Sv: Rookie utrustning
Övergjord tycker jag inte är så viktigt förren i högre klasser, se till att allt är helt istället
Om du ska rida mer än bara ett par tävlingar och tänker fortsätta med fälttävlan, även om bara på debutant - lätt nivå, så hade jag nog faktiskt satsat på några bra skydd.
N.E.Ws är väldigt bra och inte de allra dyraste som finns (runt 7-800 paret), tips är att ta de med hård skena på bakbenen, de med mjuk snurrar bara runt och kan ge skav. De brukar finnas i de flesta ridsportbutiker
Så länge funkar det bra med hoppskydden i terrängen, kanske ett par höga strykkappor bak kan vara bra. Boots har jag bara fram, tycker inte om boots på bak det är klumpigt och dessutom är risken liten att de trampar sig där.
Annars brukar jag alltid ha förbygel i terrängen, men det är ju inget måste om man inte har någon...
Jag har ridit dressyr i hoppsadel på unghästar utan problem, man slipper ju byta mellan också. Tycker det är mkt värre att rida terräng i en dålig hoppsadel eller allroundsadel.
Tänk på att du måste kunna korta läderna ordentligt så du kan stå upp. Det är väldigt vanligt i lägre klasser att folk har alldeles för långa läder, nästan sitter ner i terrängen och får dålig balans