Rosentråden 2010!

Sv: Rosentråden 2010!

*KL*
Ni som kan det här med rosor, när kan man flytta en etablerad ros?

Jag har en på framsidan som skulle vilja flytta... Men jag vet inte hur man ska göra!

Ledsen, men jag är nybörjare på rosor, planterade mina förra året och i år, men jag är fascinerad av dem, deras skönhet och mångfald.

Men jag vet att här finns de som kan, så det kommer nog svar;)

Jag gillar också rosor såklart, och vill skaffa lite sådana i min blåsiga trädgård (bor i zon 3-4 ute mellan åkrar så det är helt öppet!). Jag fick en ros av en kompis förförra året. Det har stått i två år på ena sidan, men i höstas flyttade jag den till den norra sidan av vår avlånga trädgård. Det är sol hela tiden. Den heter Robin och har små rosa blommor, vet inte vad det är för typ av ros. Förra året blommade den fint men i år är den väldigt äten på bladen av nåt. Vad ska jag göra?? Har stoppat i mycket hästgödsel (torv) men kanske man ska ha det hära benmjölet i? Jag beskar den lite i våras och satte ett växtstöd runtom och då såg den fin ut, mtcket knoppar och blad.

Sedan köpte jag en Therese Bugnet buskros zon 1-6 i höstas som sitter bredvid. Den såg fin ut i våras och hade flera knoppar, och jag var sååå spänd på att få se blommorna, men PRECIS när den skulle slå ut var knopparna borta! Trodde att någon liten här hemma råkat trimma bort dem med trimmern, men kanske det var rådjur? Vi brukar inte ha sådana här, tror att hästarna håller dem borta. Men vem vet?
Sedan kom en knopp till men jag MISSADE den! När jag kolla nästa gång var den utblommad! :-( Den har också lite ätna blad. Vad göra?

man kan flytta rosor både på höst eller vår, jag brukar flytta mina på våren då jag föredrar att dom har lite tid på sig att rota sig innan det blir kallt. När jag flyttar ser jag till att göra ett rejält hål på nya stället och fyller i gott om kogödsel. Då har man fixat bra jord på det nya stället, även om man såklart får gödsla ändå.

Nu finns det en ny knopp på Therese Bugnet och jag hoppas verkligen att jag får se den utslagen snart!!!

Någon som har lite tips till mitt ovanstående inlägg?

Rosor är jättefina, men måste de vara så erbarmligt taggiga??? Jag har rensat ogräs i mina marktäckande, och jag ser ut som om jag varit i slagsmål med en arg katt:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka