Rosentråden 2010!

Sv: Rosentråden 2010!

Haahaa!1 Jag laste om Kanadarosor.. sa jag var ju tvungen..

Jag bor i Kanadensiska Zon 3a, kommer kopa J.P. Connell rosor i var tankte jag, hardiga tom zon 2b sa de Borde klara sig... Kanske. Jag har iofs svarta fingrar sa de stackarna dor sakert.

Vi har ju - 35 ca vintertid, de ska tydligen klara det utan att ens tackas over.. sa de kanske ar ett alternativ for svenskar i det tuffare klimatet med?

jag e rosnyborjare jag.. sa jag ska gladeligen paborja mitt trial and error snarast mojligt :D

Och det är jag med! Nybörjare alltså. :D

Det första projektet är att plantera en klätterros som ska få ta sig upp på vår yttervägg mha spaljé. Vad tror ni om "Pink the fairy"? Jag har sett att den ska finnas som klätterros, har ni annars ett bra förslag på ros som passar till en nybörjare?

Hur ska man tänka vad gäller jorden? Hur stor grop krävs för att en klätterros skall må bra i flera år framöver? Framförallt, hur djup måste den vara?

Just nu sitter vi hemma med böcker, tidningar, dator och försöker läsa på om alla blommor vi vill ha och jag har gett mig in i rosprojektet. Jag har lite fler idéer på gång men de har inte rotat sig ännu. :laugh:

Vi hade en the fairy (gissningsvis) den dödade vi i höstas då den var överfull med mjöldagg :crazy:

Det finns massvis med härdiga klätterroser, men kolla även "ramblers" tycker dom verkar väldigt trevliga. Gropen behöver inte vara större än rötterna som rosen har nu får ordentligt med plats. Jag brukar plantera med kogödsel och en näve benmjöl. Blandat med den vanliga jorden då, det svåra är att se till att man fortsätter ge rosen näring! förra året gick det nog åt fem säckar kogödsel här :angel: om man köper kogödsel på påse kolla att det inte bara är en massa torv med en skvätt ko i :mad: annars brukar ju inte hästmänniskor ha problem med gödsel :angel:

Ok, så hästgödsel är inte grejen för rosor då? Annars är det ju liksom fri tillgång på det om man säger... Fint i torv och allting. ;)

jodå hästgödsel går bra! rosor är hungriga, säskiljt dom som blommar flera gånger. Har dock hört att man inte ska ge dom för mycket kväverik gödsel

En klätterros som verkar överleva det mesta och de flesta är Flammentanz.
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/flammentanz/
Grannen har en och den är fantastisk!

Själv har jag två Honungsrosor, Rosa Helenae, de växer som ogräs:)
Pergolaifullblom.jpg

Massarosor.jpg

Ni verkar ju kunniga här inne: om man som novis vill ha en fin, klättrande ros att sätta i kruka på balkong i sydvästläge med sol från 9-16, vad ska man satsa på då?

Måste bara peta lite i tråden och säga att jag var ute och besiktigade rosorna igår ;) och där kommer redan skott i flera stycken! :love: min rosbebis (en rotäkta Leander) har massor med skott och verkar inte ha tagit mycket stryk alls av vintern. Det va bara en ynklig liiiten pinne när jag köpte den :p

Detta beror ju helt på vad du vill ha för färg och om du gillar gammaldags rosor eller mer moderna rosor. Inga rosor har ont av mycket sol. Jag har en Mme Alfred Carrière (vitrosa gammaldags) som inte är så starkväxande vilket säkert skulle kunna gå bra till en stor kruka.

Fusk!
En del av mina rosor är fortfarande täckta av snö.. Definitivt inga skott.. :cool:

Det är bra att de inte börjat växa ännu. Man kan skydda rosor mot vårsolen så att de inte börjar växa för tidigt, de riskerar att dö av torka om de sätter igång växa när det fortfarande är tjäle i marken.

Här har vi ingen tjäle och nu börjar både krokus, påsklilja och tulpanerna titta upp också :love: störst stryk verkar rosorna få om man får en köldknäpp som varar flera dagar efter att värmen verkligen satt igång. Då kan man förlora mer grenar än på hela vintern ibland tycker jag :eek:

Går det att klippa rosorna redan nu? Vi hade rådjur framme i vintras som har ätit på många plantor, vill "städa upp" och klippa fint..

Nä, rosorna ska klippas när björken har musöron :laugh: jag vet att det kliar i fingrarna men man får hålla sig lite till ^^

Jag är sugen på att satsa på lite gula rosor i år, har funderingar på bla Agnes, min syster heter så :) och klätterrosen Alchemist, någon som har någon/några gula rosor som ni gillar och vill tipsa om?

De får gärna dofta gott också!

Kram, Maya

Senast ändrad:

Gula gula eller orangea? jag äger faktiskt inte en enda gul ros :D på den orangea sidan har vi dock Pat Austin (vek och lite sjuklig men underbar doft) och Leander som är lite åt det orangearosa hållet :love:

Gula, gul/orange eller orange spelar ingen roll, den enda gulaktiga rosen jag har är en Peaceros, så jag är nyfiken på vad det finns för fina och kanske doftande rosor i den färgskalan.
Ska kolla upp d rosorna du tipsade om. :)

Min Peace:

Kram, Maya

Jag har en gul.. Men just nu kan jag inte riktigt minnas vad den heter..
Ska fundera lite, återkommer om jag kommer på namnet..

Tack, det vore kul att få veta vad din gula ros heter. :)
Har du förresten någon bild på den?

Kram, Maya

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka