Missa inte: en matvandring. Jag gjorde en kvällstur med Food tours of Rome, Campo de Fiori och judiska ghettot. Några av stoppen (inte alla) syns här om ni vill komponera en egen matvandring:
http://www.bukefalos.com/threads/resetraden.1385717/page-52#post-18273561
Missa inte: Colosseum.
Om ni har det minsta intresse för historia och gärna har lite koll på de gamla kejsarna, missa inte Forum Romanum. (Se gärna Jag, Claudius inför resan annars, det förhöjer upplevelsen ett snäpp till) Forum Romanum vinner också på en guidad tur så man fattar vad det är för olika platser man ser.
Missa för allt i världen inte Michelangelos skulpturer. I vart fall Pietastatyn i Peterskyrkan och Mosesstatyn i San Pietro in Vincoli. De är helt överjordiskt vackra, tycker jag.
Om ni har oerhört snävt med tid och inget större konstintresse,
möjligen, möjligen missa Vatikanska museerna. Väldigt mycket besökare och guidad visning i högt tempo men med Sixtinska kapellet som en av höjdpunkterna. (obs att jag hade inte velat avstå denna heller)
Ett allmänt viktigt tips är att investera i biljetter med snabbentré och guidade visningar, särskilt för de tre nämnda sevärdheterna. Annars förlorar ni värdefull tid i trista köer. Man kan kanske också ifrågasätta värdet av att köa för att få en bild där man kör in handen i Bocca della Verita, men tja, jag har stått där.... (där finns ingen snabbvariant)
Egentligen kommer jag inte på något jag hade velat missa av Rom. Jo förresten, en enda sak! Den botaniska trädgården som jag hittade till av en slump, den var inte värd inträdet på åtta euro eller vad det var. Torrt och eländigt och allmänt misskött.
Har ni lite morbid läggning så är en udda sevärdhet Cripta Ossario, cappuchinermunkarnas krypta helt inredd av skelett från tusentals munkar, som takdekorationer, lampor, väggprydnader med mera.
Alla fontäner. Parkerna. Och katthemmet vid Largo Torre d'Argentina, med en ljuvlig gelatobutik alldeles nära. *avundsjuk, jag är så avundsjuk*