Sv: Rörelse genom kroppen
Har inga ridfilmer men väl ett par exteriörbilder:
Varmblodstravare då 13 år, tragiskt smal hals i förhållande till resten av kroppen. Ganska bra exteriör, lite grövre modell -stabil framdel och hyfsat grov rumpa, lätt för att sätta under sig. Svårt för sig pga väldigt taskigt rörelsemönster - breddade med ETT av sina bakben, hade grymt lätt för att korta ihop ryggen och därmed låsa höfterna (ner med ryggen, huvet i vädret, vrida sig i kroppen var hästens syn på hur trav under ryttare går till..
) men med träning blev det mycket bättre och den kunde gå i fin samlad trav kortare sträckor. Galoppen var nästan hästens styrka den hade ganska rund och fin galopp "i grunden". Vi övade inte särskilt mycket på den men det syntes ju när den galopperade lös och vid hoppning och när det råkade bli galopp pga lite för bråttom.
(den kunde galoppfattningar bra sen tidigare så galoppen var egentligen aldrig något problem)
Varmblodsvalack, 14 år när bilden togs. Ingen vidare exteriörbild men det tog så lång tid att ladda upp att jag tog det jag hade!
Egentligen ganska bra exteriör. Högrektangulär, inte överbyggd, lätt men inte spinkig. Vinklar är jag inte så haj på, kanske lite för sluttande ned mot svansen och raka vinklar i bakbenen? Men den hade sitt psyke och sin gamla "dåliga" teknik emot sig. Har fin trav, kan få till ok galopp men då krävs att man först får till ett bra rörelsemönster överlag och inte låser hästen. Svårt för att samla sig men egentligen mest pga hästens bekvämlighet, den hade femtielva sätt att komma undan det jobbigaste läget.
Den var redan från början i ridningen sån som sökte sig framåt/nedåt och kunde gå i ett lugnt tempo på ridbanan, blev hellre för låg än för hög.
Ingen breddare men trots det måste man ha koll på höfterna för att få till något vettigt.
Lätt i framdelen är han iaf!
(På den bilden syns f ö de inte alltför smickrande bitarna hos min kallblodstravare
underhals, lång kropp, överbyggd bak. Trots sämre exteriör än varmblodet på bilden har den ändå lättare för sig pga psyket och att den aldrig lärt sig riktigt lika dålig teknik.)