Röntga vid köp?

Chambery

Trådstartare
Hej.

Jag ska ev köpa en häst som jag har provridit, som jag tyckte mycket om.
Hästen är exportröntgad runt om och ska även genomgå klinikbesiktning inann köp.

Jag fick ett tips om att även be om rygg + halsröntgen för att vara på säkra sidan. Hästen ska annvändas till ridning och en del tävling i hoppning. Den kosstar inte skjortan men är endå mkt pengar för mig.

Hur funkar det... om jag väljer att inte röntga de extra grejerna... om de då längre fram skulle visa sig vara något fel i ryggen eller halsen, kan jag då enligt dolda fel, kunna reklamera hästen? (givetvis om felen hittas inom 2 år). Detta gäller köp mellan 2 privatpersoner...

Hur stor upplysningsplikt har mna? Räker de med exportröntgen och klinikbesiktning?

Känns svårt att rötnga hela hästen på jakt efter fel eller missbildningar...

Alla tips är välkomna!

Sv: Röntga vid köp?

Jag hade inte röntgat om det inte finns fog för det.

Det kan finnas förändringar på röntgen som inte är något problem som helst för hästen trots att det ser onormalt ut.
Så röntgen är ju liksom inte svart eller vitt, det finns en stor gråskala.

Det är ju liksom inte rimligt att röntga vartenda ben i hästen för att leta efter eventuella fel som kanske inte ens är fel.

Jag håller med pulkaskurk. Nu finns det ju redan bilder och om hästen känns fräsch och fin och går igenom en klinikbes hade jag inte röntgat ytterligare.

Men det är svårt att råda, folk tycker så olika. Vissa hittar fynd som gör att de är glada att de röntgade, för vissa blir det tvärtom, ett fynd kan göra att det blir reservationer i förs och då "kan" man inte köpa längre, trots att fyndet kanske inte orsakar något problem.

Om den har fel som lätt hittas vid en röntgen, så lär det bli väldigt svårt att kalla det för dolda fel. I grunden är dolda fel sådana som man inte hittar vid enkla undersökningar som röntgen faktiskt är i de flesta fall. Utan det är saker som man verkligen måste leta efter kanske till ock med inte hittar förrän hästen är död.
Det är ju samma lagstiftning som gäller för allt man köper och det gör att det kan bli lite svårt att riktigt förstå innebörden när det gäller ett levande djur men enklare om det skulle vara en bil eller en TV i samma prisklass.

Sedan frågan om röntgen av halls och rygg så har rasen och ev inslag av fullblod en viss betydelse för om det ska räknas som en standardundersökning innan köp. Fullblod som ras har ju en disposition för KS, precis som islandshästar har det för spatt. Så om dessa reser är inblandade bör man om man vill vara säker röntga rygg/hals resp spattröntgen.

Senast ändrad:

Om hästen ser taktmässig o lösgjord ut (visa gärna film för duktiga omkring dig), känns fräsch att rida, och den går igenom ua, dvs den har inga spänningar, har inga "gamla" skador eller ojämnt musklad, ojämna hovar etc så skulle inte jag röntga mer.

Men har den "små" grejor så skulle jag överväga en grundligare utredning, har själv tyvärr köpt en häst som var lite ojämnt musklad, lite spänd i ryggen o olika stora hovar, den var lite olösgjord att rida vilket jag trodde bara skulle vara att rida till då hästen var relativt ung, den fick tas bort efter mycket utredning och behandlingar/rehab 1,5-2 år efter köp pga lösa benbitar i halskotpelaren.
När jag diskuterade smågrejorna med besiktande vet tyckte denne att det inte var något att hänga upp sig på, ångrar det idag..

Kan du få visa dom gamla plåtarna för din veterinär? Är ju inte helt ovanligt med rena plåtar enl säljare som inte är rena enl en annan veterinär. Det blir ju en billig försäkring :)

Tack för svar alla.
Hästen är en import från holland. (hannoveranare) Ser fin ut i rörelserna, behöver mer smukler i överlinjen m.m. men är riktigt bra exteriör. Fina jämna hovar.

Känns som att man borde lita på en exportröntgen ua och en klinikbesiktning ua när man köper en häst... jag precis som ni tänker också tanken lite att dte är svårt och dyrt att helröntga en häst från topp till tå i jakt på ev fel eller missbildningar.

Det som är så tråkigt är ju om man köper hästen och det visar sig rätt snabbt inom närmsta månaderna att hästen får spänningar eller likade pga något i rygg eller hals/nacke. :crazy: Grymt svårt det här... hade gärna kunnat tänkt mig att röntga rygg/hals om säljaren varit med på att om hästen går igenom allt och blir ua så kan jag gärna betala röntgen för då blir det ett Köp!

Men hittas något på den röngen och jag inte längre vill köpa så vill jag att säljaren står för den kosstnaden... för e blir dyrt om man själv ska behöva betala alla röntgen på alla hästar man provrider och ev vill köpa... i jakten på fel.

Förstår din tanke, men ska man få en fullständig bild om huruvida hästen är helt fräsch eller inte så skulle det inte räcka med att röntga varenda led. Hästen kan fortfarande ha andra fel inuti leden som inte syns på en röntgenplåt. Samtidigt som du redan fått åsikter om, så kanske det också finns små förändringar som inte vållar stor skada.
Så mycket pengar att lägga ut för att inte ens få en helhetsbild. Hästen består ju även av muskler, senor och invärtes organ och för att få en helhetsbild är det mååååååånga saker man borde göra. :)

Dock kan det väl inte skada att ta några plåtar på de "vanligaste" lederna om man vill bilda sig en LITEN uppfattning av hur läget ser ut ändå.

Om hästen är omotiverat omusklad i överlinjen (igång, fin i kroppen i övrigt) hade jag absolut tagit bilder på misstänkte problemområden. Jag hade dessutom kontrollröntgat utifrån de plåtar som finns, om det är pengar jag inte kan gå miste om vad gäller inköpssumman.

Just detta att hästen har taskig överlinje skriker ju formligen att något är fel, frågan är vad. Visst kan det vara dålig ridning, men det är ju svårt att få en garanti att det är vad som felas.

Mot bakgrund av vad som florerar i fråga om importaffärer - jag hade nog inte ens litat på exportröntgen. Det finns de handlare som kört samma CD till alla hästar de sålt, den smala lyckan är ju att det går att kopiera bilder i oändlighet på ett enkelt sätt...

:bow:Den tanken har också slagit mig... desutom är plåtarna nöstan 4 år gamla.... och gjorda när hästen fortfarande stod i Holland, mycket möjligt att det sedan hänt något o i den turen sålts till sverige. fruktansvärt svårt detta.

I överlag kanske man inte borde köpa en import som bara varit i sverige några månader... då jag helt saknar bakrundhistoria på den.

Tackar så hemskt mkt för alla svar och synpåunkter!

Om plåtarna är 4 år gamla skulle jag interäkna hästen som röntgad, mkt kan ha hänt på den tiden. Jag hade som säljare inte ens sagt att hästen var röntgad när det var så länge sen... :)

Håller med fyra år gamla plåt är inte värda ett dugg, röntgen är en färskvara och kan om man har otur vara fel redan någon timme efter åt. Om t ex hästen halkar på väg ut från den.

Jag ska vara brutalt ärlig. I dagsläget hade jag inte ens funderat på att köpa en import. Med tanke på hur många defekta importer som florerar via hästhandlare i det här landet, är risken överväldigande att man blir sittande med någon annans kasserade kuse.

Bättre att köpa en häst som i alla fall går att kontrollera en smula tillbaka, inom Sverige. Tävlingsmeriter, gamla ägare - det går ju faktiskt att spåra en hel del, även om det inte är någon garanti i sig. Bara en googling ger ju ofta en del.

Nej de är ju i princip helt värdelösa!

Jag är eg inte så mkt för att röntga i onödan MEN: Jag hade aldrig vågat köpa en holländsk import för träning/tävling utan att röntga från topp till tå. Och det fick vara e fantastisk fin häst för att jag öht skulle fundera på köpet.....

Du köper en HÖGRISKhäst med tanke på skador/förslitningar. Dessutom är den redan dåligt musklad vilket skvallrar om felaktig ridning, ryggproblem eller långvarig vila.... Mao hästen kan ha vilat bort hältor som kommer tillbaka när den sätts i träning igen.

Säger som övriga. 4 år gamla bilder från Holland? Ja, kanske till nytta om du hittar fynd på ny röntgen för veterinären att jämföra med.

Jag har inga problem med utlänningar med vissa reservationer. Det finns ett antal hästhandlare jag aldrig skulle göra affär med. Googla och se vad folk säger om den du varit hos och eventuella f.d. ägare (hästen kan ha hunnit med det oxå på några månader).

Besiktiga på klinik du valt själv. Röntga så mkt som veterinär anser vara befogat. Försäkra dig om att f-bolaget försäkrar in utan reservationer.

Och tänk " Är det för billigt för att vara sant är det för bra för att vara sant..".

Tack alla! :)

Jag fick reda på efter att jag provridit hästen att den var röntgad men att de var 4 år sedan, alltså röntgad som unghäst.

Förstår inte varför säljaren skriver i annonsen att hästen är Röntgad ua.

men men alla är vi olika.

jag har valt att leta efter svenskfödda hästar där man kan hitta historik som skador, tävlingsresultat m.m.

Är hästen från holland och röntgades där skulle jag ta nya plåtar. Hört historier (från bl.a tysk vet. ) att det förekommer att man byter plåtarna och skickar med från en "frisk" häst.

Och vet en hel del importhästar som fått problem med konstiga hältor och annat, sen har man röntgat och det har inte alls sett så vidare bra ut.

I dom hästtäta länderna får hästarna inte gå ute i hagen på samma sätt som här, hur blir hållbarheten på en sådan häst i slutänden som är uppvuxen på box?

Varför gå över ån efter vatten? Finns många fina svenskfödda hästar till salu.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 023
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 969
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 391
Senast: Lobelia
·
Hästvård Ska köpa en ny häst i övre prisklassen. Den ska klinikbesiktas och röntgas så mycket är bestämt. Men nu till frågan. Ska man låta röntga...
Svar
6
· Visningar
2 963
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31