Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju inte heller nån vettig häst att visa upp .men delar med mig ändå eftersom det kan vara lärorikt
Jag skulle vilja se film på din ändå..även nordsvenskar rör ju på sig![]()
Tar mod till mig och lägger ut en film på mig o pålle
Har tyvärr ingen tidigare film som jämförelse, men tycker själv att hon börjat lossna i kroppen och äntligen börjar få till en avslappnad trav, även om hon bara orkar hålla formen sekundvis.
Traven har länge varit spänd och markbunden med inslag av passgång och galopp med frambenen. Hästen är travare, 12 år och började ridas in som 10-åring, men inridningen har skett under lång tid pga hennes besvärliga bakgrund.
Jag märker alltså en stor skillnad, men det kan vara spännande att höra vad en utomstående ser.
Så, fritt fram att kommentera
(iaf första halvan av filmen)
Vilka roliga övningar ni verkar ha fått göra på det lägret?Hur tyckte du själv att övningarna funkade för dig och din häst?
Det verkar vara en trevlig häst du har.Och ni har kommit en bit på vägen.trevligt att se så mjuk ridning oxå.Du beskriver precis samma problem som jag och knas har.Just obalansen som blir mellan häst och ryttare.Jag tror att detta är något som går att jobba bort så med tiden ju mer styrka och balans hästarna får.
Och just vi med travhästar så är ju hela sättet att bära helt nytt för dem.Det tar sin lilla tid.
Jag tycker efter din häst förutsättningar så svingar hon bitvis på riktigt bra genom kroppen.Och då menar jag på ett ärligt sätt efter vad hästen verkar ha för förutsättningar.
Kommer nog bli bra med mer styrka och mjukgörande övningar tror jag.
Ser ut att vara en snygg häst
Dessa filmer tror jag är bra ur diskussionsperspektiv när det gäller utbildning av ridtravare. Jag menar Q:s, din och zuzzis. Alla visar väldigt bra vilket som är travarens kanske största problem som ridhäst dvs att få ihop koordinationen och få in sin bakben som är gjorda för att, och vill, arbeta långt bakom hästen. De har stor rörlighet framåt o bakåtoch åt sidorna, jämförelsevis, vilket inte är en fördel i det här fallet, dvs som ridhäst. Bakbenen arbetar långt bakom hästen, även när den verkligen närmar sej bättre arbete så ligger benen kvar därbak och kommer inte in, vilket är en stor fara för bla bäcken och ländrygg. Hästen försöker i sin ambition att bära därbak, vilket blir mycket svårare än om den fick in benen mer under sig. Den kan inte heller i det läget "svinga med ryggen", det blir istället att den måste låsa sin rygg.
Jag tror man kan lära en del av hur de måste arbetas innan man kan gå vidare om man tittar på filmerna. Att visa dem var bakbenen måste försöka vara, och muskla så att det underlättas, och inte högre tempon öht där bakbenen inte hinner med.
Det är i alla fall vad jag tänker. Det blir bra illustrationsmaterial till diskussionerna om omskolning.
att bygga upp styrkan lite lite i taget och precis som du säger anpassa tempot efter vad de klarar.
haha, nä med konsekvent ridning - minutiös och 100% -ig konsekvent så går det mkt bättre. Tror det är det som är nyckeln till att det har gått framåt för oss så mkt senaste tiden. (måste återigen inflika att vi ändå bara är i början så ingen tror ngt annat)
Poletten trillade ned när jag började tumma på den konsekventa ridningen, hej å hå vilka steg bakåt det blev.
Det är ju en travare som är rätt lik Q:s häst i sina rörelser. Överrörligheten sitter ju inte i ryggen tycker jag utan i bäckenet precis som det gör på travare, därav deras problem.
Det som blir tydligt är att även på sista filmen från i år så har den kvar väldigt mycket av detta så det visar ju hur svårt projektet ärDen ser på samma sätt som Q:s häst oren ut bak, men jag tror även i detta fall att det handlar mer om problem att få rätt på sina bakben som vill arbeta på helt annat sätt.
Tycker det var jättebra att du la in filmen eftersom det visar vilka problem även ts sitter med![]()