Rörelse genom kroppen

Sv: Rörelse genom kroppen

Knapplånar.
Jag har tittat igenom filmerna i den här tråden och en sak som slog mig är just att sharks häst har lättare för sig än de andra travarna.Och jag tror oxå det beror på att hästen gått på travet så passa lite.
.......................
Jag tror inte Travet satt sig i kroppen på henne på samma vis .Vad tror ni?

Tja...min Madam har heller inte gått på travet, men har som synes inte helt lätt för sig. Hon blev tjuvbetäckt som tvååring och därmed aldrig startad, sedan blev hon gående sysslolös tills jag köpte henne, 10 år gammal. Jag har ridit in henne mycket långsamt o försiktigt och hon är på många sätt som en unghäst, naturligt nog, fast hon hunnit bli 12 år.

Jag tror generna gör minst lika mkt som travträningen, en travare med bra ridhästexteriör har automatiskt mycket lättare för sig.

Tja...min Madam har heller inte gått på travet, men har som synes inte helt lätt för sig. Hon blev tjuvbetäckt som tvååring och därmed aldrig startad, sedan blev hon gående sysslolös tills jag köpte henne, 10 år gammal. Jag har ridit in henne mycket långsamt o försiktigt och hon är på många sätt som en unghäst, naturligt nog, fast hon hunnit bli 12 år.

Jag tror generna gör minst lika mkt som travträningen, en travare med bra ridhästexteriör har automatiskt mycket lättare för sig.

Precis, det tror jag också. Det är mer generna än travträningen.

Det är väl bara amerikanare i den här tråden va?Ingen fransk väl?
vore lite intressant.
Jamaica är 98.73% US.

Oj vad du skrattade! :)

Jag måste vidhålla att din häst inte är känslig om den tolererar att du studsar upp och ner i sadeln som du gör och är så instabil i bålen. Men det beror kanske vad man jämför med också! :)
En känslig häst det inte funkat på, jag lovar dig.

Jag tycker att det är lite lustigt att du är så hård mot andra i tråden. Ibland kan det vara bra att se om sitt eget hus först.
Ingen är perfekt, oavsett om man har varit "ridinstruktör" eller inte. Man behöver självinsikt för att utvecklas!

Jag är inte intresserad av att lägga ut en video på mig då jag föredrar att vara anonym på detta forum av lite olika anledningar. Om det betyder att jag inte kan rida, det är upp till var och en att döma. Och även om jag inte skulle kunna det är inte mina åsikter mindre värda för det. Det jag kommenterade i denna tråd kan även ett barn se. Ingen stor svårighet.

Tack för mig i denna tråd!

Senast ändrad av en moderator:

Nu tror jag du missförstod mig . Den enda jag varit "hård" mot i den här tråden i så fall är lusidor för jag anser precis som många andra med mig att man sitter inte på en häst med korsförlamningskänning.

Du får helt enkelt ta mig på orden när jag säger att hästen är jätte känslig.Det är ju ändå jag som äger och känner hästen .Att avgöra att han är okänlig via en film är bra gjort av dig.
Även tränaren säger att han är väldigt känslig och hon har ju faktiskt träffar hästen .

Och jag tycker faktiskt att jag har en hel del självinstinkt i gämförelse med många andra.Men det kan ju inte du veta för du känner ju inte mig.

Du pratar om att dömma.Det är ju precis det du gjorde av två filmsnuttar .

tråkigt att du inte känner för att lägga ut en film.Det kanske kunde föra tråden framåt. :)

Och jag har väl aldrig påståt någonstanns att jag skulle vara perfekt?Du får gärna påvisa var i så fall.För jag kan då inte minnas att jag sagt det någonstanns.Därimot har jag ofta påpekat motsatsen.

/Q ett blåbär i skogen.

Ja just ja så var det. Då kan jag i stället tro att eftersom hon halkade fel förut och inte fick den omskolningen som hon behövde efter travet så kan man nog säga att du får börja precis som om hon kom direkt från banan.Visst det har gått lång tid sen hon var i travträning men hon har som jag förstått det inte fått den omskolningen hon behövde innan hon kom till dig?

Hon är förmodligen inte omskolad nånting alls, utan mest fungerat som skogsmulle á la räcerhäst.

Johan - 21.58 % fransk, 78.42 % jänkare
Jollan - 5.03 % fransk 94.97 % jänkare

Jag vet inte riktigt om antal lopp/år av träning gör så stor skillnad, kanske. Självklart måste ju hästen muskla om sig om man tar den direkt från travet.
Nu har jag ingen film på Vivis rörelsen från när jag fick hem henne, men hon har ändrat sin gång oerhört:

(bilden talar väl för sig själv)

Den traven ser jag ALDRIG i hagen längre, hon länger ut stegen iställer för att dra upp knäna.

Och bara för lite info, Vivi har inte fått rätt utbildning efter travet heller. Och i travet har dom slitit och dragit i munnen.
Jag tror snarare det hänger på kroppsbyggnaden. Vivi har en völdigt trevlig modell, även om jag skulle önskat lite mer uppförsbacke och högre ansatt hals. Men ändå, bra grundmodell (formodligen värdelös i travet).

KL.

Eftersom jag inte har hälsan i behåll. lägger jag ner buke nu eftersom jag uppenbarligen inte kan skriva så jag blir förstådd längre.Det är i allafall känslan jag får.Det är så mycket som jag vill få fram men klarar inte av det.Det blir otroligt frustreande och kraften som går åt till frustration behöver jag till annat.Och jag orkar inte länge följa upp mina trådar.

Så jag tror det är bäst att jag lämnar buke .I det skick jag är i ,hör jag inte hemma här längre.Och känner att jag inte längre kan förmedla det jag vill på ett bra sätt.
Lättare disskutioner klarar jag av .men när det blir djupgående går det inte längre.

Jag ska innan jag går dela med mig av en film med herr konstapell knas som ni aldrig sett honom förut.
Jamaica 2003
Jag tror länken ska funka.
Bye.

Senast ändrad:

Skulle jag vilja diskutera.

Det är ju mycket det som iallafall jag eftersträvar i min ridning .Att hästen på ett ärligt sätt rör sig genom hela kroppen på ett sätt som är skonsamt för dem.

Jag vill få igång en disskution om detta då jag ofta tycker mig se spända hästar med låst rygg där gångarterna inte blir fria som dom borde och hästen inte är riktigt avslappnad och tillfreds.

Jag har själv ridit runt på min häst på det viset (stel och spänd)och han är väl inte den lättaste att lösgöra heller.Men det börjar arta sig nu så smått.

Jag lägger in två filmer .En från tidigare där han inte kommit igång i ryggen och kroppen alls för att man ska se skillnad på vad jag menar .Och så lägger jag in en från förra veckan där jag i allafall tycker att han börjat svinga på genom kroppen.Han orkar inte riktigt men försöker tappert ändå.
Första filmen
Andra filmen

Ser ni skillnad?

Så nu skulle jag vilja se filmer där ni anser att hästen rör sig avslappnat med rörelse och gung genom kroppen på ett ärligt sätt.
Ett annat ord kanske är riktigt lösgjord häst?Hästar som rör sig ledigt utan spänning.Bilder ger inget i den här tråden då de ofta är missvisande eftersom man inte kan se hästens rörelser där utan bara en ögonblicks fas.Så filmer endast :D

Alltså... Har kollat dina filmer nu. Först och främst så travar inte din häst, den passar... den liksom slingrar sig fram. Den ser väldigt ostabil ut. Det många gör om man dels är ostabil själv, och om hästen är slingrig, spänd, ostadig osv, är att man drar ner på tempot och blir ett kontrollfreak, dvs, man slutar helt enkelt RIDA. Skulle jag vara du skulle jag i början av ridpasset rida lätt och rida på FRAMÅT, och jag skojar inte, rid på framåt! Utan att hästen bara ångar på, rid mycket lösgörande, överställ hästen inåt och våga släppa kontrollen på yttertygeln så hästen lossnar och vågar komma i en lägre form. Om hästen inte har styrkan, musklerna eller orken så kan man inte begära att den går i en högre form och gå högre med nacken. Lirka heller inte så mycket i handen, håll händerna STILLA och ska du till exempel rida på en volt och ställa hästen inåt, sätt handen på låret och ha kvar den där! rör den inte! håll händerna stilla och driv på framåt, balansera hästen.

Nu känner jag inte din häst och vet inte specifika svagheter/starkheter eller dina. Så du får väl rätta mig om jag har fel, men det är vad jag tror.:)

Blev du ledsen för att hon skrev att du skumpar:confused:

håller inte allls med där.
Hästar verkar inte ha ngt emot det alls- om det nu skulle vara så- vilket det inte är. Möjligen om man är tung.

Är det ngt som stör är det en orolig hand.

Det där att lära sig rida med sätet är INTE lätt o få kan det.
Har man dessutom problem med sin egen kropp kan det enda vara att sitta på en välutbildad häst- där man får rätt svar- om man gör rätt. Som reagerar på sätets nyanser i mkt större omfattning.

Alltså... Har kollat dina filmer nu. Först och främst så travar inte din häst, den passar... den liksom slingrar sig fram. Den ser väldigt ostabil ut. Det många gör om man dels är ostabil själv, och om hästen är slingrig, spänd, ostadig osv, är att man drar ner på tempot och blir ett kontrollfreak, dvs, man slutar helt enkelt RIDA. Skulle jag vara du skulle jag i början av ridpasset rida lätt och rida på FRAMÅT, och jag skojar inte, rid på framåt! Utan att hästen bara ångar på, rid mycket lösgörande, överställ hästen inåt och våga släppa kontrollen på yttertygeln så hästen lossnar och vågar komma i en lägre form. Om hästen inte har styrkan, musklerna eller orken så kan man inte begära att den går i en högre form och gå högre med nacken. Lirka heller inte så mycket i handen, håll händerna STILLA och ska du till exempel rida på en volt och ställa hästen inåt, sätt handen på låret och ha kvar den där! rör den inte! håll händerna stilla och driv på framåt, balansera hästen.

Nu känner jag inte din häst och vet inte specifika svagheter/starkheter eller dina. Så du får väl rätta mig om jag har fel, men det är vad jag tror.:)

Uppenbarligen har du inte läst nånting alls om Q's och hennes häst. Tycker du ska göra det innan du yttrar ett enda ord mer. Har fått äran att följa deras utveckling och även själv fått hjälp av Q med mina, med både tankar och idéer och jag tror inte Jamaica, som är en häst som man inte bara kan sitta upp och köra sitt race med, skulle vara i närheten av den han har blivit idag utan Q's tålamod och kunskap. Du får ursäkta men blev jädrans less när jag läste ditt inlägg.

Dessutom, hur ska man få en ärlig ställning och lösgjord häst om du släpper "kontrollen" på yttertygeln och sätter innerhanden emot låret och rida därifrån? Ser framför mig en häst som enbart böjer halsen och får en skenande ytterbog, även om man rider på med ytterskänkeln bidrar inte det till någon ärlig ridning emot hästen.

Testa även att rida framåt på en känslig och i skallen skarp häst tipsar jag dig, för enbart framåt lär det gå i 150 knyck utan bärighet och kontroll. Sitter med en liknande häst som Q och inte är det ett lätt arbete att bara få dom att trava lösgjord i en ärlig avslappnad form, så för min del är jag mycket imponerad över Q's arbete för jag sitter i precis samma situation :bow: Förutom att jag är fullt frisk i min kropp, vilket ger mig ännu mera respekt för henne vad hon har jobbat med både hästen och sig själv :bow:

Blev du ledsen för att hon skrev att du skumpar:confused:

håller inte allls med där.
Hästar verkar inte ha ngt emot det alls- om det nu skulle vara så- vilket det inte är. Möjligen om man är tung.

Något som hänger med i bakhuvudet på mig är min instruktörs ord, från förr i tiden när det var hysteriskt svårt att sitta ner på vbl valacken och jag blev frustrerad över att det inte gick

- Du måste tillåta dig själv att röra dig med hästens rörelser, inte emot dom. Även om det skumpar och är obekvämt.

Uppenbarligen har du inte läst nånting alls om Q's och hennes häst. Tycker du ska göra det innan du yttrar ett enda ord mer. Har fått äran att följa deras utveckling och även själv fått hjälp av Q med mina, med både tankar och idéer och jag tror inte Jamaica, som är en häst som man inte bara kan sitta upp och köra sitt race med, skulle vara i närheten av den han har blivit idag utan Q's tålamod och kunskap. Du får ursäkta men blev jädrans less när jag läste ditt inlägg.

Dessutom, hur ska man få en ärlig ställning och lösgjord häst om du släpper "kontrollen" på yttertygeln och sätter innerhanden emot låret och rida därifrån? Ser framför mig en häst som enbart böjer halsen och får en skenande ytterbog, även om man rider på med ytterskänkeln bidrar inte det till någon ärlig ridning emot hästen.

Testa även att rida framåt på en känslig och i skallen skarp häst tipsar jag dig, för enbart framåt lär det gå i 150 knyck utan bärighet och kontroll. Sitter med en liknande häst som Q och inte är det ett lätt arbete att bara få dom att trava lösgjord i en ärlig avslappnad form, så för min del är jag mycket imponerad över Q's arbete för jag sitter i precis samma situation :bow: Förutom att jag är fullt frisk i min kropp, vilket ger mig ännu mera respekt för henne vad hon har jobbat med både hästen och sig själv :bow:

Min fråga till dig blir följande: Varför intar du försvarsställning och blir "jädrans less", när jag ger förslag på vad man kan göra? Dessutom skrev jag längst ner på min inlägg som du kanske läste eftersom det av någon anledning gjorde dig upprörd, "Nu känner jag inte din häst och vet inte specifika svagheter/starkheter eller dina. Så du får väl rätta mig om jag har fel"

Mitt syfte var inte att komma här och visa att jag "vet bäst", utan att ge förslag på vad man kan prova. Det är lite svårt att föra en konversation med någon som bestämt sig för hur vissa saker är och ska vara. I arbete med hästar finns det ibland inga rätt eller fel eller manualer på hur det ska se ut på vägen mot framgång. Jag ser det totalt meningslöst att diskutera problem med någon som har taggarna utåt och inte kan föra en öppen dialog, och då syftar jag på dig "Zuzzi" och inte "Q", som inte svarat på det aktuella inlägget.

Jag är också helt övertygad om att inte någon människa "bara kan sitta upp och köra sitt race med", oavsett vilket häst det handlar om och oavsett om den heter Jamaica eller ej. Om man som ryttare sätter sig på en häst för att köra sitt eget race tycker jag att man håller på med hästar av fel anledning. Det handlar om samspel, förståelse, ödmjukhet och att kunna lyssna och se till varandras behov.

Hästen som jag tävlar på är fruktansvärt känslig och skarp i skallen, och jag menar inte att hon ska skena framåt från vägg till vägg, men av filmerna att döma rider hon i ett undertempo därav mitt tips av PROVA rida på lite mer framåt, och rida lätt, för att underlätta för hästen att hitta en bra takt.

Sen så finns ju det faktum att travare inte är avlade för att ridas på (oavsett hur fina rid-travare det nu finns), Därav uppstår det naturligtvis problem när man börjar rida på dem, och arbetet kan bli lite jobbigare.

hej hopp.

Kan ju förtydliga ännu mera med att det handlar om att rida häst som av ngn anledning råkat hinna bygga upp för mkt energi, och om den då jobbades hårt, skulle dra på sig en korsförlamningskänning.

om den hins röras på i tid, kan man tömma överskottet i tid förhoppningsvis o undvika syrebrist o kramp.

tex betedde sig min häst ungefär lika ovilligt till avslappning o form i värmningsvolten innan start sist, pga energi upp över öronen. men sprang rekordtid o var rent ut fantastisk utan ansats till bekymmer. kroppen skriker efter arbete, men har inte ro till samlat arbete. Så, är det bättre att lattja på med huvet i skyn såna dagar?? en medelväg kanske är lämplig.

Därför reds den UT i stället för dressyrjobbades mer den dagen för filmen efter insikt om dödläget.

Någon som inte förstått nu?!

Korsförlamning kan lixom inte bara behandlas o så är det borta, det är genetiskt, en medfödd svaghet, om man inte fodrar på tok fel förståss. -Om man inte utsatt hästen för enorma obalanser. Vår häst är ytterst känslig och bygger upp för mkt energi av att titta på stärkelse eller ha något för glest mellan hårda arbetspass, lixom sina syskon. men som en tränare sa, såna hästar har ofta en enorm kapacitet, men det är ett helsicke att hitta balansen i träningen. De är strået vassare, men kan lika gärna gå sönder pga felaktig träning/utfodring.

Sedan ser jag en viss skillnad mellan fullblod o kallblod. iaf mellan araber o de engelska fullblod jag älskat att rida som kan sättas tillbaka av en liten anspänning i magen. Mot bulldozerkallbloden som skiter fullständigt i magstöd o takt. Skillnad som mellan cykel o lokomotiv.. eller nått.

Jag som inte har erfarenhet av att rida travare vill gärna fråga: Blir inte även travarna sittbara när de håller att sitta på?

Jag som inte har erfarenhet av att rida travare vill gärna fråga: Blir inte även travarna sittbara när de håller att sitta på?

Hur menar du med sittbara? ;)
Det är klart att det är fysiskt möjligt att sitta på en häst, haha. Om du syftade på min kommentar att de inte är avlade för att rida på så menade jag att arbetet med att få dom på samma nivå som tex ett halvblod som går LA/LA kan vara ganska svårt eftersom de är två olika raser som är avlade för två olika områden... (Detta har ingenting att göra med Q och hennes häst för att förtydliga, jag vet inte deras ambitioner)

Brukar vara ett par olika steg. Förutom dom som är bekväma redan från början.
* lättare att sitta när hästen hittat en jämn takt (från början blir det lätt otakt, traven som används inom travet är ju fyrtaktig)
*lättare att sitta i traven när hästen börjar slappna av i överlinjen- söka sig framåt/nedåt.
*lättare att sitta bra när hästen vinklar bakbenen, mer stötdämpning av steget. Då måste man först få bort en hel del av skjutkraften, åtminstone 50/50 mellan skjut- och bärkraft.
Så har man alla komponenterna är det som vilken häst som helst på samma utbildningsnivå.

fast jag tror Jackos poäng är att varför sitter man då ner innan de bitarna är på plats.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 246
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 350
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 811
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 545
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka