Rörelse genom kroppen

Sv: Rörelse genom kroppen

Ja massor av skjutkraft genom att den drivs framåt, (både medvetet och omedvetet), och det är inget att sträva efter.

Energi och skjutkraft har en galoppstarthäst också. Men det får jag motverka genom att försöka vara stabil i min position och inte falla fram och tillbaka i sadeln utan just genom min kropp balansera upp hästen så att den kan lugna takten och vila på steget mer.

Ryttaren är instabil och hjälper därmed inte hästen, tvärtom jagas den på framåt av instabiliteten,(spänd och bitvis framåtlutad ryttare tex) bla försöker den bitvis springa ikapp vikten och bitvis tas den tillbaka av handen, som också den är instabil och inte hjälper hästen Det är en hand som vill vara "snäll" men inte är det, det är lätt att hamna hamna där i all välmening.

Vet inte om det räcker som svar men jag stannar där. Sen lät inte texten till filmen kul ang hästens tillstånd heller, men jag kanske misstolkade:cool:

Sen är det här en kallblodstravare och inte jämförbar med de andra tycker jag, de har inte alls samma problem vad jag har sett.

fattar fortfarande inte upplägget, hur man ö.h.t väljer att arbetsjobba en häst i paddock/ridhus eller träna för tränare efter en finadyne kur och då den fortfarande har fysiska besvär. Oavsett gångart, eller tidsspan. men men.

det är det (inte bara riktat till dig) jag undrar över. det låter som både du och Lusidor på ngt sätt accepterar rätt grava ofräshheter och att hästen ändå ska dressyrjobbas under de omständigheterna. det är främmande för mig.

Senast ändrad:

tja,. efter diskuterande med x antal pesoner och rådfrågande av vet så bör hästar med anlag för korsförlamning röras på dagligdax. och missar man det så kan de bygga upp såna ansenliga mängder "energi" att de beter sig som min på filmen. -Spänd lika mkt mentalt som fysiskt.

efter den filmsnutten då vi konstaterat att det var en "steldag" med en massa myror i skallen och kroppen på hästen red jag ut en sväng i stället och han kom loss, frustade ur sig och var ganska mjuk och kom igång i ryggen på slutet. dagen efter, kanske tack vare att han fått röra på sig var han mjuk och energisk och fungerade och var helt nöjd och harmonisk igen.

Allt är inte svart o vitt som i fräsh V.S ofräsh. såna hästar som han finns det nog gott om, som har en genetisk svaghet och tyvärr är svåra att hålla i gott skick med perfekt känsla varje dag. Nu är han på topp fysiskt, har aldrig varit så jämn o musklad, får uppmärksamhet för sin fysik, så det verkar vara rätt att ändå jobba på efter förmåga även om vissa dagar är tuffare än andra. (på frisk häst utan muskelproblem skulle jag INTE träna på med samma känsla. För då är det nått fel på hästen som kanske ska vilas bort.)

-Därav mina glappa tyglar oxå.. han får själv bjuda kontakt o stöd tappar han all bjudning o sökning får tygeln vara lös tills han bjuder sin överlinje igen. För att slippa rubba min balans med för stora rörelser i armarna fram o åter utan sitta kvar o vänta o rida framåt. Då hästen är bra, är det bara att sitta och vara stabil. Ser inte det på filmen som bra, och därför skiter jag i hur fult intryck jag ger.
Tänker på någon som gillade "franska mästare" som kunde flaxa på hit o dit, men ändå inverka rätt... bara balansen sitter i centrum kan man röra sina händer och underben hit o dit efter behov. Kan känna igen det o tänka att för mkt fokus på perfekt sits kan inskränka på inverkan då det "gäller", så länge man är i balans o rak i sitt centrum så o har bålstabilitet.

Självklart, Tränar jag inte hästen och tvingar den efter ett utbrott av korsförlamning utan då får han vila sina muskler tills han åtefått energin och styrkan. Har själv muskelsönderfall pga sjukdom o vet att då KAN man inte jobba.:cry:

jag la ut filmen för att bjuda på hur stum en rygg kan vara då diskussionen handlar om rörelse genom kroppen.
Hoppas inte alla tror att allt man lägger ut symboliserar det man själv ser som bra ridning/rörelse...:cool: nog babblat nu...

Jag är mycket väl medveten om att en korsförlamningshäst mår bra av att röra sig. Men bilderna du visar är den ju klart besvärad ngt extremt, och då förstår jag inte hur dressyr arbete är lämpligt. snarare isåfall att komma ut och skritta kuperat i mjuk terräng över stock och sten, och på så sätt mjuka upp sig.

Nyfiken fråga: vart/hur ser det ut som att den jagas på?
jag ser en pigg starthäst med massor av skjutkraft...

Nyfiken fråga nummer två: hur menar du att den inte får minsta hjälp att balansera sig? Eller rättare sagt- hur tycker du att den borde ha fått hjälp? (observera att jag inte säger emot, däremot misstänker jag att intentionen var att hjälpa hästen med balansen men att det inte lyckats så värst bra - å andra sidan upplevde jag den förvånansvärt balanserad för att ha så mycket skjutkraft )
Lite kl..
Hm, jag fick som ryttare inte heller känslan av att jaga, utan att hästen har sån våldsam skjutkraft att den var mest tillfreds med det tempot, men att då jag bad om ryggverksamhet blidde det inte lika lätt att skotta på så då började svansen piska i försöken att springa lika fort men med ryggen på plats. Hade han valt lugnare tempo med ryggverksamhet så, JIPPIE!:banana:
Jag driver på filmen med skänkeln för att ibland forma ur insidan och ibland hålla kvar bakdelen som sladdade. Då kom han bitvis igenom och längde sig och ryggen började svinga o han spårade bättre.

Vill inte stödja en häst i munnen som vill ha mycket stöd i munnen. Hårdheten verkar arbetas bort genom att han får mjuk kontakt då han bjuder på bärighet och släpper han sökningen o sätter ut underhalsen drar jag inte åt mig tygeln o håller kvar, utan låter tygeln vara slak tills han kommer igenom igen. väl stabil i formen är tygeln sträckt. -Bara för att berätta om planen..

Vill inte stödja en häst i munnen som vill ha mycket stöd i munnen. Hårdheten verkar arbetas bort genom att han får mjuk kontakt då han bjuder på bärighet och släpper han sökningen o sätter ut underhalsen drar jag inte åt mig tygeln o håller kvar, utan låter tygeln vara slak tills han kommer igenom igen. väl stabil i formen är tygeln sträckt. -Bara för att berätta om planen..

Fast en häst med dålig egen bärighet tycker jag att man kan/ska hjälpa lite som ett femte ben ett tag så att den hittar balans, och när den gör det sakta släppa efter allt eftersom styrka och just balansen infinner sig.

Säkert är det så att alla har sina teorier, och detta är min iom att jag fick rida med rätt mkt stöd till min häst ffa i galoppen då han inte orkade hålla ihop själv. Och det fungerade väldigt bra!

Det är givetvis inget jag strävar efter, och nu bär han sig bra i galoppen - men jag tycker att det är att vara lite taskig att utelämna istället för att hjälpa och stötta där det behövs. När man (jag) har hittat sin och hästens gemensamma balans och är stadig där kan jag rida för mycket lätta hjälper utan så mycket i handen.

Så jag tänker alltså tvärt om ;)

Senast ändrad:

Nu är det ju inte så att du sitter som nån fransk mästare vem du nu menar:o Du är instabil i hela bålen och hela dej.

En häst med mycket skjutkraft får man inte i balans så som du rider.

En korsförlamningshäst dvs en häst som lätt får tying-up ska motioneras ja, men när den har "känningar" som du skriver är det en annan sak:confused: Då får man vara försiktig och det tycker jag inte att du är på filmen.

Men men, vi ser nog olika på en del, men kom inte och säg att du inte skulle behöva vara stabil på hästen och få det att låta som om du kan välja när du helt uppenbart inte kan det.

Lite kl..
Hm, jag fick som ryttare inte heller känslan av att jaga, utan att hästen har sån våldsam skjutkraft att den var mest tillfreds med det tempot, men att då jag bad om ryggverksamhet blidde det inte lika lätt att skotta på så då började svansen piska i försöken att springa lika fort men med ryggen på plats. Hade han valt lugnare tempo med ryggverksamhet så, JIPPIE!:banana:
Jag driver på filmen med skänkeln för att ibland forma ur insidan och ibland hålla kvar bakdelen som sladdade. Då kom han bitvis igenom och längde sig och ryggen började svinga o han spårade bättre.

Ingen har sagt att du ska ha mer i handen, däremot att handen behöver sluta störa hästen och istället vara ett stöd, dvs inte att hänga i, utan som en kontakt med hästen helt enkelt, för att den ska kunna arbeta mer harmoniskt än din gör.

Stabiliteten och därmed mer bärighet kommer genom din kropp, din bål, det är där du måste bli mer stabil för att hjälpa honom. Innan bärighet kommer balans......Du kan inte få hästen bärig utan balansen, helt enkelt det är där du måste börja.

Jag förstår att du inte la ut filmen som exempel på perfekt ridning, men det är dels att du lägger allt på hästen när det uppenbarligen vore bra att börja med dej själv.....Sen att du skriver som du gör ang korsförlamningskänningar. Kanske menar du något annat än det låter som?:confused: Håller med mackan ang att snarare skritta i terräng än harva runt som du gör på filmen om den haft kf .:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Tänker på någon som gillade "franska mästare" som kunde flaxa på hit o dit, men ändå inverka rätt... bara balansen sitter i centrum kan man röra sina händer och underben hit o dit efter behov. Kan känna igen det o tänka att för mkt fokus på perfekt sits kan inskränka på inverkan då det "gäller", så länge man är i balans o rak i sitt centrum så o har bålstabilitet.
Skojar du med här jämförelsen:eek: :rofl:du åker runt i framvikt o letar bara fel hos hästen- men letar på helt fel sätt- anser jag.

När du tycker att ryggen svingar är det beroende av att den hamnar i otakt- fram rör sig- bak rör sig lite annat o då guppar det på mitten.
Hästen är av på mitten.
Inte alls konstig med en lång rygg o avlad för att trava fort- vilket han är väldigt duktig på.
Ge honom lite credit- han är bra på sin uppgift här i livet.:bow:

Jag har ett par filmer där jag tycker hästen är relativt avspänd. Däremot rör han sig inte genom kroppen så mycket som man kanske kunde önska. Där tänker jag faktiskt skylla lite på hästen :angel: Han är för välriden för mig och jag tenderar att klämma med överskänkeln. Gammelman tolererar inte sånt ohyfs och protesterar genom att gå långsamt. Men det har blivit bättre, jag lär mig. (försöker i alla fall)

Första filmen är väldigt lång, vill man inte sitta i dryga sex minuter kan man hoppa in i mitten. I andra filmen var han mer avslappnad men tempot var klart sämre. Till största del mitt fel, kandaret gjorde mig nervös = klämmande överskänkel = seg häst. Underlaget var dessutom hemskt då, syns på allt damm. Första filmen är på tränsbett om det nu inte syns. Bytena i varje och den piruettliknande grejen i första filmen är gammelmans försök att liva upp stämningen lite. Inte min idé men garanterat mitt fel :o

Hästen är för övrigt 26 år gammal.

fattar fortfarande inte upplägget, hur man ö.h.t väljer att arbetsjobba en häst i paddock/ridhus eller träna för tränare efter en finadyne kur och då den fortfarande har fysiska besvär. Oavsett gångart, eller tidsspan. men men.

Om du har en gammal och stel häst (som jämförelse) hur får du den mjukare?
Jag skulle kombinera så icke-slitande men uppmjukande dressyrjobb som möjligt i kortare pass med skogsturer.
Stelhet anser inte jag vara ett "fysiskt problem" i medicinska termer och det var stelhet som var orsaken till att den gick på en finadyne-kur. Ont i strålarna - skos på när man insett att det är det som är problemet givetvis, stelhet i rygg och bakdel pga att hästen velat avlasta, för att hästen skulle vara mer benägen att "jobba igenom" sin kropp trots stelheten och för att snabbare få bort ev. muskelinflammationer skriver vet. ut finadyne. Inga som helst order om vila däremot skulle den givetvis inte gå hårdare pass så länge den går på smärtstillande.

Senast ändrad:

Mackan, tillägg angående din åsikt om huruvida hästar ska eller inte ska ridas så är det relativt. Du hör den bild som Lusidor t ex skriver här. Hästen skulle inte få starta om den är halt, då griper banveterinären in eller så blir den rapporterad för dålig trav.
Någon som själv är utbildad inom området har fler nyanser och aspekter att se hästens "fräschet" ifrån.
Säg att 4 personer kollar igenom samma häst,
1st hästägare
1st equiterapueft
1st vet
1st annan ganska kunnig hästmänniska
då kommer dessa uppleva olika saker.
Säg som exempel att hästägaren upplever lindrig motvilja till vissa moment (samla ihop mer, ställa igenom i ena varvet som exempel) som uttrycks i att ryttaren helt enkelt har svårt att få igenom det.
Vet. kollar igenom hästen, hittar ingen hälta eller annat medicinskt fel. ET´n känner igenom hästen, ser status på muskelspänningar, skelettet, ledrörlighet m.m. och kan konstatera vissa brister, den andra "kunniga hästmänniskan" ser helt enkelt en ryttare som borde rida bättre.

Betyder det att ET´n som i det här fallet såg "flest fel" fysiskt skulle vara en djurplågare eller dålig hästmänniska om personen ifråga red eller på annat sätt tränade hästen? För att det är den personen som är medveten om diverse fysiska detaljer som -kan bli- skador? För så är det, olika personer har olika detaljer man tittar på utifrån sina kunskaper och erfarenheter. Den genomsnittliga hästägaren märker av fysiken först när det blivit ett problem eller en märkbar hälta, den genomsnittlige veterinären hittar skador och sjukdomar som redan uppstått men i lägre grad och mer noggrannt än hästägaren, den genomsnittlige ET´n (som exempel, finns ju fler liknande kategorier som jobbar med friskvård) lägger vikt även vid det som -kan bli- problem.

Senast ändrad:

Häst som skjuter spjärnar mot handen. Jag hade inte heller gett hästen ifråga stöd i handen med risk att peppa till mer skjutkraft. Men där kommer nog ridstilen/filosofin in också, eller kanske hur ofta man suttit på pigga kallblodstravare? :crazy:
Så jag förstår din plan men det är intressant att höra hur andra filosoferar! :idea:

Jag förstår inte ditt resonemang.

Lusidors häst är inte halt, det har väl ingen sagt. Men den har enligt henne själv KF-känningar:cool: Startar man en sån häst:eek:
(Ja, vissa gör det säkert. Vissa startar styva hästar i galopp också, eftersom man tappar perspektivet på hur hästen ska kännas när den är ok, i värsta fall:crazy: Med skador som följd.:( )

Det handlade väl inte ett dugg om startat eller ska starta med den hästen och problemen på filmen:confused:

Jag köper inte det Lusidor skriver och inte det du skriver ang din häst heller.

Stelhet anser inte jag vara ett "fysiskt problem" i medicinska termer och det var stelhet som var orsaken till att den gick på en finadyne-kur. Ont i strålarna - skos på när man insett att det är det som är problemet givetvis, stelhet i rygg och bakdel pga att hästen velat avlasta, för att hästen skulle vara mer benägen att "jobba igenom" sin kropp trots stelheten och för att snabbare få bort ev. muskelinflammationer skriver vet. ut finadyne. Inga som helst order om vila däremot skulle den givetvis inte gå hårdare pass så länge den går på smärtstillande.

Om en häst är så himla "stel" och med eventuella muskelinflammationer:crazy: att den får finadyne, då är det rätt illa, och inte någon "vanlig" stelhet. Vad det nu är. Det finns ju alltid orsaker. Har din också KF-känningar av nån anledning eller är det andra problem?
Stelhet har nära koppling till fysiska problem och därmed smärta.

Jag förstår inte ditt resonemang.

Lusidors häst är inte halt, det har väl ingen sagt. Men den har enligt henne själv KF-känningar:cool: Startar man en sån häst:eek:
(Ja, vissa gör det säkert. Vissa startar styva hästar i galopp också, eftersom man tappar perspektivet på hur hästen ska kännas när den är ok, i värsta fall:crazy: Med skador som följd.:( )

Det handlade väl inte ett dugg om startat eller ska starta med den hästen och problemen på filmen:confused:

Jag köper inte det Lusidor skriver och inte det du skriver ang din häst heller.

Jag har inte läst igenom inläggen Lusidor skrivit mer än ett par, så huruvida jag "köper" det resonemanget eller inte vet jag inte heller. Och alldeles för lite bakgrundsinfo för att öht våga kommentera.

Vissa startar hästar i både trav och ridsporter trots att dom är ofräscha, det är inte gynnsamt, nej. Huruvida det här är "för mycket" eller inte har jag ingen aning om eftersom jag bara kan se en bild med en häst grymt på tårna som spänner sig mentalt och likagärna hade kunnat vara "låst i ryggen" pga det "as far as I know."
Nu gissar jag dock att Lusidor inte är sån som startar hästen när den är ofräsch utan helt enkelt försöker ta hänsyn till faktorn emellan starterna för att hålla den fräsch nog att kunna starta.
Du utgår från något annat så det är väl där åsikterna glider isär.

Om en häst är så himla "stel" och med eventuella muskelinflammationer:crazy: att den får finadyne, då är det rätt illa, och inte någon "vanlig" stelhet. Vad det nu är. Det finns ju alltid orsaker. Har din också KF-känningar av nån anledning eller är det andra problem?
Stelhet har nära koppling till fysiska problem och därmed smärta.

Ja, fast å andra sidan så om den blir så stel på ca 2 veckor (gradvis) och orsaken till stelheten tas bort, hästen efter avslutad kur inte visar samma stelhet t ex lös i paddocken så tar jag det inte som mer än stelhet.
"KF-känningar?"
Men observera att jag ingen gång sagt att jag "gjorde rätt" som åkte iväg och tränade med hästen även om jag själv såhär i efterhand också förstår varför jag inte trodde det skulle vara någon fara. Skillnad om man är på högre utbildningsgrad och därmed tränar hårdare, än att satsa på ett 30 minuters skrittpass med uppmjukande övningar.

Vissa (ingen nämnd, ingen glömd) låter som att de aldrig varit "unga och dumma" eller någonsin lärt sig genom misstag snarare än andrahandsinlärning. Eller lyssnat för mycket på de som är utbildade och ska kunna istället för att lyssna till sin egen intuition/tagit reda på fakta själv.
Sen är det "vissa" som låter som att 90% av hästbefolkningen inte borde ridas. Utan att ta hänsyn till att de flesta vuxna levande varelser får fysiska problem, som inte nödvändigtvis innebär lidande.
Även om jag personligen skulle önska att ALLA med skavanker från en viss grad och uppåt (viket skulle innefatta kanske 20-40%? av vuxna hästar) skulle gås igenom ordentligt och holistiskt innan man fortsätter rida så orkar jag inte slösa energi att gå med pekpinne åt de som redan börjat bli medvetna om hästens fysik.

Senast ändrad:

Det var du som skrev något om Lusidors häst och starta, att den inte var halt. Och det sa ju ingen heller att den var. Den kan ju bli dock om den rids sådär med Kf-känningar så som Lusidor själv kallade det...

Ang att jag frågade det om din är att finadyne kan ges även vid såna, det var enda skälet.

Men visst har alla varit "unga och dumma" och jag tror inte den skrittdressyr du rider tar livet av hästen, men jag tycker att man vill veta orsaken till stelhet innan man åker på kurs om den är så allvarlig att man misstänker muskelinflammation och sätter in finadyne:confused: Eller hur? En häst blir ju nte "stel" av sej själv:confused: Visste du orsaken kan jag mera köpa ditt resonemang, eventuellt men inte helt i alla fall. Då gör du en bedöming ändå, men vet du inte orsaken så kan ju skadan förvärras av att hästen arbetas alls, med smärtstillande i kroppen:cool:

För mej är det inte självklart att hästen ska arbeta med "skavanker" som jag känner/vet att den har, och inte vet orsaken till och alltså hur jag ska behandla den. Visst ska dom tex arbeta under läkning av en muskelsträckning, som exempel eller vissa andra skador också, tvärtemot vad många gör.. Men då vet man vad det är och avpassar efter det,.
Jag vill att hästen känns fräsch och fin i kroppen hela tiden, annars vill jag veta varför den inte gör det, och sen bestämma arbete efter det. Vare sig den startat galopp tex nyss eller inte. Det ska inte ändra hur hästen mår i kroppen, då är något fel. Om du förstår hur jag menar:confused:
Man får självklart ta hänsyn till ålder, om hästen är äldre tex, gamla skador om det finns osv, men man måste veta vad det är!!

Senast ändrad av en moderator:

Men jag kommer ihåg den där multihalta hästen som du köpte o valde att "behandla" själv . Ett experiment var det väl:confused: Hur gick det sen?

ET är ett komplement när Vet, inte hittar felet i de lägre falangerna .Man går vidare i sin koll eller scint/ magnetkamera.
När hästen är gammal är det kanske inte så konstigt om den är stel, men en yngre häst:crazy:
Skritt 1 h. på lång tygel kan lösa upp de flesta knutarna.
14 dagar så o sen kan den vara som ny-återhämtad.

Stelhet kan bero på vad som helst t o m tandvärk.
Har man en häst som startar i kapplöpningsrace är man nog varsam o kollar upp den eller är det bara proffsen?

Sen verkar det som om man är mkt mindre hårda på rörelsestörningar inom svensk travsport. hästar som ej får starta i F. kan gå här.

Sorry -hamnade utanför ridsport:angel:

Om du har en gammal och stel häst (som jämförelse) hur får du den mjukare?
Jag skulle kombinera så icke-slitande men uppmjukande dressyrjobb som möjligt i kortare pass med skogsturer.

Men en gammal häst är väl en annan sak än en ofräsh ej gammal häst? Även på en gammal är förutsättningen att man vet VARFÖR den är stel - gamla hästar blir inte stela bara för att de är gamla.

stelhet och ont i strålarna, stelhet i rygg och bakdel pga att avlasta för de andra problemen - nej jag skulle inte dressyrjobba en sån häst. Jag ser inte hur du skulle få bukt med några problem alls, om det utgår från ont i strålarna. det låter som den hästen var ett helt plockepinn av problem, och då skulle jag aldrig fundera på att dressyrjobba den, än mindre med smärtstillande i blodet.

jag är väldigt främmande för att rida hästar med den typen av krämpor i dressyr arbete eller för tränare. Man måste ju som sagt ha en klar diagnos isåfall. Du skriver om att "ta igenom" stelheter osv. Hur är det vettigt om det pågår så mkt i hästkroppen som du beskriver?

Mackan, tillägg angående din åsikt om huruvida hästar ska eller inte ska ridas så är det relativt. Du hör den bild som Lusidor t ex skriver här. Hästen skulle inte få starta om den är halt, då griper banveterinären in eller så blir den rapporterad för dålig trav.
Någon som själv är utbildad inom området har fler nyanser och aspekter att se hästens "fräschet" ifrån.
Säg att 4 personer kollar igenom samma häst,
1st hästägare
1st equiterapueft
1st vet
1st annan ganska kunnig hästmänniska
då kommer dessa uppleva olika saker.
Säg som exempel att hästägaren upplever lindrig motvilja till vissa moment (samla ihop mer, ställa igenom i ena varvet som exempel) som uttrycks i att ryttaren helt enkelt har svårt att få igenom det.
Vet. kollar igenom hästen, hittar ingen hälta eller annat medicinskt fel. ET´n känner igenom hästen, ser status på muskelspänningar, skelettet, ledrörlighet m.m. och kan konstatera vissa brister, den andra "kunniga hästmänniskan" ser helt enkelt en ryttare som borde rida bättre.

Betyder det att ET´n som i det här fallet såg "flest fel" fysiskt skulle vara en djurplågare eller dålig hästmänniska om personen ifråga red eller på annat sätt tränade hästen? För att det är den personen som är medveten om diverse fysiska detaljer som -kan bli- skador? För så är det, olika personer har olika detaljer man tittar på utifrån sina kunskaper och erfarenheter. Den genomsnittliga hästägaren märker av fysiken först när det blivit ett problem eller en märkbar hälta, den genomsnittlige veterinären hittar skador och sjukdomar som redan uppstått men i lägre grad och mer noggrannt än hästägaren, den genomsnittlige ET´n (som exempel, finns ju fler liknande kategorier som jobbar med friskvård) lägger vikt även vid det som -kan bli- problem.

jag har inte ö.h.t utalat mig om Lusidors häst. Läs igen.
i övrigt förstår jag knappt vad du skriver i detta inlägg - vad är det du vill ha sagt? :confused:

Nu hoppar jag in, har inte läst hela tråden än.
Tänkte dock bidra med ett praktexemplar på häst som "smiter".
Lite fakta först, hästen är 7 år. Gått två lopp på trav, sedan skadad (utläkt). Sen dess misstänker jag att hon inte gjort något i sit liv. Stått för det mesta, kanske riden men inte inriden enligt mig.
Fick hem henne i slytet av februari i år, hon såg ut som vilken avdankad travare som helst, inte en muskel på hela kroppen. Hon orkade inte ens gå rent i traven.
Och hon vill så otroligt mkt, fööör mkt. Lätt stressad och explosiv.
Så att få henne att gå ärligt är verkligen en enorm utmaning för mig som INTE räcker till i min ridning för fem öre. Men nu det senaste har vi faktiskt kommit så långt att jag får komma åt att rida och trycka fram och under bakdelen på henne, vissa dagar.
Men oftast ser det dock ut som på filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=_AJX8w6-g4A

Denna filmen är filmad i juli:
http://www.youtube.com/watch?v=fQ8JvNaQuPI

Jag tycker iaf att hon går lite ärligare nu, dock var hon PIGG den dagen nyaste filmen togs och jag kom inte åt att rida, bara sitta och lugna. Så hon smiter, hon behöver få ett betydligt bättre tramp i bak!

Men säg gärna vad ni anser! Andra åsikter är guld värda, nu är väl filmen inte så himla bra kvalité..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 246
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 351
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 811
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 548
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka