rörelse störing + hälta + bog, synpunkter?

Bison

Trådstartare
Min lille vän hade gatlopp i hagen för drygt en månad sen, skenade av sig en sko, väntade på hovis en vecka o när jag började rida kändes han inte helt hundra. Bokade tid klinkan o fick komma samma vecka.
Visade en diffus hälta vid longering o tydlig hälta vid både högt o lågt böjprov h.f. Bedövade först kotan utan resultat, sen hovled o hov o det mesta släppte. Bedödavde nedre carpous utan förändrig, sen sa Flash att nu är det bra o de vågade inte göra med. Sprutade hovled o övre carpus. Röntagade även, hela carpus, kota, hovled, hovben o strålben ua.

Återbesök förra veckan, mkt bättre men den diffusa störningen fanns kvar, en halvgrad på lågt o en grad på högt böjprov.
De valde att behandla liladant igen. Ska boka dit om en till två veckor, bokar tid på måndag. Är han inte bra då är tanken att bedöva mer för att leta efter felet någon annanstans.
Vid första böjprovet visade han tydlig smärta i hovleden, nu andra gången visade han ingen smärta alls när de böjde.

Longerade ett par varv idag, han ser väldigt flexibel o rörlig ut nedanför knät men det är ngt som inte stämmer, det syns ingen tydlig hälta eller störning bara diffust. När jag lyfter benet för att krats hovarna o lyfter lite högre än vanligt visar han smärta.

Så någon här som har några idéer om vad det kan var, någon häst med samma symptom?

Sv: rörelse störing + hälta + bog, synpunkter?

Min lille vän hade gatlopp i hagen för drygt en månad sen, skenade av sig en sko, väntade på hovis en vecka o när jag började rida kändes han inte helt hundra.

När jag lyfter benet för att krats hovarna o lyfter lite högre än vanligt visar han smärta.

Så någon här som har några idéer om vad det kan var, någon häst med samma symptom?

En månad är inte lång tid, ha inte för brottom, det kan ta flera månader för kroppen att komma till rätta med såna problem.

Tänk på vad som händer när du lyfter benet för att kratsa hoven. Du böjer troligen knäet mer, och armbågen och övre delen av benet påverkas också. Kanske är den öm och stel i bogen. Eller så stretar det emot. Kan du inte kombinera genom att låta en Equiterapeut känna igenom hästen också? Det skulle jag ha gjort, då får man ju iaf veta om den har muskelspänningar som sitter kvar, eller om det belv helt snett i kroppen nånstans.

jag har absolut inte brått :)
Veterinären är även utbildad kiropraktor o kommer gå igenom honom mer ordentligt vid nästa besök.
Han visar ingen smärta öht när knät böjdes på klinik o vet har hela tiden varit osäker på om det sitter där, jag tror inte heller att det gör det.
Jag är mest ute efter lite synpunkter o tackar för din :)

Fantastiskt att ha en veterinär som kan lite annat också. Min är var hovslagare innan han blev veterinär, också bra.

Hoppas det löser sig, det mesta brukar göra det med vila. Har du tänkt på maten? Många brukar plocka bort söt mat exv betfor när hästen har problem i kroppen (fråga mig inte varför, jag har gjort det jag med och kan tycka att det blev lite bättre). Se till att ha täcke på hästen om det är kallt och rått, en varm och go häst blir friskare fortare och en mjuk säng kan vara bra om problemet sitter i exv bogen.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 739
Senast: Ajda
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 990
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare