Det ska stå på marken, dvs inga jordankare. Jag tror inte nätet klarar tygden i sig, men klarar sektionen det? Bör jag ha nått kraftigare nät (tänker om jag sätter kompostnät där för rosorna att klättra i) eller är det ett måste att fästa sektionen i marken också?
Är det nån som ens förstår ju jag menar?
Den här bilden är snodd på nätet, men är förlaga för min plan. Utöver att jag kommer ha fristående sektioner där dom har satt upp nätet helt hela längden. Jag är inte heller säker på att jag kommer ha tak och rosorna ska planteras på utsidan.