brandkattis

Trådstartare
Ni som haft många hundar o röntgat.
Gärna större raser.
Vid vilken ålder har ni röngtat hd, ed?
Vilken ålder förespråkar ni?
Min första röntgadet jag strax efter 1 års-dagen,
fick hd c-d.
efter ca 2 år hade hon inte det vid röngten,
då hade muskulatur jobbats upp o dragit ihop det så då var det ok,
Däremot hade hon en 1:a på ena armbågen.
Vår andra väntade vi därför tills strax över 2-år.
Men nu är jag lite villrådig.
Då uppfödare vill att man röntgar vid 1-års åldern,
men då det kan skilja så om ej muskler byggts upp o tightats åt.
Samtidigt som risk för ed ökar :S
Hur har ni gjort o hur tänker nu?

Sv: Röntgen

En dålig höft är en dålig höft, oavsett muskler. Är hunden extremt dåligt musklad av någon anledning skulle jag nog vänta, men inte annars. Å andra sidan skulle jag fundera på varför hunden var så dåligt musklad.
Lagotton röntgade jag när hon var 1,5 år - hon fick B/C på höfterna. Labben röntgades när han var lite över året, han fick B på bägge höfter. Båda två är röntgade ua på armbågarna.

Röntade strax efter året. Var liiite slapp på någon bild men när han låg i "SKK-ställning" så blev det B-höfter. UA på armbågarna. Jag tycker man ska röntga som uppfödaren vill, det är ju ändå mest för dennes skull man röntgar. Vill man ha mer info om hur tight leden är så kan man ju komplettera med PennHIP.

Ja, jag får väl se vad de tycker på djurkliniken som jag använder mig av när det är dags för 1-års sprutan.
Ja, varför hon avr dåligt musklad kan man fundera över.
Själv köpte vi henne som omplacering när hon var 6 1/2 mån.
Men stor skillnad på om det "bara" är slappa eller om det finns pålagringar.
Visst är det till stor del för uppfödaren man röntgar, men det är lika mycket för min o hundens skull.
Hur man kan planera o bygga för framtida bruk/liv.
Ja, man håller tummar o tår att det ser bra ut :)

Jag röntgade min rottis när hon var 1 år och 8 dagar. Hon var så välmusklad redan då så veterinären hade svårt att "dra" till leden rätt.

Hon var inne på dag 8 eller 9 i löpet också, men gick igenom med HD A/ED u.a.
Jag ville röntga så tidigt som möjligt för att veta hur jag skulle lägga upp träningen i framtiden.

Lycka till, det är alltid lika nervöst innan svaret kommer :)

Har röntgat alla mina hundar mellan 13-17 månader (två boxrar och nu senast lagotton). Boxrarna var åt det senare hållet då jag ville ha dom mer färdigvuxna höjdmässigt. Sen musklar dom sig ju ytterligare men en dålig höft är ändå en dålig höft oavsett muskler tror jag.

Boxrarna hade ena Hd A, den andra A/B. Lagotton har A.

Jag vill ha koll på höfter (även knäna på boxrarna, samt armbågar på lagotton) innan jag börjar löp och cykelträna hundarna. Så jag gör det lika mycket för min egen (och hundarnas) skull som uppfödarnas.

Nervöst är det innan besked men ack så skönt när det (hittills) varit bra:)

Senast ändrad:

Jag har bara röntgat en hund, men tänker att jag hellre gör det "för sent" än precis när de är 1 år gamla.

Nu röntgades min hund inte för att uppfödaren ville det eller så, utan för att vi skulle se hur mycket artros det var i knäna och när hon ändå skulle röntgas passade jag på att ta höfterna också. Hon var då strax över 5 år gammal och fick A-höfter. Hennes äldre helbror röntgades när han var 8 år. Nu skickades plåtarna inte in till SKK utan han röntgades av andra skäl. Hur som helst så sa veterinären då att höfterna iaf var jättefina och utan pålagringar.

Jag tänker lite så att om en höft är A-höft när hunden är 1 år, och... D-höft när hunden är 4-5 år, är det verkligen en bra höft då? En bra höft ska ju hålla rätt många år också...

Jag röntgade min hund när han var ca 20 månader. Förra hunden var i liknande ålder. Båda hade HD A och den jag har nu ED ua. Halva kullen är inte röntgad än, men kullbrorsan, som röntgades r hhan var knappt 18 månader fick HD B ED ua.

Vad är det för ras du har? Jag tycker gott du kan röntga nu om uppfödaren tycker det. Uppfödaren är ju för hoppningsvis proffs på rasen :)

Vad menar du med att risk för ED ökar?

Hon blir inte året förrän i mars, så än är det ingen brådska.
Har bara förjat fundera en del på det :)
Egentligen vill jag bara ha det ur världen så fort som möjligt,
det är sån jobbig ovisshet tiden fram till att man fått resultatet.
Men jag vill ju självklart att tiden ska vara mogen.
Får se vad vet, säger när det är dags för 1-års vaccin.
Det är en rottweiler som jag har.

Jo det har sagts att det kan räcka med så lite på armbågar,
(liten skada för att det ska börja bli pålagringar)
o ju längre man väntar med dessa desto större risk är att det händer något som orsakar pålagringar. Naturlig väg alltså inte ärftliga vägen.

Hunden blir inte friskare för att du röntgar senare. Möjligtvis att muskler kan väga upp för en slapp led. Frågan är väl om du röntgar för att du vill veta resultatet eller för att få en bra resultat på hunddata? Oavsett tillfälle för röntgen och oavsett om det står A eller B eller C på hunddata så är det samma hund. Den blir inte hållbarare för att du röntgar senare.

Jag hade röntgat när uppfödaren önskar att du gör det. :)

Har ju ingen stor ras. Utan har schnauzer..
Men jag med flera som har rasen tycker man inte ska röntga för tidigt, just för rasen växer ganska så sakta och utvecklas ganska så länge i sin kropp..
Jag röntgar runt 18 månader. Tidigare skulle jag inte göra...
Jag är också petig vart jag röntgar, för tycker många kliniker inte tar detta med noggrannhet på allvar. För mig är det viktigt att allt görs ordentligt och rätt..

Schäfrar, röntgat vid ca 1 år och 4 månader.
Finsk lapphund också vid 1 år och 4 månader.

Hunden blir inte friskare för att du röntgar senare. Möjligtvis att muskler kan väga upp för en slapp led. Frågan är väl om du röntgar för att du vill veta resultatet eller för att få en bra resultat på hunddata? Oavsett tillfälle för röntgen och oavsett om det står A eller B eller C på hunddata så är det samma hund. Den blir inte hållbarare för att du röntgar senare.

Jag hade röntgat när uppfödaren önskar att du gör det. :)

Självklart är det samma hund ;)
Men det är självklart viktigt att det som står i hunddata är bra.
O har den då inte musklat på sig o växt sig färdig när det är dags för röntgen,
men om den får ett halvår till på sig så att den musklat sig bra,
så har det stor betydlese då det är resultatet som läses av på skk som är avgörande för huruvida du kan fortsätta planer o utbildningar.
Stor skillnad på om det är ett C eller ett B förstås om det "bara" är på grund av att den inte musklat sig.

En hund vars höftresultat hänger på muskelmassa för att knuffas över den "magiska gränsen" från C till B, har i mina ögon inte höfter värda att avla på. HD-röntgen är inte en merit, det är ett avelsutvärderingsverktyg. Varför skulle man vilja mecka med resultaten?

Jag har röntgat mina ganska nära ettårsdagen, trots att rasen inte är färdigvuxen för vid tvåårsåldern. En hund med C och tre med A-höfter.

Förstår inte hur du kan anse att det mecklas med resultatet om hunden är bra musklad när det är dags för röntgen.

För mig är hd-röntgen inte bara ett avelsutvärderingsverktyg, det är det för uppfödaren. För mig som hundägare är det viktigt för framtida bruk. Vad jag kan göra med min hund, beroende på vad jag har för planer o framtidsutsikter. Utbildningar/tävlingar/träningar.

Hunden ska vara i god kondition så klart, men det är ju knappast för röntgenresultatets skull utan för hundens hälsa. Jag tror heller inte att det påverkar resultatet nämnvärt, det ska vara jäkligt kass muskulatur för att ledkulan ska ligga slappt!!

Jag tycker att hela resonemanget är skumt, att försöka se till att få så bra resultat som möjligt. För mig handlar det inte om att det ska se fint ut i statistiken (även om det är kul), utan om att få reda på min individs förutsättningar.

Du är ute efter samma sak som mig.
Min tik röntgades mer eller mindre på 1-årsdagen med A-höfter och ua på armbågar.
Kommer att göra om samma sak även med lilltjejen på 10 månader. Hon ska röntgas så fort hon blir 1 år.

Du är ute efter samma sak som mig.
Min tik röntgades mer eller mindre på 1-årsdagen med A-höfter och ua på armbågar.
Kommer att göra om samma sak även med lilltjejen på 10 månader. Hon ska röntgas så fort hon blir 1 år.

Varför är det så viktigt att göra det så gott som på 1 års dagen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en 1 år gammal sheltiehona. Min uppfödare vill att jag ska göra en HD/ED röntgen på det. Kostar 2000:- Jag förstår att...
Svar
18
· Visningar
2 654
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 906
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar