Sv: Rosentråden 2010!
Jag gillar också rosor såklart, och vill skaffa lite sådana i min blåsiga trädgård (bor i zon 3-4 ute mellan åkrar så det är helt öppet!). Jag fick en ros av en kompis förförra året. Det har stått i två år på ena sidan, men i höstas flyttade jag den till den norra sidan av vår avlånga trädgård. Det är sol hela tiden. Den heter Robin och har små rosa blommor, vet inte vad det är för typ av ros. Förra året blommade den fint men i år är den väldigt äten på bladen av nåt. Vad ska jag göra?? Har stoppat i mycket hästgödsel (torv) men kanske man ska ha det hära benmjölet i? Jag beskar den lite i våras och satte ett växtstöd runtom och då såg den fin ut, mtcket knoppar och blad.
Sedan köpte jag en Therese Bugnet buskros zon 1-6 i höstas som sitter bredvid. Den såg fin ut i våras och hade flera knoppar, och jag var sååå spänd på att få se blommorna, men PRECIS när den skulle slå ut var knopparna borta! Trodde att någon liten här hemma råkat trimma bort dem med trimmern, men kanske det var rådjur? Vi brukar inte ha sådana här, tror att hästarna håller dem borta. Men vem vet?
Sedan kom en knopp till men jag MISSADE den! När jag kolla nästa gång var den utblommad! :-( Den har också lite ätna blad. Vad göra?