Rosett jakt???

jemeni

Trådstartare
Nyfiken varför?

Har under denna vår/höst 09 varit ute och tävlat lite LC /LB på min 5åring...

Hon går in gör alla rörelser på rätt ställe men lite för låg form (unghäst)
Ibland bedöms detta som rätt för en LC/LB och man är placerad i bland är man sist...
Nu i helgen var jag ute på en tävling och blev lite lätt irriterad... varför rider man LB när hästen har placeringar varje gång man startar är det inte dax att gå vidare? Känndes som om de flesta hästaran i helgen utan problem skulle ha kunnat gå LA varför blir man kvar i de lägre klasserna?

Sv: Rosett jakt???

varför blir du irriterad på va andra människor startar för klasser?
förstår inte det fenomenet?

Jo jag blir irriterad för jag tycker man ska tävla på lika vilkor!
Hade det varit ok att Jan Brink hade kommit med Briar och startat en LC/LB? (kanske lite extremt exempel)

I mina ögon är det dax för ett uppklassnings system som ger nya ryttare/häster chansen att ta sig in på tävlingsbanorna.

Jag både håller med och "håller emot". :p

Det kanske kan kännas lite orättvist, det skulle jag med tycka.
Men samtidigt vinner ju den som är bäst i klassen, du får väl helt enkelt kämpa vidare. Men förstår att det kan kännas lite surt faktiskt.

Jag kan hålla med dig till viss del.
Dels kan det vara så att ekipage som ser överkvalificerade ut kanske behöver rida låga klasser av en anledning- nyss igångsatt efter skada, ny ryttare, hästen kanske inte är tävlad utan behöver tävlingserfarenhet. Eller något annat.
Men, å andra sidan, det är synd för dem som faktiskt inte (än) är bättre än LC/LB för de får liksom tävla mot "proffsen" direkt. Det är inte kul att sitta på framridningen till en LC med ekipage som t ex rider en stadig förvänd galopp när man själv knappt får till en 20-metersvolt i rätt galopp... ska jag tävla mot de :confused: tänker iaf jag.
Men så länge det inte finns ett uppklassningssystem är det nog svårt att komma ifrån problemet. Sen kanske inte det är en perfekt lösning heller för ekipagen kommer ju alltid vara de bästa i den klassen en period innan de blir uppklassade. Och när de blir det kommer det ju nya.

Misstänker att rosetten är lika viktig för dig, som för de du anser har stannat kvar i en låg klass för länge... ;) Annars hade du ju inte tyckt att det var ett problem!

Jag är mest hoppryttare, för jag tycker att det är jobbigt just med att olika domare dömer så olika. Det som premieras för en domare går fetbort för en annan...

Jag har läst dressyr-TR och där tycker jag att det framgår ganska tydligt att i de lägsta klasserna är det ok om hästen går i lite lägre form och inte har samma samling som i de högre klasserna. Detsamma gäller ökningar osv. Det verkar dock inte som om alla domare tolkar TR på samma vis som jag. :grin: Sen är det väl lätt att bli "bländad" om det kommer in en superfin häst, typ framtida stjärna, därefter får nog de som i vanliga fall kanske fått 7:or nöja sig med 5:or och 6:or. Även om man inte ska jämföra hästarna i klassen med varandra, utan ska "nollställa" mellan varje ekipage så är ju domarna inte mer än människor och det vet man ju själv att ibland så fastnar vissa ekipage på näthinnan, sen blir resten bara "mellanmjölk"....

Jag tycker att du ska tävla mot dig själv i första hand, se protokollen som en hjälp till vad du behöver träna på och sen kommer resultaten säkert att bli jämnare och bättre. :laugh:

Visst det är kul att få rosett men jag är mer nöjd med min häst efter denna helgen när vi fick 58% i LB:2 54% i LB:1 mot ett bättre motstånd med dommare som i vanliga fall dömmer högre klasser.

Än när jag för 14 dagar sedan fick 65% i LC:2 (tredjeplats) av en dommare som dömmer endast LC/LB då hästen inte tog tag i bettet utan gick emot skänklen hela vägen.

Jag har även planer på att starta LA så fort hästen orkar bära sig i en högre form, även om jag kommer hamna sist....

Men det som förvånar mig är de som har tradat runt på samma tävlingar som jag hela 09 utan att gå vidare (och oftast är placerade)! Efter ett antal starter är det rätt lätt att förutspå de placerade redan när startlistan kommer ut.
Mitt mål är att utvecklas med hästen inte stå och stampa i LC/LB till hon är 10år

Självklart hade ett stort önskemål varit att domare hade dömmt mer jämt men man kan ju inte få allt!
Då hade jag ju skaffat en stor brun eller svart polle och inte en liten vit med fel stam :p
Ibland kan det skilja 20poäng mellan mig och en tjej som har ridit sin häst ungefär lika länge som jag och vi har följts åt i resultaten hela tiden ibland ligger jag något poäng bättre ibland hon (men väldigt jämt) så plötsligt hanmar hon 20poäng bättre för att sen med nästa domare falla ner på jämna poäng med mig igen. :angel:

Det är nog en månad sen vi hade en liknande diskussion här på Buke och min egna åsikt är att jag tränar och tävlar inte för att vinna priser utan för att få en bedömning om var vi ligger i vår utbildning.
Jag kan inte förstå vad det ger att rida en lokal LB/LC när man nästa vecka rider LA på regional tävling. Då handlar det inte om att man inte är färdig utan att man helt enkelt inte vågar ta steget helt ut från de säkra utbildningsklasserna till tävlingar med mer krav.
Det är en skillnad om man misslyckas katastrofalt i högre klasser för då kan det vara bättre att ta ett steg tillbaka och hitta tillbaka till formen igen än om man faktiskt får godkänt resultat men hamnar precis utanför placering.

Alla tänker inte som mig vilket är OK men jag vill framåt och uppåt.
Om man står och trampar i kvicksand så tar det inte lång tid innan man gått ner sig i och sitter fast och riskerar att fastna för evigt. Bättre då att ta ett steg till även om man inte riktigt vet hur det går.:D

Knata runt i samma klasser med bra resultat utan att våga sig vidare, har jag oxå svårt att förstå - jag är den sortens person som vill ha nya utmaningar med jämna mellanrum annars blir det tråkigt...

Jag har tävlat i dressyr en gång i år med min 5-åring och jag är egentligen nöjd med de poäng jag fick, de tycker jag speglar den prestation vi gjorde (60% och 61% i LC:1 och LB:0 tror jag det var). Däremot så fanns det flera ekipage som sneddade i hörnen (hästen går inte att ställa igenom och går mot skänkel), hade travinslag i skritt och galopp och galoppinslag i traven, fick lite byten i galoppen osv - det som blev rätt såg däremot mkt trevligt ut. Dessa ekipage fick typ 10-15p mer än mig!!! :eek: som gjorde allting på rätt plats, noga med hörnpasseringar osv Jag fattade ingenting och konstaterade att jag ska nog hålla mig till hoppningen, för den förstår jag mig på... :grin:

Många klubbar har löst detta genom att starta dagen med de högre klasserna och sen ha lägre och lägre...
Just för att undvika att vissa ekipage använder sig av tex LA som "uppvärmning" inför Msv...

Vet faktiskt inget annat land där man får starta under sin kapacitet...dvs klass under den klass där man gjort flera placeringar.

Jag ger ner i klasser med en tidigare häst jag hade...av dessa anledningar:
* jag började få blackouter och inte komma ihåg programmen
* det va ju dyrt o tävla högre klasser både i startavgifter och bensin pga långa resvägar på 25 mil enkel väg.....
* stämningen! det va blodigt allvar ju högre nivå man kom upp. (för många ekipage...) Mycket handlade om prestige och pengar. Upplevde aldrig det så på samma sätt i den lägre nivån då stämningen va mer avslappnad och man red mer för att ha roligt!

Senast ändrad av en moderator:

Men vad är det för fel med att man rider LA som "uppvärmning" innan en MSV klass? Och det är sällan det står i proppen att MSV klassen kommer gå innan LAn, så man anmäler sig i tron om att det är som en vanlig tävling och så ser man först i ryttarmeddelandet att de ändrat om i klassordningen och så får man rida MSV innan LA.

Det som händer då är ju att hästen troligtvis går ännu bättre i LAn, än vad den skulle gjort om den var innan MSV eftersom hästen gått en klass redan och fått titta av sig. Men sen går kanske hästen sämre i MSV klassen som för ryttaren egentligen var den vikiga eftersom den nu blev som förklass.

Jag rider i princip alltid 2 klasser, och finns det inte 2 MSV klasser så rider jag LA och sen MSV, just för att min häst faktiskt behöver titta av sig en klass. Han har inte så mycket rutin ännu och blir lätt spänd. Och bara för att vi rider MSV på stadiga procent så tycker jag inte att vi inte ska få starta LA då. Ett bra exempel på hur det brukar vara för mig var en tävling för några helger sedan. Jag red LA:4 utan direkta missar, men väldigt spänt och red på 60 %. Hamnade strax nedanför mitten och ingen borde behövt känna att jag inte hade där att göra för att vi var för bra. Snarare tvärt om. Klassen efter som var en MSV var min häst avspänd för att han hunnit titta av sig och vi vann klassen på 70 % trots flera ryttarmissar. Samtidigt så har jag ridit på höga procent i första klassen också några gånger så det är inte alltid så. Det beror på dagsform och hur tittig banan är osv. Tycker du inte att jag får starta något annat än MSV då?

Vet faktiskt inget annat land där man får starta under sin kapacitet...dvs klass under den klass där man gjort flera placeringar.

det får du inte i sverige heller..har du placeringar på regionalt är du snabbt uppklassad från lokala. och på lokala kan de kvitta om du rider om LC eller LA om man ska hårdra det

Jo jag blir irriterad för jag tycker man ska tävla på lika vilkor!
Hade det varit ok att Jan Brink hade kommit med Briar och startat en LC/LB? (kanske lite extremt exempel)

I mina ögon är det dax för ett uppklassnings system som ger nya ryttare/häster chansen att ta sig in på tävlingsbanorna.

Nya ryttare och hästar är alltid välkomna att ta sig in på tävlingsbanorna, det är bara att rida även fast andra är bättre och kommer högre upp i resultatlistan. Jag förstår inte problemet? Om andra vill sitta och plocka rosetter på låg nivå och inte flytta upp så hindrar det väl inte dig att rida i dessa klasser för att sedan flytta upp själv? Jag tycker det är värre när det är på det andra viset, folk som tävlar i högre klasser än vad de klarar av, då blir det hästen som far illa istället.

Jag säjer som någon annan sa i den andra tråden om samma ämne..rid bättre själv, spöa rosettplockarna och flytta sedan upp. ;)

*kl*
Jag både håller med TS och inte... Någon gång vore det kul om någon av dessa "som aldrig går vidare" kunde svara för sig i de här trådarna;). Varför väljer man att inte kliva vidare uppåt i klasserna?

Jag får stå ut med många som klagar över att jag och min pålle tävlar för lätta klasser för oss. (Startat en tråd om detta tidigare)

Vi tävlar på LB nivå och har hittills blivit placerade på 5 av 9 starter under hösten. Så det kanske kan verka som om vi kan det vi gör, men jag känner inte alls som att vi är redo för högre klasser. Det är såååå mycket jag vill kunna förbättra inne på banan, då jag vet att vi kan så mycket bättre än vad vi levererar.

Så för min del är det inte rosetter som lockar utan att kunna utföra en perfekt ritt. :laugh:

Nyfiken varför?

Har under denna vår/höst 09 varit ute och tävlat lite LC /LB på min 5åring...

Hon går in gör alla rörelser på rätt ställe men lite för låg form (unghäst)
Ibland bedöms detta som rätt för en LC/LB och man är placerad i bland är man sist...
Nu i helgen var jag ute på en tävling och blev lite lätt irriterad... varför rider man LB när hästen har placeringar varje gång man startar är det inte dax att gå vidare? Känndes som om de flesta hästaran i helgen utan problem skulle ha kunnat gå LA varför blir man kvar i de lägre klasserna?

Även om du tycker att din häst går i bra unghästform så är det fortfarande inte målet och om de kommer någon som har en bättre form och utför sakerna lika bra som du så ska de slå dig. Precis som att det är så att de hästarna med bättre rörelser får bättre av den enkla anledningen att de gör sakerna med bättre kvalité.

När jag gick ut och startade min D-ponny första gångerna gick han oftast på ca 72-75& i LB men jag kunde inte gå vidare direkt bara för det, men måste se till hästen och han var absolut inte färdig för att gå LA.

Jag tycker att det isåfall är bättre att man stannar kvar lite längre så man sen verkligen känner att hästen är redo att ta ett steg vidare och att den fortfarande tycker att det är roligt då.

Du får helt enkelt göra som alla andra, träna på och bli bättre.

Många klubbar har löst detta genom att starta dagen med de högre klasserna och sen ha lägre och lägre...
Just för att undvika att vissa ekipage använder sig av tex LA som "uppvärmning" inför Msv...

Tyvärr här i landet (finland) är det fullt tillåtet. Vet många av mina kompisar som tänker "jaha.. jaja, dit for den inspirationen", när dom ser vissa 2 namn i startlistorna. En av dessa två namn, har tävlat Lag- EM 3 år... å så kommer hon å startar en REGIONAL LÄTT B. Det klingar bara fel i mina öron :(

Dessa 2 ryttare (+ en till) ska faktiskt till vår förening på lagmästerskap inkommande lördag. Vi vet redan vilket lag som vinner... (klasserna är LB och LA...)

Kollade precis upp rankingen. Den 2a av dessa ryttare har i år startat nationell Prix St George, mvs A och msv B (hon deltar i LA klassen nu inkommande helg...observera att det är regional lagmästerskap.) den 1a ryttaren har startat samma klasser (plus då lag-em) å hon startar i LB...

rättvist?

Senast ändrad av en moderator:

Startar hon med samma häst hon rider st. georg och lag em?

Om inte ska du inte bry dig. Förmodligen är det en grön häst hon trimmar in. Det är ju inte ryttaren eller hästen det hänger på. Det är HELA ekipaget. Ryttaren OCH hästen.

Och är det så att hon rider st. georg hästen och lag em hästen så bry dig inte då heller. Vad spelar det för roll. Är rosetten så viktig för dig? Är den det så gå till ditt ridsportförbund och klaga.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 235
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar