Rosentråden 2010!

Sv: Rosentråden 2010!

Generellt så tål rosorna att man klipper av en del av rötterna. Men det är alltid svårt att säga hur bra en ros klarar flytten. Har du inte möjlighet att rensa runt dom och mata dom ordentligt istället för att flytta?

Generellt så tål rosorna att man klipper av en del av rötterna. Men det är alltid svårt att säga hur bra en ros klarar flytten. Har du inte möjlighet att rensa runt dom och mata dom ordentligt istället för att flytta?

Kanske ska försöka med det först, ser det inte ut att funka bara med det så får jag väl gräva upp dem. Jag hade inte tänkt flytta dem till annan plats utan gräva upp dem, rensa helt rent i rabatten och sedan fylla på med ny näringsrik jord och sätta tillbaka rosorna i det. Men det är nog lite riskfyllt kanske.
Jag måste erkänna att jag misskött de stackars rosorna för de har inte fått någon näring alls på några år.

Tror du att jag kan låta de stå, rensa rent så gott det går och försöka mylla ned fin rosenjord? Måste jag ge dem näringsvatten under sommaren fast de får ny jord på ytan? Eller tycker du att jag bara ska rensa och ge dem ordentligt med näring bara och skippa delen med ny jord efter rensningen?

Rosgalning som man är så blev jag själaglad när jag hittade denna tråden.:D

En sak som jag såg här inne var att det inte står nåt om hur man sticklingsförökar.

Jag har skrivit ett inlägg om det på bloggen. Ni är välkomna in och ta er en titt. Orkar nämligen inte skriva allt här en gång till.
http://lessontokig.blogspot.com/2010/06/att-ta-sticklingar.html

Här i Bohuslän har vintern varit ganska stygg mot rosorna.
Min trägård är uppdelad i flera zoner (bekvämt;)) och jag hoppades att det skulle gynna mina rosor i de lägre zonerna. Icke, även de stackarna har fått stryk.

*KL*

Behöver få beklaga mig. En rådjursj*vel har varit och smaskat i sig säkert hälften av de fulla knoppar som var precis på väg att slå ut nu. Jag vill bara säga att jag HATAR rådjur, HATAR! Men det krävs nog andra rostokar som kan förstå det katastrofala i att alla de knoppar man gått och väntat hela vintern på ryker typ ett par dagar innan blomningen skulle börjat... Nån mer än jag som har fått besök??

Väldigt intressant, har försökt ta sticklingar förut, men aldrig hört/läst det där om skrapa barken.
Ska genst testa igen! :)

Kram, Maya

Vi har rosor nere i skogen, de brukar inte klara sig till blomning:crazy: Men vid huset går det ännu, peppar, peppar.

Mina Little White Pet har fått bra med stryk i vinter, har klippt bort visset i två omgångar, men där är lite till att ta. En eller två plantor är helt döda. Synd.

Här i sthlm har vi ju sk stadsrådjur, jag bor mitt inne i bebyggt villaområde och närmaste skog är 1 km bort. Jag försökte ändå tömma barnens potta vid älsklingsrosen igår för att skrämmas lite, men tji, i morse var ännu mer avskalat. Jag får verkligen hoppas att det blir en kort period som den hänger här, med tanke på att de dessutom varnat för att det kommer att bli en fästingsommar. :(

fy! jag förstår verkligen att du blir ledsen av rådjursbesöket! vi har sluppit men å andra sidan finns det knappt skog alls runt vår lilla rosenplätt :D bara en massa åker och hus. Tog en bild häromdagen, ska se om jag kan ladda upp den. Massor av knopp, inget som slagit ut än dock :(

här är rabatten förra året i Juli

Och nu i år i juni

Jag behöver komplettera med minst en ros (:D) och lite annat i år känner jag, på bilden är det ju mest vårblommor och mina fuchsior är inte utsatta där alls :idea:

Jag "råkade" köpa en ny ros igår :angel: bytte ut en gammal Rose Gaujard som hade gått hädan. Blev en Triple (hit) som är en miniatyrros lite i klass med Little white pet fast tvåfärgad :love:

Här är det knopp för fullt, som första rosorna kommer nog slå ut snart :love::love:

Googlade på Triple hit (var hittar du alla sorter? ) och den var ju läcker, särskilt med gult i också;)

Här är också massor av knoppar, väntar på fina blommor!

vill man bara ha bilder och översiktlig information är denna överlägset mest rosporr ;)

www.helpmefind.com/roses

inte direkt en sida man använder för att hitta speciella sorter i sverige eller så. Men just bilder finns där gott om :love:

jag e lissen.... vara sota sma gula rosor haglade sonder igar!!! ..o med hagel vantas idag o i morgon, o det ar da fanken inga Sma hagel heller! Storre an spelkulor. Hmpf. Skitvader.

naaw stackars Fian :love: du ska se att dom nog tar sig, det är ju ändå Kanadarosor :idea:

Här börjar knopparna bli stoora! snart slår nog Tour de malakoff ut! engångsblommande men bara doften är värd det. Tror den är inne på sitt tredje år och denna gången är det verkligen gott om knoppar i den!

Mina Rhapsody in blue har börjat slå ut, och Golden cover-rosorna har börjat visa gult. Little White Pet börjar så smått, men Swanyn är bara mustigt mörkgrön med massa knoppar än. Linnaeus satte jag i år, men de är också lite senare, fast knoppar är där. Funderar på en rejäl, hederlig Flammentanz till stolpen vid nya uterummet.

Jag njuter av pionerna ännu, underbara stora rosa-gula!

såg nu att min Mary rose och Rhapsodyn har börjat så ut. Även Leander verkar va på god väg :love:

Angående Flamentanz, du har inte funderat på någon rambler istället? tycker dom verkar väldigt intressanta. Tyvärr har vi inte plats :cry:

Egentligen vill jag hellre ha gula eller vita rosor, men Flammentanz verkar tålig, och där jag har tänkt sätta den kan bli ganska blåsigt.

Såg nån på Öland som hette Gold...nånting, får se om jag hittar den.

den nya rosa rosen stod sig finfint! ..men de gula.. Heeeeeejda blommor..heeeeeejda knoppar! (aven: hejda tomater, pumpor o gurkor.... :() jakla kanadavader! Bleeeeh... sucksuck... de fina gula rosorna var underbara, o svarmor sager att hon aldrig sett den busken blomma sa (vanvardad sak som var har nar jag flyttade in... fick inte fatt i min JP's i ar trotts allt.. Tyyyyypiskt som nasse sager)

Rosor är beroendeframkallande:eek:

Har suttit och tittat lite på Rosenposten nu...Nån som vet hur en Indigoletta beter sig? Eller Bukala? Och sen de ljuvliga patiorosorna Mandarin och Sweet dreams... VILL HA:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka