roslagsmahogny

Rebecka83

Trådstartare
har för mig att jag läste någonstans att någon användet det på sin boxinredning... någon som har erfarenhet av det??? Luktar det mycket, hur länge sitter lukten kvar? Blir det klibbig yta?? Och framför allt, är det farligt för hästar??

Roslagsmahogny är alltså en blandning av terpentin, linolja och tjära...

någon som har bilder??

Sv: roslagsmahogny

Har faktiskt målat mitt nya stall i veckan med just Roslagsmahogny och är suuuupernöjd. Det blev så himla snyggt! Du kan köpa färdigblandad eller blanda själv funkar lika bra. Jag blandade en del tjära, en del balsamterpentin och en del kokt linolja. Blandningen är lättjobbad, jag målade brädorna innan jag satte upp dem för färgen rinner lite. Det luktade lite men inte "hysteriskt". Det tog ca 2-3 dagar för det att torka. Torkar nog fortare om det är varmare ute eller man har ett varmt stall. Tjäran skyddar trät från fukt och hästar gillar inte tjära vilket gör att de inte gärna biter på det. Det är inte farligt. Jag har inga bilder i nuläget men ska ut och fota i dagarna så kan du få se hur fint det blev. Kan varmt rekomendera det!

Vore jättetacksam för bilder! Ang kokt linolja, köper man den kokt??? Vilken sorts tjära använde du? Pris på allt?

tack för ditt svar!!! :)

funderar att måla boxinredningen i shettisstallet med den... tycker det borde bli snyggt!!

Billigt! Målade ca 70m2 och det gick åt ca 2 1/2 liter av vardera och då la jag på "flödigt". Jag använde trätjära som kostade 99:- för 3liter, balsamterpentin och kokt linolja (det heter så och du köper det färdigt) gick på ca 50:- litern. 400:- totalt. Inhandlades på Bauhaus. Finns säkert på vilken byggfirma som helst. Ska fota i helgen så jag återkommer med foto då om jag lyckas lägga in dem annars får jag pm:a.

stallet1.jpg

Har försökt lägga in en link på en bild vet inte om jag lyckades.

du måste ladda upp din bild på internet först innan du lägger in den... du kan tex använda photopucket.com

såg att du gjort det... men det var för många http://

tar mig friheten och lägger upp din bild, hoppas det är ok...

stallet1.jpg

Senast ändrad:

Helt ok !!
Tror jag lyckades nu......som sagt man lär så länge man lever!!
Jag har bara gjort en strykning. Är själv jättenöjd.

Boxarna är från Ribbox. Är väldigt nöjd med dem också. Deras exklusiva inredning kostade mindre än vad många andras standardinredningar kostar.

TACK TACK TACK nu blir min man lycklig, ett mkt bra och billigt aletrnativ till vanlig färg o snyggt blev det oxå.

Vi ska måla allt trä i stallet i sommar i roslagsmahogney man kan ju välja vilken nyans man vill beroende på hur man blandar. Det Smuldaisy hade målat såg rätt ljust ut va? Jättefint hursomhelst.

Jag pratade med ett företag i Hörby som kallar sig "färg från förr" som ska kunna sånt här med gamla metoder att måla. Han sa att man kan blanda i pigment om man vill men det var inget han rekomenderade för färgen blev "känsligare" då, som han uttryckte sig. Jag frågade inte på vilket sätt känsligare men han var väldigt trevlig och verkade väldigt kunnig så du kan ju prata med dom om pigment om du har lust. Hemsida www.fargfranforr.nu Lycka till!

Hur blandar man detta? Alltså hur mycket av varje? :o
Jag tyckte det såg fint ut, dock hade jag velat ha varianten mörkare.
:bow:

Du blandar lika delar av varje. Man kan blanda i mer tjära om man vill ha det mörkare. Det är bara att prova sig fram. Det tar dock längre tid för det att torka. Eller målar du en gång till, det funkar också.

Tack för svaret! Såg nu i efterhand att du skrivit "lika delar av allt" så är det när man läser snabbt :o
Ska måla nya stallet vi bygger på logen i helgen!

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 433
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar