R
Raderad medlem 94602
Nu har ju du, så vitt jag förstår, en ras som ytterst sällan är drabbad av problem med höfter och armbågar men framförallt för hundar med risk måste ju det ideala vara att ha ett röntgenresultat som utgångspunkt. Min Lipton hade utsatts för stort lidande om jag fortsatt att stretcha hans armbågar som ju var fulla av lösa benbitar. Att hålla honom mjuk och välmusklad hade inte hjälpt alls. Det enda alternativet var op med påföljande rehab.
En röntgen är ju som framgår tidigare inte alltid tillförlitlig men en skicklig fysio kan säkert konstatera att symtom och rörelsemönster ej stämmer överens och i så fall kan man ju gå vidare med kombo av vet och fysio.
Har jag kanske missförstått hur du menar?
Tillägg: att hålla honom mjuk och välmusklad i det skick han var hade inte gått. Ingen motion eller stretching i världen hade hjälpt honom. Snarare tvärtom.
Samma med Lilla S. Att hennes högerhöft hade gått från A till D på 4 månader märktes inte alls. Ännu. Det var bättre att bespara henne det lidandet.
Sen när det gäller armbågar finns det en hel del man kan underlätta för en hund i riskzonen som man aldrig behöver tänka på med en hund med bra armbågar. Ex hoppa ur bil, hinder, apportering, hoppa ur soffa ner på ett halt golv osv. Men en sådan hund kan ju absolut göra många fysiska saker för det och ha ett stimulerande liv.