Rosentråden 2010!

Sv: Rosentråden 2010!

Rosorna har kommit! :love: utrillon va slut :( och Angelface va andra sorteringsrosor men jag är ändå nöjd. Spännande värre :D nästan alla andra rosorna har börjat skjuta skott så någon större död verkar inte ha inträffat heller

Vad kul!
Du får visa bilder sen när de växt till sig och särskillt nä de blommar! :love:

Mina rosor verkar ha klarat sig bra över vintern, väntar med spänning för att se om alla överlevt.

Kram, Maya

oja det kommer bilder! den här tiden är hemsk, när man ska vänta på att se hur allt blir :D

Här såg det ut som att det fanns rosentusiaster, så jag vågar mig på ett rop på hjälp. Vi hyr en gård med en del rosor i rabatterna och jag är trädgårdsanalfabet! Jag vet inte vad det är för sorter, inte hur de ska beskäras eller när. Eller ens om. Jag får panik! Har ni några generella tips för redan befintliga plantor? Nåt särksilt med rosor man ska tänka på?

Jag hade nog avvaktat och sett vad som kommer i år, lagt ut bilder och fått reda på sorterna. Men jag puttar på tråden, för det finns de som kan mer om rosor än jag som är nybörjare...

Knapplånar mig själv - idag har jag klippt mina Rhapsody in blue, jag hoppas de överlever, det är första gången jag klipper rosor själv:crazy: Har kikat på hur vaktmästaren på jobbet klipper rosorna vi har utanför entrén, samma typ av ros...
De marktäckande har jag inte klippt, men det ska man väl inte, hur ska de då bli täckande?

Så här ska de blå bli, får hoppas att jag kan få en liknande bild till sommaren;)
Foto0297.jpg

Mina generella tips är, gödsla rosorna väl dock brukar man säga att man inte ska gödsla efter midsommar, men man måste inte va benhård på det heller. Om du inte vet vilken typ av rosor det är så är beskäringen svår att tipsa om. Rabattrosor kan man beskärs lite som man vill, dom kommer mest nerifrån och vill man ha snygga rosor ska man beskära ganska elak, 1/3 iaf. Buskrosor beskär man inte lika mycket och engångsblommande ska man bara beskära efter blommningen. Så satsa på att bara beskära bort död ved i år kanske? det gör du när björken har musöron :)

Första året jag beskärde min rhapsody klippte jag helt klart bort för mycket :crazy: den ska beskäras kanske sparsamt, även efter omblommande rosor. Men å andra sidan så ser jag redan att det inte är mycket grenar som tagit skada av vintern så den tål nog en del. För övrigt har jag sett ett ex på bild som var gott och väl 2.5 meter :angel: så det är en rejäl ros ^^

På martäckande hade jag nog bara klippt bort död vet och kanske format den lite om man vill det. Dom brukar ju växa kanske kraftigt ändå :laugh:

Tack för tipset. Nu har jag dock redan klippt till rätt ordentligt, så vi får se hur det blir i år;)

Jag har smygkikat på vaktmästarna på jobbet som sagt, och Fairy-rosorna som vi har utanför entrén klipps ner helt ung vartannat år, och Peacerosorna klipps ner till ca 10 cm (det gjorde de förra veckan)

Jaja, det blir lite på vinst och förlust...

Fairyrosorna blir väldigt fula om de får växa fritt. Jag har klippt ner mina i botten i år och bara lämnat nåt öga på varje gren. Men jag kan tillägga att jag inte är så värst förtjust i dem så dör de av denna tuffa behandling så skulle det nästan vara skönt...

Till Pallas: ett tips på äldre rosor är att klippa bort de grövsta grenarna och föryngra rosen på det sättet. När man klipper så ska man klippa med sekatör precis ovan ett öga, dvs en knopp. Snittet ska vara som bild nr 1 nedan, de andra kan skada växten och göra det lättare för svamp och annat elände att få fäste.

A2F04745390FD6897D09772B2CD1F581.JPG

kl
Har finns inte tillstymmelse till musöron på björkarna.. Lär dröja innan det är klippdags..
Men, hur ska man klippa klättrande? Min ena har rådjuren varit på så den måste jag beskära. Men sen har jag två som är orörda. Klipper jag eller låter va? Planterade förra våren.

KRIS! Jag tror att min balkongboende Morden Centennial har dött. Några Stockholmare här med balkongövervintrade rosor som kan säga om det är för tidigt att förvänta sig livstecken? Förra året dök det upp knopp redan i mars men då glömde jag glänta på vinterpackningen när vädret blev varmare.

Klätterrosor ska man inte beskära dom tre första åren. Antar att det är för att dom ska rota sig och få ordentliga basgrenar.

Och den som blivit halvt uppäten av rådjuren? Ska jag bara fixa snygga snitt eller ta lite mer?

Idag såg jag att musöronen helt plötsligt dykt upp på björkarna! Tog genast fram sekatören och gick lös på rosorna. Men.. De känns helt döda? Torra och bruna...
Vissa grenar är gröna längst ner mot marken, men annars är det brunt och tråkigt.. Är det normalt?
Har kommit en del skott men bara på de gröna partierna.
En del hade vita prickar på sig också.. Där klippte jag bort allt med vitt, tänkte att det säkert var någon form av angrepp. Hoppas jag gjorde rätt :p

är grenarna genombruna även när du klippt är dom döda, det är dock inte helt ovanligt speciellt på rabattrosor att man får klippa dom rätt flitigt, jag brukar va riktigt elak mot mina, även om dom inte blir lika stora så är dom finast om dom får komma underifrån. Buskrosorna är lite annorlunda såklart, men dom dör oftast inte ner på samma sätt heller

Nej inuti är de inte bruna. Men känns väldigt torra..
Ska jag kanske klippa ner ännu mer?

Tack för er input! Nu har jag tagit reda på lite mer om vad det är. Vi har två klätterrosor - Rosa Flammentanz, som inte visar tillstymmelse till att ha nåt grönt på någon gren alls. De är gamla (över tre år) och ser helt anskrämliga ut. Vildvuxna enstaka långa spröt, några riktigt grova stammar som känns torra och man ser att de är beskurna nedtill i omgångar. De ser väldigt risiga ut överlag och det är inte så kul då de sitter på förstubron. Förra året växte de sig ut så de hänger över ingången, rätt i ögonhöjd. Inte vidare inbjudande, haha.

Sen i rabatten i söderläge har vi två Astrid Lindgren (Floribunda) och en Queen Elizabeth. Sen är det två stycken lite större, som jag inte vet vad det är riktigt, möjligen också QE, men de är mycket högre och kraftigare, dock inga buskar riktigt.

Jag vet inte om ni skulle vara hjälpta av att jag tar bilder, kanske? Jag har legat och kollat hur stammarna ser ut och jag kan hitta två, kanske tre stammar (av 40-50 st) som har nån dm grönt på sig nedtill, resten är torrt och brunt hela vägen ned till jorden. En av de stora namnlösa har dessutom nåt vitt "angrepp" nedtill vid roten. Ser lite ut som florsocker eller nåt.

Jag har på gården gammaldags buskrosor som håller på att gå ut eller nåt. De ser för varje år se mer och mer spretiga och glesa ut. Dessutom börjar rabatten mer se ut som en med bara såpnejlikor och aklejor i stället för rosor :crazy: Har inte vågat gett mig på att plantera om rosorna, är rädd för att ta död på min morfars rosor :cry: Men nu håller jag på att döda dem i alla fall för att jag inte gör något.

När kan det vara bäst att gräva upp dem? Jag kan räkna med att rötterna kommer att bli skadade när jag gräver, men om de stora rötterna blir skadade kan jag bara sätta ned dem i alla fall eller kommer de att ruttna tror du? Kan jag lägga bark på jorden eller plantera någon marktäckande låg växt samtidigt för att slippa tillbringa sommaren med att rensa hela rabatten.

Jag har googlat med det står ju bara om rosor som man köpt, som krukodlade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka