Rookie utrustning

P

Punkity

Har inte hållt på med ft särskilt mycket, men hoppas att det ska bli mer och mer med nya hästen. Men hur mycket utrustning "borde" man investera i? Känns ju onödigt att ladda upp med massa saker som egentligen inte behövs förrän på högre nivå... Så vad säger ni erfarna, vad behövs till ett rookie-ekipage?

Sv: Rookie utrustning

man behöver nog inte investera i att köpa de allra dyraste skydden osv. (fast jag köper ju grejjer ändå.. :angel:) även att om du bara har en hopp/allroundsadel så behöver du inte köpa så du har två sadlar (en dressyr o en hopp). det går att rida dressyr i en hoppsadel, men man kanske får sämre poäng på sitsen då (när man tävlar). man kan investera i ny utrustning när man verkligen vet att man ska satsa på fälttävlan! :)

nu är jag en rookie själv ;) så jag svarar så som jag tycker i frågan.

Senast ändrad:

alla svar är uppskattade :)

Som det är nu kör jag med vanlig hopputrustning när vi är i terrängen, dvs allroundsadel, träns, senskydd, kotskydd och boots. Martingal har jag haft på nån häst också, men rider oftast utan. Vad har du för ngt?

när jag började med fälttävlan red jag i en allroundsadel i alla momenten, i hoppningen hade jag vanliga senskydd och strykkappor, i terrängen hoppskydden + boots runt om.

nu har jag en dressyr och en hoppsadel, senskydd i banhoppningen, boots och sånna höga runt-om skydd i terrängen, har annan hjälm i terrängen än vad jag har i banhiopp/dressyr också. även bytt stövlar från dressyr till banhopp..

är också rookie så här e va ja rider med :) (hade typ samma i allt)

Hoppsadel
Magplatta (ej i dressyren)
Träns, samma bett som alltid
Senskydden fram (har jag även vid banhoppning) (ej i dressyren)
Boots runt om(ej i dressyren)
Martingal om hon ser extra pigg ut i stallet, oftast inte (ska dock ha det första terrängritten för året :p) (ej i dressyren)

Det jag tycker är viktigast att investera i är ett par rejäla heltäckande benskydd till terrängen. Behöver inte vara någon dyr historia bara dom är slagtåliga. En bra säkerhatsväst till dig som sitter skönt (måste vara klass 3 för att få tävla med den) Och en hjälm som sitter bra och inte åker framåt eller bakåt om du skulle trilla av. Annars tycker jag som tidigare talare att du kan hålla dig till en sadel så länge m.m. Man tager vad man haver :D Lycka till!

ok, du råkar inte ha några bra tips på benskydd? För det är väl mest det jag funderat på om man borde ha, det känns som att hoppskydden inte är tillräckligt kraftiga. Mer som man funderat lite på är ju tex övergjorden, men det kanske är överkurs?

Som du säger så kan en god ide vara att införskaffa ett par lite "bättre" skydd. Vet inte hur många som rider terräng med senskydd, kanske är ganska många? Men man bör ändå tänka på att hästen inte kan riva ett terränghinder, och man kanske bör ha någon sorts stötdämpning om hästen smäller i ett hinder :)

Men för en rookie duger vilka strykkappor som helst, bara de sitter bra och fast! Så du behöver ju inte investera i ett par jättedyra! Jag har alltid använt begagnade i neopren (förutom då jag var pilot åt annans häst, men då var det ju inte jag som köpte skydden, fniss!), och förra året red jag i börjes strykkappor. Inte förrän i år har jag lagt pengar på ett par riktiga terrängskydd.

Övergjord tycker jag inte att man behöver förrän i de högre klasserna. Eller behöver kanske är fel uttryck, men det är ju inte förrän hästen tar i så mycket så man blir orolig att sadelgjorden ska spricka (hihi:D) som man vill ha en extra :angel:

Lycka till! :)

Övergjord tycker jag inte är så viktigt förren i högre klasser, se till att allt är helt istället :idea:

Om du ska rida mer än bara ett par tävlingar och tänker fortsätta med fälttävlan, även om bara på debutant - lätt nivå, så hade jag nog faktiskt satsat på några bra skydd.
N.E.Ws är väldigt bra och inte de allra dyraste som finns (runt 7-800 paret), tips är att ta de med hård skena på bakbenen, de med mjuk snurrar bara runt och kan ge skav. De brukar finnas i de flesta ridsportbutiker
Så länge funkar det bra med hoppskydden i terrängen, kanske ett par höga strykkappor bak kan vara bra. Boots har jag bara fram, tycker inte om boots på bak det är klumpigt och dessutom är risken liten att de trampar sig där.
Annars brukar jag alltid ha förbygel i terrängen, men det är ju inget måste om man inte har någon...

Jag har ridit dressyr i hoppsadel på unghästar utan problem, man slipper ju byta mellan också. Tycker det är mkt värre att rida terräng i en dålig hoppsadel eller allroundsadel.
Tänk på att du måste kunna korta läderna ordentligt så du kan stå upp. Det är väldigt vanligt i lägre klasser att folk har alldeles för långa läder, nästan sitter ner i terrängen och får dålig balans ;)

vad bra ;)

jag har just nu denna utrustning:
allround sadel mot dressyr (alla moment)
ett träns till hoppning/terrräng o ett till dressyr (har olika bett så det blir enklast att ha två träns då)
förbygel m ev martingal (hoppning o terräng)
boots runt om (hoppning o terräng)
strykkappor/damasker runt om (terräng)
senskydd + bakstrykkappor (hoppning)
sadelgjord med magplatta (hoppning o terräng)

..hm, undrar om jag fått med allt nu :p aja, jag vill gärna ha lite "rejälare" skydd till terrängen så jag passade på o köpa 4 par på rea ;) blev inte så dyrt då iaf. :p

jag köpte mina på rea! :D ett par Veredus eventic (ngt sådant heter dom iaf.. :angel:) o sen ett par som jag tror är av märket N.E.W.

Jag håller egentligen med om att man bör ha ordentliga skydd i terrängen. Tyvärr kan jag ej rida med sånna bak för min häst hoppar jättedålig då hon bler helt stel och vågar inte riktigt röra sig. jag red hela tiden med dem i början för att hon skulle vänja sig i dressyren och så men inget hjälpte, hon kan fortfarande inte hoppa med långa runt om skydd. Men istället har jag skaffat mig ett par Trizone (nått sånt) dom tycker jag e super bra skydd och leder bort vatten med ändå kyler med sin speciellt formade insida. verkligen super skydd.

Magplata tycker jag däremot är konstigt att inte alla rider med, man kan lätt få ett konstig språn i terrängen för dom hoppar av jättetidigt eller något och har man då brodd och hästen drar upp benen under magen så skulle jag inte vilja riskera en skada.

Sadel de e jättemånga som har hopp/allround sadelar i dressyren och jag själv har fått 8 på sitsen i en så de tycker jag inte har någon större betydelse i Ft dressyren. + det är aldrig kofficient på sitsen i ft dressyren så en dålig sitst drar tyvärr inte ned så mycket.

Ang. det här med bra terrängskydd.

Går det att använda dem till vanlig ridning också, istället för att linda hästens ben? Tänkte på det eftersom jag precis köpt en treåring som är lite spattig med benen, därför vill jag ha någon form av skydd på senorna när vi är ute och går i snårig skog. Lindor verkar inte lämpa sig så bra till det, så kan man använda dem istället för lindor? Ger de samma stötdämpningseffekt också?

Till TS: Personligen rider jag inte FT för tillfället, men har gjort det ett par gånger (läger), och det jag tycker är viktigast att satsa på är ju en bra väst till dig samt bra boots och benskydd till din häst!

Personligen skulle jag mkt hellre ha ett par bra benskydd än lindor. Kan ju bli en katastrof om lindorna av någon anledning går upp. Ett par riktiga terrängskydd ska klara av ett hammarslag så menar du stötdämpning mot slag fyller dom nog nästan en bättre funktion.

Personligen skulle jag mkt hellre ha ett par bra benskydd än lindor. Kan ju bli en katastrof om lindorna av någon anledning går upp. Ett par riktiga terrängskydd ska klara av ett hammarslag så menar du stötdämpning mot slag fyller dom nog nästan en bättre funktion.

Jo precis, det var det jag tänkte på. Då införskaffar jag mig ett par sådana istället för lindor/vanliga benskydd.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 595
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 202
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar