Rörigt på bänkar och bord...

lovehorses

Trådstartare
Ja så ser det ut hemma hos oss hela tiden tycker jag. Det samlas grejer på köksbänken hela tiden och köksbordet. Det är räkningar, tidningar, skolpapper m.m.
Jag plockar undan dem. två dagar senare ser det likadant ut.:eek:

Smarta ideer behövs för att få bort dem!
Var sak har sin plats.. ja men det verkar vara svårt ibland

Behöver inspiration!:d
 
I mitt fall skulle det räcka med att slänga ut maken men han har många andra positiva sidor så jag får väl stå ut med att han aldrig kan sluta bre ut saker över varje tom yta. Han är otrolig.

Intressant, min särbo är likadan. Jag försöker se det som en charmig del av honom och helt enkelt blunda. Han är ju som sagt positiv på så många andra sätt.

Seriöst, jag har blivit tillsammans med någon som är som min far, dvs "Det kan vara bra att ha" :cautious: här hemma lyckas jag dock slänga det som verkligen inte behövs. Hos honom får han givetvis göra som han vill (även om jag gjort räder i skafferiet och kryddskåpet efter förfrågan, det innebär att man nu hittar något i sagda skåp hos honom).
 
Alla i hemmet tar sitt ansvar. Räkningar läggs in direkt för betalning och arkiveras/slängs direkt, tidningar i tidningsinsamlingen när den är läst, glas i diskmaskinen osv. Det viktigaste är att det görs direkt.
För mig går det på rutin, jag avskyr verkligen oreda med saker överallt.
 
Ja så ser det ut hemma hos oss hela tiden tycker jag. Det samlas grejer på köksbänken hela tiden och köksbordet. Det är räkningar, tidningar, skolpapper m.m.
Jag plockar undan dem. två dagar senare ser det likadant ut.:eek:

Smarta ideer behövs för att få bort dem!
Var sak har sin plats.. ja men det verkar vara svårt ibland

Behöver inspiration!:d
Inspiration räcker inte.

Man behöver programmera om sin hjärna. Jag är likadan. Obotligt slarvig och har saker överallt om jag inte skärper mig.

Rutiner är grejen. Aldrig bara lägga ifrån sig saker utan ta varje sak och ge den en plats DIREKT.

I mitt fall är det mest tidningar som samlas på bordet. Olästa tidningar. Behövs bara att jag kommer det minsta i otakt så är bordet fullt...
 
Jag säger som jag brukar: korgar, lådor, askar och skålar.

Det kan vara jobbigt att genast sätta i gång och arkivera. Då är det så mycket lättare att sätta räkningen i en vacker korg för obetalda räkningar/betalda räkningar/tidningar/småskruvar/"bör arkiveras"/whatever.
 
Tidningar på sin plats oavsett läst eller ej. När det är fullt åker allt i återvinningspåsen. Räkningar ska så fort de öppnas ställas i sitt lilla ställ, jag lägger in alla samma dag i slutet på varje månad.

Men det är svårt med allt annat.....
 
Aldrig plocka fram något sålänge det finns något framme som inte är på sin plats. Spelar ingen roll hur viktigt och/eller "ska bara" grejen man behöver just nu är, det tar faktiskt inte så lång stund att öppna en låda och lägga tillbaka saxen på sin plats tex.

Det tror jag stenhårt på. Jag tillämpar det inte, men jag tror på det. :grin:

Mvh
Allting Ligger Överst
 
Mitt tips är också korgar etc. Tex en korg i kök/ på matbord. Bara så man får bort den för stunden och slipper irritera sig.
Sen får man då och då rensa i korgen.
 
I mitt fall skulle det räcka med att slänga ut maken men han har många andra positiva sidor så jag får väl stå ut med att han aldrig kan sluta bre ut saker över varje tom yta. Han är otrolig.
Som jag då :angel: Tur min sambo tycker jag har andra positiva sidor också :p

Vi har skaffat varsin tidningsförvaring med våra namn på, så ligger nåt på bordet som är mitt så lägger sambon det sonika i min förvaring.
 
Som jag då :angel: Tur min sambo tycker jag har andra positiva sidor också :p

Vi har skaffat varsin tidningsförvaring med våra namn på, så ligger nåt på bordet som är mitt så lägger sambon det sonika i min förvaring.
Det låter som ett bra tips tycker jag!
 
Räkningarna har vi koll på numera, efter att jag tröttnat på att sambon samlade dem på, ett för mig opassande och opraktiskt ställe, så jag tog en gammal servetthållare och placerade obetalda räkningar i den och det har funkat sedan dess.

Jag försöker ha skålar och annat, enbart för dekoration här hemma, går ICKE, så fort sambon får syn på en tom skål lägger han något i den. Han bara måste samla grejer i skålar istället för där de passar bättre eller ska vara. Så jag har gett upp det där med skålar och låter skiten ligga direkt på bänkar istället (som jag ju också då gett upp att de ska få vara rena från grejer). Sambon är även en fena på att klä av sig byxor och strumpor lite där han står och låter de sedan ligga där. Men som TS skrev han har ju så många andra bra egenskaper så man får blunda för lite..
 
Gud! Jag hade dött på fläcken om det sett ut sådär hemma!

Skulle inte vilja ha skålar/korgar heller, det ska vara rent, ingen skit framme.
Vi har väldigt mycket "ingen aning vart det ska ligga" grejer
Dock så skulle jag ju kunna flytta på robotdammsugaren nu när den ändå inte funkar :p
 
Vi har väldigt mycket "ingen aning vart det ska ligga" grejer
Dock så skulle jag ju kunna flytta på robotdammsugaren nu när den ändå inte funkar :p

Jag tror det är där problemet ligger, att man har för många grejer som inte har någon designerad plats. Vi kör systemet att man alltid tar med sig grejer när man går förbi och har jobbat hårt för att skapa bestämda platser.
 
Det intressanta i i denna diskussionen är ju när man i en relation/ familj har olika uppfattning.
Och det var i såna lägen som jag föreslog korgar/ lådor etc. För jag har märkt att för personer som inte gillar att plocka undan så kan det vara lättare att bara slänga saken i korgen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 999
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 881
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp