Rörigt på bänkar och bord...

Jag är en periodare, lite som @tanten beskriver sig.
Om livet blir lite osynkat (ett par långa dagar/kvällar iväg = allting överst och diskberg) så fallerar rutinen för veckor framöver.

Tips? Jag tror att jag behöver en annan inställning till oreda. :D Alla våra saker har "sin plats" och inget behöver egentligen ligga framme, det bara blir helt enkelt.

Men nåde den som oredar bland filmer och böcker... :devil:
 
Fredagsstädning alltså. Varje fredag. Då ryker allt undan som är framme. Sambon är uppvuxen i ett hem med lite mer kaos än ordning, det gör liksom inget som det ligger saker här och där. Jag är uppvuxen med att minsta lilla grej ska vara undanstoppad, och om det är nånting som måste ligga framme så ligger det i typ en korg.

Så, jag röjer och han lägger ifrån sig grejer överallt. Det stör mig inte ett dugg faktiskt, det tar mig inte längre tid att plocka undan hans grejer också, och eftersom det är jag som inte gillar plotter och småsaker så tycker jag det ligger lite på mig att göra också. Man får det hem man skapar sig, typ.

Så, för att svara på frågan: Man skapar en plats för varje grej, det kan inte bli städat före man har någonstans att stoppa undan allt där det ska vara. Det är tusen gånger lättare att lägga räkningarna i rätt låda/korg om det finns en sådan, istället för att försöka börja knöla undan grejer i ett överfullt skåp/lådor. Plus att man kastar grejer. Man behöver inte spara förra veckans reklam eller saker man aldrig använder. Bara att slänga så slipper man flytta runt på dom.
 
Det intressanta i i denna diskussionen är ju när man i en relation/ familj har olika uppfattning.
Och det var i såna lägen som jag föreslog korgar/ lådor etc. För jag har märkt att för personer som inte gillar att plocka undan så kan det vara lättare att bara slänga saken i korgen.

Jag försökte med det. Det gjorde bara att jag fick väldigt många "bra att ha"-lådor... För min del gjorde det alltså att stöket långsiktigt ökade, dels för att jag hade nya platser att spara undan kabelstumpar, häftmassa, uddaskruv och "mojäng jag inte vet var den kommer ifrån" istället för att bita ihop och slänga, och dels för att saker hamnade i lådorna istället för sin tänkta egentliga plats, så det blev en massa letande (med tillhörande utspridning av andra saker som låg där jag letade).

Om livet blir lite osynkat (ett par långa dagar/kvällar iväg = allting överst och diskberg) så fallerar rutinen för veckor framöver.

Det där märker jag verkligen här hemma! Det är så tydligt att jag ser det som en barometer för mitt mående - jag kanske inte märker att jag är stressad/nere/osäker av någon anledning, men när jag ser mig omkring hemma inser jag att det finns något att ta itu med...
(Just nu ser mitt hem ut som ett avsnitt av Hoarders, men jag vet varför och det lär inte bli bättre närmsta tiden. :()
 
Jag försökte med det. Det gjorde bara att jag fick väldigt många "bra att ha"-lådor... För min del gjorde det alltså att stöket långsiktigt ökade, dels för att jag hade nya platser att spara undan kabelstumpar, häftmassa, uddaskruv och "mojäng jag inte vet var den kommer ifrån" istället för att bita ihop och slänga, och dels för att saker hamnade i lådorna istället för sin tänkta egentliga plats, så det blev en massa letande (med tillhörande utspridning av andra saker som låg där jag letade).

Aha.. för mig funkade korgar. Då fick jag bort det för stunden och sen ngn gång i veckan rensade jag korgar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 999
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 881
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp