Röntga höfter

Baserat på detta verkar det fullt rimligt med max 12 som score totalt på båda höfterna om båda höfter fått samma bedömning @Seabaz

Om skalan i länken stämmer skulle 6 på vardera höft innebära ett B mot A-hållet enligt det europeiska systemet = fria höfter eftersom både A och B räknas som fritt.

Har hunden däremot 0 på ena höften och 12 på den andra = totalt 12 innebär det att 0-höften är fri (motsvarande A i Sverige) medan den andra är milt dysplastisk (motsvarande C i Sverige). I sånt fall skulle jag dra öronen åt mig på en såpass tung ras som labben.

Det verkar onödigt, och troligtvis ganska svårt att hitta föräldradjur med totalt 0 på höfterna. Så länge föräldrarna inte har någon höft med högre än 8 i score skulle de klassas som friröntgade här i Sverige och är alltså inget konstigt att avla på sålänge övriga hälsoparametrar, mentalitet etc. är i sin ordning.

Supertack för supersvar!

Varför inte importera en bra valp med bra linjer och med genomgående bra leder?

Hade jag haft obegränsat med pengar och tankar om att starta uppfödning, javisst!
Men det är en sällskapshund vi söker och kommer förmodligen kastreras med så lägger hellre de extra pengarna på utbildning/aktiviteter

Även om jag inte är avelskunnig så ser jag en bred utspridd buskisavel här i Aus jämfört med Sverige, både inom renras och sedan grymt massa blandraser.
Att "adoptera" här är heligt och människor i min närhet kommer med största sannolikhet rynka på näsan den dagen jag kommer med en labbevalp med papper och betalat runt $2000 istället för att "rädda" en 9 månaders pitbull/staffe-blandning från något hundstall :grin:

:laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka