Rörelsestörningar hos varmblod?

Det är rätt många som har denna rörelsestörning tycker jag. Oftast varmblod (dvs både travare och halvblod).
De jag känner har varit friska enligt veterinär och equiterapeut men har, enligt mig, problem med att gå bekvämt i form och har ständigt sekundära problem som hälta i andra ben eller stelhet i nacke eller jobbiga i mun.

En häst hade alltid haft så i alla år men det slutade med hovledsinflammationer fram som blev kroniska och ledde så småningom till avlivning.
Givetvis behöver det inte vara av den anledningen.

Men jag kan ju bara relatera till mig själv att om jag skulle gå på det viset skulle jag ju så småningom snedbelasta hela kroppen.
Ja det har du ju rätt i, men som på oss själva om man tänker så skulle man ju träna upp dom svaga, sämre musklerna. Det måste ju ändå gå att göra, men stora frågan är ju hur? :confused:

Ja det har du ju rätt i, men som på oss själva om man tänker så skulle man ju träna upp dom svaga, sämre musklerna. Det måste ju ändå gå att göra, men stora frågan är ju hur? :confused:

Hur beror ju på vilka muskler det är som behöver träning. Det finns ju inte en övning som funkar för hela människokroppen. Allt beror ju på vilken muskelgrupp, andra förutsättningar (jag kan t ex inte göra armhävningar p g a handskada, oavsett hur mycket jag hade behövt göra just armhävningar för en bra träning).

En duktig ryttare/tränare tar fram ett träningsprogram som fungera för den individ som de har framför sig.

Ett stort fel många gör när de ska börja träna en klenare sida/bakben, det är att man går all in sas. Det man ska göra är att verkligen se till så hästen utför övningar så korrekt som möjligt med den svagare sidan, sedan att man inte glömmer bort rakriktning. Den är oerhört viktig, att få hästen rakriktad med samma energi i bägge bakbenen.

Den är oerhört viktig, att få hästen rakriktad med samma energi i bägge bakbenen.

... och ungefär där börjar många få upp ett ljus gällande hur långt tid och exakt hur krävande och omständigt det är att omskola en häst. Och vad som krävs i kunskapsväg. Inte sällan tar orken och ambitionen slut där, vad gäller omskolning av travhästen till riddjur.

Jag rider kallblodstravare som går lite ojämnt. Vi skulle starta bruksridningstävling och blev först "utdömda" för kontrollanten tyckte han var halt. Sen kom en annan kontrollant och frågade om hästen var travare. Då tyckte hon att "ja travare kan ju gå sådär lite konstigt". Hästen var/är inte halt. Det är hans rörelsemönster. Jag har dock aldrig innan eller efter hört att travare kan gå lite speciellt.

Jag rider kallblodstravare som går lite ojämnt. Vi skulle starta bruksridningstävling och blev först "utdömda" för kontrollanten tyckte han var halt. Sen kom en annan kontrollant och frågade om hästen var travare. Då tyckte hon att "ja travare kan ju gå sådär lite konstigt". Hästen var/är inte halt. Det är hans rörelsemönster. Jag har dock aldrig innan eller efter hört att travare kan gå lite speciellt.
Jag tycker att framförallt varmbloden kan ha lite speciell bakbensmekanik. Särskilt i övergångarna mellan skritt och trav.
Kallbloden går oftast mer "ridhästlikt" - åtminstone de jag sett men de är ju inte enormt många.

Jag tycker att framförallt varmbloden kan ha lite speciell bakbensmekanik. Särskilt i övergångarna mellan skritt och trav.
Kallbloden går oftast mer "ridhästlikt" - åtminstone de jag sett men de är ju inte enormt många.
Ja jag håller med @kryddelydd jag har själv en kallbodstravare och han har också er "ridhäst"gång. :)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 818
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka