Sv: Rosentråden 2010!
Tack för er input! Nu har jag tagit reda på lite mer om vad det är. Vi har två klätterrosor - Rosa Flammentanz, som inte visar tillstymmelse till att ha nåt grönt på någon gren alls. De är gamla (över tre år) och ser helt anskrämliga ut. Vildvuxna enstaka långa spröt, några riktigt grova stammar som känns torra och man ser att de är beskurna nedtill i omgångar. De ser väldigt risiga ut överlag och det är inte så kul då de sitter på förstubron. Förra året växte de sig ut så de hänger över ingången, rätt i ögonhöjd. Inte vidare inbjudande, haha.
Sen i rabatten i söderläge har vi två Astrid Lindgren (Floribunda) och en Queen Elizabeth. Sen är det två stycken lite större, som jag inte vet vad det är riktigt, möjligen också QE, men de är mycket högre och kraftigare, dock inga buskar riktigt.
Jag vet inte om ni skulle vara hjälpta av att jag tar bilder, kanske? Jag har legat och kollat hur stammarna ser ut och jag kan hitta två, kanske tre stammar (av 40-50 st) som har nån dm grönt på sig nedtill, resten är torrt och brunt hela vägen ned till jorden. En av de stora namnlösa har dessutom nåt vitt "angrepp" nedtill vid roten. Ser lite ut som florsocker eller nåt.